حکایت دختر توانیاب آران و بیدگلی که زیباترین قاب را برای رونالدو به تصویر کشید

دختر هنرمند معلول آران و بیدگلی در دیدار با کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال جهان، هم به آرزوی خود رسید و هم زیباترین قاب از نوع دوستی را برای رونالدو در تهران به تصویر کشید.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل/روح اله باقری؛

این روزها در رسانه های مختلف ایران و جهان با هر دیدگاه و حوزه فعالیت، صحبت از یک هنرمند توانیاب است که اکنون به شهرتی جهانی رسیده است. صحبت از دختر هنرمندی است که با ۸۵ درصد معلولیت از لحاظ جسمانی محدود است اما به واسطه تلاش خود نگاه‌های متعجب مخاطبان را متحیّر هنرنمایی خود کرده است.

فاطمه حمامی نصرآبادی ۱۲ بهمن ۱۳۶۷ در خطه کویری سفیدشهر(نصرآباد) از توابع شهرستان آران و بیدگل متولد شد. تنها ۱۰ دقیقه نرسیدن اکسیژن کافی بود تا فاطمه را از زندگی معمول و مانند همه انسان‌های اطراف خود محروم سازد. روز شومی که در آن همراه با خواهر خود که دختران دوقلوی خانواده حمامی بودند پس از تولد به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار ضایعه مغزی شده و حالا ۳۵ بهار است با دستانی ناتوان از حرکت دست و پنجه نرم می‌کند.

اگرچه از کودکی از نعمت حرکت دادن دست‌ها محروم بود و همه کارهای شخصی اش را مادرش انجام می داد؛ اما یک دنیا عزم و اراده پشت این ناتوانی جسمی نهفته داشت و از زندگی متفاوت و محدودیت های پیش روی خود ناامید نشد و مسیر خود را یافت و انگار روز به روز استعدادهای او شکوفاتر می شد.

حکایت دختر توانیاب آران و بیدگلی که زیباترین قاب را برای رونالدو به تصویر کشید

فاطمه از همان دوران کودکی به نقاشی‌های برادر و خواهرش نگاه می‌کرده و شوق ترسیم نقش‌ها و چهره‌ها ابتدا با خط‌های در هم تنیده در کاغذ آغاز شد و در وجودش زبانه کشید تا آنکه خود خالق زیباترین تصاویر و به نقاشی چیره دست تبدیل شد.

«فاطمه اگرچه از کودکی از نعمت حرکت دادن دست‌ها محروم بود؛ اما یک دنیا عزم و اراده پشت این ناتوانی جسمی نهفته داشت و از زندگی متفاوت و محدودیت های پیش روی خود ناامید نشد و مسیر خود را یافت و انگار روز به روز استعدادهای او شکوفاتر می شد»

فاطمه از ۳ سالگی آموخت از پاهایش به جای دست استفاده کند. زمانی که به همراه خواهر دوقلویش به مدرسه رفتند، معلم کلاس اول دبستان متوجه استعداد او در نقاشی شد و از ۸ سالگی نقاشی کشیدن را شروع کرد اما فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۸۳ و در سن ۱۶ سالگی زیرنظر سعید بوجار آرانی که آن زمان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل مشغول به کار بود و خود دستی بر آتش هنر داشت، آغاز کرد  و به مدت ۱۰ سال ادامه یافت.


​​​​​​

از سال ۱۳۹۲ مهدی رعیتی هنر پرتره نگاری را به او آموخت و اینگونه فاطمه تصاویری از طبیعت، هنرمندان، بازیکنان فوتبال را با پایش نقاشی کرد  و توانست هنرهای بدیعی را خلق کند که حیرت هر هنردوستی را به همراه داشت و شاهکارهای نقاشی او هیچ بیننده ای را بی تفاوت نمی گذاشت.

اما ماجرای فاطمه با استوره فوتبال جهان از آنجا شروع شد که فاطمه در سال ۹۵، ابتدا با طراحی تصویری از کریستیانو رونالدو با پای خود به شهرت جهانی رسید. سپس تصاویری از مسی، رونالدو و گریزمان، فوق ستاره های بارسا و اتلتیکو مادرید را نقاشی کرد تا مورد توجه بسیاری از بزرگان ایران و جهان قرار گیرد.

حکایت دختر توانیاب آران و بیدگلی که زیباترین قاب را برای رونالدو به تصویر کشید

صفحه رسمی لالیگا در واکنش به این تصاویر در توئیتی با انتشار عکسی از فاطمه در حال نقاشی نوشته بود: «فاطمه حمامی ثابت کرده که با استعداد، شجاعت و عزت نفس شما تقریبا می‌توانید بر هر مانعی غلبه کنید. ممنون فاطمه.»

لیونل مسی نابغه فوتبال جهان هم با انتشار عکسی در توئیتر رسمی خود به هنر این هنرمند معلول این گونه واکنش نشان داده بود.

«صفحه رسمی لالیگا در توئیتی با انتشار عکسی از فاطمه در حال نقاشی نوشته بود: «فاطمه حمامی ثابت کرده که با استعداد، شجاعت و عزت نفس شما تقریبا می‌توانید بر هر مانعی غلبه کنید. ممنون فاطمه.»​​​​​زمان گذشت تا قرعه جام باشگاه های آسیا به دیدار رودروی باشگاه النصر عربستان- که ستارگانی چون رونالدو، مانه و بروزویچ را در خدمت دارد- با پرسپولیس ایران رقم خورد و ستارگان این تیم باید برای یک دیدار رسمی به کشورمان سفر می کردند.

این هنرمند هوادار پرسپولیس اما انگار رسیدن به آرزوی خود را نزدیک می دید، او با یک پست اینستاگرامی همه نگاه ها را به خود جلب کرد. فاطمه در آن پست از آرزوی خود نوشته بود که وقتی کریستیانو رونالدو به تهران آمد، بتواند او را ببیند و تابلوهایی که از چهره او ترسیم کرده با دست خود به او هدیه کند.

پست او به سرعت در فضای مجازی بازنشر داده شد تا به مدیران باشگاه پرسپولیس رسید؛ باشگاه تصمیم گرفت آرزوی فاطمه را محقق کند. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه در ارتباط با مدیران ارشد باشگاه النصر بالاخره شرایط این امر را فراهم آورد و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، فاطمه حمامی سه شنبه ۲۸ شهریور برای دیدار با رونالدو به هتل محل اقامت او دعوت شد و این آرزو، رنگ واقعیت به خود گرفت.

حکایت دختر توانیاب آران و بیدگلی که زیباترین قاب را برای رونالدو به تصویر کشید

آری؛ در روزهایی که همه فوتبال دوستان کشورمان آرزو داشتند از ستاره محبوب خود به واسطه حضور در ایران فقط یک عکس یادگاری یا امضا بگیرند شاید خود فاطمه هم تصورش را نمی کرد بتواند در یک دیدار خصوصی با این فوق ستاره فوتبال جهان، تصویری را که با پاهای خود نقاشی کرده بود به او هدیه کند.

در روزهایی که همه فوتبال دوستان کشورمان آرزو داشتند از ستاره محبوب خود به واسطه حضور در ایران فقط یک عکس یادگاری یا امضا بگیرند شاید خود فاطمه هم تصورش را نمی کرد بتواند در یک دیدار خصوصی با این فوق ستاره، تصویری را که با پاهای خود نقاشی کرده بود به او هدیه کند.

کلیپ ها و تصاویری از این دیدار ثبت شده که رونالدو او را در آغوش می گیرد و بوسه ای مهربانانه بر سر او می زند و پیراهن خود را امضا زده و به یادگار به او هدیه می کند. فاطمه با این دیدار هم به آرزوی خود رسید و هم زیباترین قاب از نوع دوستی را برای رونالدو در تهران به تصویر کشید.

فاطمه حمامی نصرآبادی که اکنون شهره ای جهانی دارد، سال ۱۳۹۷ به عضویت افتخاری سازمان شهروند جهانی درآمد. او در سال 1401 موفق به دریافت نشان درجه چهار هنری شد.

این هنرمند معلول، علیرغم محدودیت جسمی، علاوه بر شهرت جهانی در نقاشی، سه کتاب در حوزه دل نوشته و شعر تالیف کرده است.

فاطمه جمله ای زیبا دارد که می گوید:  «من معلول نیستم، معلول کسی است که نمی تواند لحظه ها را ثبت کند، اما من می توانم ...»

کد خبر 1724908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha