«مسجد ایا صوفیه»، جاذبه گردشگری مذهبی استانبول ترکیه

«ایاصوفیه» در منطقه سلطان احمد استانبول از زمان تبدیل شدن به مسجد جاذبه گردشگری مذهبی به شمار می‌آید، به طوری گردشگران ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای بازدید این مسجد منتظر می مانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، منطقه سلطان احمد در بخش اروپایی استانبول شاهد حرکت گردشگری اسلامی برای بازدید از مسجد تاریخی ایاصوفیه است. این مسجد از زمان افتتاح به عنوان مسجد از سه سال پیش از ۲۱ میلیون بازیدکننده استقبال کرده است.

علاقه‌مندان به بازدید از این مسجد تاریخی ساعت‌ها به دلیل ازدحام گردشگران در صف‌های طولانی می ایستند.

روزانه هزاران گردشگر از استانبول دیدن می کنند که بیشتر آنها برای بازدید از مسجد جامع ایاصوفیه و گذراندن وقت به آنجا می روند، در طول روز در مقابل آن به صف می شوند تا  فرصت دیدن داخل مسجد را داشته باشند.

از سه سال پیش پس از تصمیم به بازگشایی مجدد این مسجد برای عبادت در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۰، منطقه سلطان احمد که در آن ایاصوفیه واقع شده است، شاهد فعالیت‌های تروریستی گسترده ای بوده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، قوه قضائیه ترکیه، حکمی مبنی بر لغو تصمیم سال ۱۹۳۴ شورای وزیرا مبنی بر تبدیل ایاصوفیه از مسجد به موزه صادر کرد. این حکم پس از شکایت قضایی انجمن دائمی اوقاف و سازمان بناهای تاریخی و محیط زیست صادر شد.

باافتتاح مسجد ایاصوفیه برای عبادت، اولین نماز جمعه از ۸۶ سال پیش در آنجا در مراسم بزرگی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکی برپا شد.

بازدیدکنندگان مسلمان مشتاق ورود به این مسجد برای عبادت و نماز هستند، درحالی که سایر گردشگران نیز تمایل دارند تا از این اثر تاریخی مهم در خاورمیانه و اروپا بازدید کنند.

جاذبه تاریخی و گردشگری

ایاصوفیه که یک مکان ویژه برای عبادت است، در ابتدا به عنوان یک کلیسا برای مدت ۹۱۶ سال فعالیت می کرد، اما از زمان فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ به دست سلطان محمد الفاتح، به مسجد تیدیل شد. سپس براساس تصمیم هیئت وزیران ترکیه در سال ۱۹۳۴ به مدت ۸۶ سال به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای معماری در تاریخ خاورمیانه و شرق اروپا به شمار می آید. در سال ۱۹۳۴ تبدیل به موزه شد و ۸۶ سال در این وضعیت باقی ماند تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای عبادت بازگشایی شد.

این سرنوشت تاریخی و طولانی ایاصوفیه باعث شد که این مسجد یکی از بناهای معماری در تاریخ منطقه به شمار آید که نمونه زنده ای از توالی تمدن‌های بزرگ از روم تا عثمانی است.

منطقه سلطان احمد در استانبول شاهد فعالیت گردشگری گسترده است، زیرا این منطقه قلب تاریخی تپنده استانبول به شمار می آید و گردشگران در استانبول از مسجد جامع سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه و باغ‌ها و بازارهای مشهور و قدیمی منطقه دیدن می کنند.

 گردشگران در بازارها و فروشگاه‌های ترکیه، محصولاتی را پیدا می کنند و برای خانواده و دوستانشان خریداری می کنند. این گردشگران سفر خود را با گرفتن عکس‌های یادگاری در مکان‌های تاریخی مهم ثبت می کنند، همچنین شیرینی‌ها و غذاهای محلی توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

براساس اطلاعات سازمان فرهنگ و گردشگری استانبول، این شهر در طول نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی از هفت میلیون و ۹۰۳ هزار گردشگر استقبال کرد که ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به طوری که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد گردشگران شش میلیون و ۷۵۵ هزار گردشگر بود.

در ژوئن گذشته، استانبول پذیرای دو میلیون ۶۲۷ هزار و ۵۷ گردشگر بود که در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

مسجد ایاصوفیه از زمان افتتاح از سه سال پیش، پذیرای ۲۱ میلیون گردشگر بوده است. این درحالی است که درحال حاضر بخش‌هایی از این مسجد درحال بازسازی است. اما حضور گردشگردان در اطراف و داخل این مسجد هر روز بیشتر می شود.

کد خبر 1725256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha