نهادهای مختلفی خود را متولی مسجد معرفی می‌کند، ولی در هنگام پاسخگویی هیچ کدام نیستند/ همین میزان جوانی هم که به مسجد می‌آیند را مدیون کانون‌ها هستیم

نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس گفت: مساجد استان بوشهر متولی ندارند. معلوم نیست چه کسی به امور مساجد در این استان رسیدگی می کند. من که نماینده هستم نمی دانم چه کسی مسئول است.

حجت الاسلام دکتر موسی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مهم‌ترین مشکلات و چالش های مساجد استان بوشهر، گفت: یکی از معضلات و مشکلات اصلی مساجد کمبود اعتبارات و بودجه لازم برای تجهیز مساجد به وسایل سرمایشی و گرمایشی است. نداشتن امکانات سرمایشی در مساجد این استان در فصل گرم سال باعث مشکلاتی شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر کمبود امکانات، عدم پاسخگویی مسئولان، عدم تخصیص بودجه مناسب و تعدد متولیان حاضر در مساجد را از مهم‌ترین مشکلات مساجد این استان عنوان کرد و افزود: تعداد متولیان حاضر در مساجد بسیار زیاد است. در حال حاضر هیات امنا، امام جماعت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و بسیج در مساجد فعالیت می کنند اما هیچ کدام از آنها پاسخگوی مشکلات فعلی مساجد نیستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از مساجد استان بوشهر بافتی فرسوده و قدیمی دارند و نیاز به مرمت و بازسازی بنا به صورت فوری وجود دارد. حقیقتا اگر گاهی کمک شرکت های مستقر در استان به مساجد نبود معلوم نبود تکلیف مساجد استان در بحث اعتبارات و امکانات به کجا می رسید. هیچ دستگاه و مسئولی پاسخگوی مسائل و مشکلات مساجد استان نیست. در فصل گرما وقتی مسجد مجهز به وسایل سرمایشی نباشد، قطعا مردم رغبتی برای حضور در آن مسجد را ندارند چرا که استان بوشهر جزو استان های بسیار گرم کشور است.

وی‌ گفت: برخی از مساجد استان بوشهر اصلا امام جماعت ندارند، غیر از دهه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان که امام جماعت در این مساجد حضور می یابند سایر ایام سال این مساجد فاقد امام جماعت هستند. خانه معلم در روستاها، مراکز و بخش ها وجود ندارند که جاذبه ای برای روحانی مستقر ایجاد کند که کار فرهنگی انجام دهد.

نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس گفت: در یک کلام می توانیم بگوییم مساجد استان بوشهر متولی ندارند. معلوم نیست چه کسی به امور مساجد در این استان رسیدگی می کند. دستگاهی به نام امور مساجد داریم ولی معلوم نیست برای مساجد این استان چه می کند؟ من که نماینده هستم نمی دانم چه کسی مسئول است، ارتباطی با مساجد ندارند و این جای تاسف دارد. هر روز تعداد زیادی تقاضا از طرف متولیان برای تهیه فرش، وسایل سرمایشی و گرمایشی، مرمت و بازسازی مساجد به دفتر بنده ارسال می شود و حجم مراجعات در این زمینه این قدر بالاست که نمی توانیم پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: برخی مواقع از طریق سازمان مدیریت مبالغ کم و ناچیزی به مساجد استان کمک می شود که آن هم شاید صرف خرید چند لیوان یک بار مصرف شود. ما معتقدیم باید در مساجد متولی واحدی باشد که پاسخگوی نیازها و امور مساجد باشد. این همه دستگاه های متعدد در مساجد فعالیت می کنند ولی هیچ کدام نمی توانند مشکلات مساجد را پیگیری و حل کنند.

احمدی در مورد مهمترین نقاط قوت مساجد استان بوشهر گفت: خوشبختانه نوجوانان و جوانان استان بوشهر با حضور در مساجد اشتیاق خود به فرهنگ ناب و اصیل دینی را نشان می دهند و شاید نقطه قوت مساجد این استان حضور جوانان در مساجد باشد که همین نشان دهنده این مسئله است که اقدامات مخرب، ضد فرهنگی و سکولار دشمن هنوز نتوانسته است تاثیری بر این جوانان داشته باشد که این را نیز مدیون حضور کانون های فرهنگی ‌هنری وزارت ارشاد در مساجد هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در واقع کانون های فرهنگی هنری مساجد توانسته اند تا حدودی این جوانان را جذب مساجد کنند که البته این کانون ها در تمامی مساجد استان به دلیل کمبود اعتبارات وجود ندارند. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه برای برخورداری تمامی مساجد کشور از وجود این کانون ها تکالیفی برای دولت تعیین و مشخص شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1724650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha