مساجد در جشن‌های ۹ ربیع حس حضور امام(عج) و امید را در جامعه بیدار کنند

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام قرارگاه فرهنگی بوده است، گفت: اغلب مردم به قدری منتظر فرج هستند که بودن در محضر حضرت حجت(عج) را فراموش کرده‌اند. مجالسی که مساجد در ایام نهم ربیع الاول برپا می‌کند می‌تواند این حس مغفول را احیاء و فعال کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علم‌الهدی در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام و دوران حیات پیامبر(ص) کارکرد فرهنگی داشته است، اظهار کرد: چنان که رسول خدا(ص) مسجد را قرارگاه فرهنگی قرار دادند علاوه بر این، مسجد در شورای نظامی جنگ‌ها، کمک‌رسانی به محرومان و گره‌گشایی از نیازمندان، قضاوت میان مردم در دعای مختلف، اجرای حدود الهی و مجازات‌های دینی، بررسی و آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی جامعه و... محور بود و همین به توسعه معارف دینی هم کمک می‌کرد.

مدیر حوزه علمیه قاسم‌بن الحسن(ع) ادامه داد: چنان که مسجد قبا نمادی از همکاری‌های اجتماعی فرهنگی است و همه مسلمین ازجمله شخص پیامبر(ص) در تأسیس آن مشارکت داشتند و قرآن درباره آن می‌فرماید: «لا تَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا». این نشان می‌دهد مسجد محل پرورش انسان‌های مؤمن و متقی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه از صدر اسلام مساجد با همین کارویژه‌ها در جامعه اسلامی حیات داشته‌اند، گفت: در دوران معاصر هم مساجد در انقلاب اسلامی نقش آفرین شدند و این نقش را در بزنگاه‌های مختلف حفظ کردند چنان که در دوران کرونا مساجد در ابعاد اجتماعی اقتصادی و درمانی میدان دار شدند و مشکلات را تا حد بالایی مرتفع کردند کاری که در اروپا با این همه ادعای فرهنگ و تمدن، انجام نشد و در حالی که آن‌ها محموله ماسک دیگر کشورها را مصادره می‌کردند در ایران مسجدی‌ها روزانه تولید چندصدهزار عددی ماسک داشتند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام مهدی(عج)، تأکید کرد: قطعاً مساجد در تبیین فرهنگ مهدویت و ترویج روح انتظار در جامعه تأثیری بی‌بدیل دارند، مسجد ضمن نقش آفرینی اجتماعی، مهمترین پایگاه فرهنگی است ظرفیت تبیین سبک زنگی منتظرانه و ترویج فرهنگ انتظار و ‌امیدآفرینی را دارد.

حجت الاسلام علم الهدی با تأکید بر اینکه مساجد و مسجدی‌ها در جشن‌های ۹ ربیع الاول، شور و شعور مهدوی را در هم آمیخته کنند، ابراز کرد: وقتی مسجد به عنوان قرارگاه فرهنگی نقش آفرین است باید همان طور که در برپایی عزای اهل بیت(ع) بستر و محمل و میزبان است در ایام سرور آن حضرات(ع) نیز چنین باشد و در کنار جشن و شادی، برای تبیین به ویژه در موضوعاتی همچون فلسفه انتظار هم سهم قائل باشد.

وی با بیان اینکه منابر مسجدی باید برکات انتظار فرج و انس با امام زمان(عج) را تبیین کنند، افزود: خوب است از بستر جشن‌ها و برنامه‌های ۹ ربیع الاول در مساجد، مخاطبان به حس حضور و در محضر امام قرار داشتن برسند؛ اغلب مردم به قدری منتظر فرج هستند که بودن در محضر حضرت حجت(عج) را فراموش کرده‌اند. مجالسی که مساجد در ایام نهم ربیع الاول برپا می‌کند می‌تواند این حس مغفول را احیاء و فعال کند.

حجت الاسلام علم الهدی با اشاره به توطئه همیشگی دشمنان برای ترویج روحیه یأس و ناامیدی در جامعه، گفت: آن‌ها می‌خواهند از این طریق ادبیات سیاسی مدنظر خود یعنی‌اندیشه‌های لیبرالیستی را بر جوامع بشری تحمیل کنند آن‌ها می‌گویند چرا پایان تاریخ را مقدس می‌دانید دلیل ندارد آخرالزمان را مقدس بدانیم! بلکه پایان تاریخ همین دموکراسی تعریف شده ما است!

کارشناس معارفی رسانه ملی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که در ادبیات دینی مکتبی ما چشم‌ها به آینده و رسیدن صبح‌امید است و همین‌امیدواری ما را در مسیر پیش می‌برد. یکی از مهمترین دستاوردهای انتظار فرج ایجادامید و انگیزه و اقتدار برای حرکت است و مسجد به عنوان پایگاهی که موردقبول همه آحاد مردم است و در آن حضور می‌یابند، این ظرفیت را دارد که با تبیین مفهوم و چرایی و برکات انتظار، این‌امید را در جامعه ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مهمترین نقش‌هایی که مسجد به عنوان قرارگاه فرهنگی می‌تواند و باید آن را ایفا کند همین ‌امیدآفرینی به وسیله مهدویت است که جشن‌های ۹ ربیع الاول می‌تواند بهترین بستر برای آن باشد.

کد خبر 1724723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha