جایگاه مسجد در برنامه هفتم توسعه/ مدیریت یکپارچه و اثربخشی برای هدایت و راهبری فرهنگی مسجد نمی‌بینیم

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در برنامه هفتم توسعه به سمت تمرکز بر ساختار مسجد حرکت کرده‌ایم، گفت: در ساختار فرهنگی کشور مدیریت یکپارچه و اثربخشی برای هدایت و راهبری فرهنگی مسجد وجود ندارد.

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مورد حمایت از مساجد گفت: مهم‌ترین مسئله در بحث مساجد کشور این است که متولی مشخصی برای مدیریت مساجد وجود ندارد. در حالی که بارها مقام معظم رهبری از تشکیل قرارگاه های فرهنگی سخن گفتند اما هنوز در ساختار فرهنگی کشور مدیریت یکپارچه و اثربخشی برای هدایت و راهبری فرهنگی مسجد وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسجد کارکردهای متنوعی دارد و امروز در سراسر کشور نگاه ما به کارکردهای مسجد درست نیست. در حالی که در کلام امام خمینی(ره) از مساجد به عنوان یک سنگر در حراست از اسلام یاد می شود. در گذشته مساجد مرزهای حراست از فرهنگ اسلام و حل مشکلات مردم در مناطق مختلف بودند، برای اینکه مشکلات مسجد حل شود باید به سمت تمرکز بر ساختار مسجد حرکت کنیم که در برنامه هفتم به این پرداختیم.

وی افزود: بالاخره مساجد نیازمند منابع پایداری برای بحث برگزاری مراسمات هستند، از آنجایی که مساجد معمولا توسط مردم و هیئت امنا اداره می شوند، اما در برخی از مناطق به خاطر محرومیت ها نیازمند این هستیم که مساجد دارای منابعی برای اداره و مدیریت و نگه داشت شان باشند که در برنامه هفتم به این موضوع نیز توجه شده است.

راستینه بیان کرد: بحث بیمه خادمان مسجد و حمایت از بیمه خادمان بسیار مهم است که در برنامه هفتم به این موضوع نیز پرداختیم و مقرر شد که تمامی خادمان مساجد مشمول بیمه شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حضور مدیران جوان در مساجد برای تحول در رویکردهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مسجد بسیار ضروری است که این مهم با تربیت ائمه جماعت با سواد، جوان و مبلغ قابل اجرایی شدن است. باید دستگاه های متولی به سمت تربیت مبلغ تخصصی برای مساجد حرکت کنند که این موضوع نیز در راستای حمایت از مساجد در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1724663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha