جزیره ای عمل کردن متولیان مساجد آسیب جدی است

حجت الاسلام آقایی با بیان مسجد محلی برای تبیین مبانی انقلاب ، خدمت رسانی و شنیدن دغدغه های مردم است گفت: متولیان مساجد کنار یکدیگر بایستند و هر یک جزیره ای عمل نکنند و حول محور امام جماعت دغدغه های مردم را بشنوند.

گروه سیاسی_ خبرگزاری شبستان _ فرزانه تهجا: نقش مهم مساجد در دوران دفاع مقدس در پشتیبانی و تربیت نیروهای مخلص و متعد برای حضور در جبهه ها یکی از مصادیق کارکردهای مثبت مساجد در جامعه بود که می تواند به عنوان الگویی موفق برای احیاء سایر مولفه های مساجد در دوران کنونی از آن بهره گرفت در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام جاسم آقایی، معاون تعلیم و تربیت سپاه کربلا استان مازندران در مورد مطالبه گری از مساجد و نهضت بازگشت به مساجد در جامعه به شرح زیر ارایه می شود.

فاصله از مساجد چه اسیب هایی را در پی دارد؟

دشمن در دهه هفتاد مساجد را نشانه گرفت

معتقدم ما چهل و چند سال است که در حال دفاع هستیم. دفاع ما از آیین و شریعت اسلامی است و 45 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اتفاق در حال رقم خوردن است که پایه و اساس آن از مسجد آغاز شده است و اگر از مسجد فاصله بگیریم، اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد.

در برهه سوم که متاسفانه در این مرحله آسیب جدی دیدیم در آغاز دهه 70 تا اکنون است. دشمن فهمیده است که مسجد محل تضارب آرا، نقل و انتقال مشکلات جامعه، حل مسایل، تصمیم گیری ها، مطالبه گری از مسئولان است به همین منظور دشمن به بهانه های مختلف مساجد را نشانه گرفته است تا بتواند مساجد را خالی کند و به بهانه های مختلف افرادی را وارد مسجد کرده که شایستگی مدیریت مساجد را نداشته و حضور در مسجد را کمرنگ تر کند و آرام آرام خلوص رنگ باخت و برنامه های فرهنگی و تربیتی متاسفانه از مساجد به اماکن و نهادهای دیگر منتقل شد. نشست ها و جلسات مردم با مسئولان به سوی دیگری منتقل شد. مساجد آرام آرام در حوزه مطالبه گری کمرنگ شدند. مساجد آرام آرام برای حضور موثر مسئولان و بدون تاثیر آنها در مساجد شکل گرفت و حضور آنها در مساجد رنگ باخت.

برای بازگرداندن نقش های فراموش شده به مساجد از چه راه هایی می توان استفاده کرد؟

مسجد محلی برای تبیین مبانی انقلاب ، خدمت رسانی و شنیدن دغدغه های مردم است

باید به دوران انقلاب اسلامی بازگرداند و مانند دوران انقلاب اسلامی مساجد مدرسه ای برای تربیت انسان شود نه مدرسه ای به شکل میز و تخته سیاه. مسجد باید محل تربیت باشد، محلی برای جوشش، خروش و تبیین مبانی انقلاب اسلامی باشد، محلی برای خدمت رسانی، شنیدن دغدغه های مردم و بحث مسایل و معضلات جامعه  و اجتماع باشد و مردم آن را به خوبی لمس کنند. متاسفانه مساجدی از دهه 70 به بعد ساخته شدند که به سمت زیباسازی مساجد حرکت کردیم و صرفا به آینه کاری و نقاشی و کاشی کاری آنها و ... توجه کردیم اما هزینه ای در عرصه تربیتی در مساجد نکردیم در صورتی که هزینه در عرصه تربیت هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده همین مسجد و جامعه اسلامی است. هر چقدر مساجد پویاتر باشند، جامعه پویاتر می شود و مردم با توان بیشتری به سمت جلو حرکت می کنند.

نقش متولیان مساجد در نهضت بازگشت به مساجد توضیح بفرمایید؟

نهادهای متولی مساجد حول محور امام جماعت دغدغه های مردم را بشنوند

متولیان مسجد امروز زیاد هستند. سازمان تبلیغات اسلامی، پایگاه های مقاومت، ارشاد، اوقاف و ... که هر کدام از این نهادها در بخشی از اتفاقات مساجد خود را متولی مساجد می دانند اما متولیان مسجد به فرموده رهبر "انقلاب امام جماعت است" و همه این نهادها باید حول محور امام جماعت که فردی جوان مومن و انقلابی است، باشد و دغدغه های مردم را بشنوند.

در صورت تحقق نهضت بازگشت به مساجد چه ویژگیهایی می توان در این اماکن مقدس شاهد باشیم؟

متولیان مساجد کنار یکدیگر بایستند و هر یک جزیره ای عمل نکنند

 هیئت امنای مسجد هیئت امنای مردم در مسجد است، مردم آنها را به عنوان امین خود در مسجد انتخاب کرده اند تا آنها بهترین برنامه ها را برای پویایی مسجد انتخاب کنند. یکی از مشخصاتی که نشان می دهد مسجد پویاست و مسجد تراز اسلامی است این است که باید اتفاقاتی در آن رخ دهد به عنوان مثال باید مرکز خیریه، تربیتی، فرهنگی، ورزشی و ... باشد. این مسجد باید بخشی از مطالبات عمومی مردم در حوزه فرهنگی، مدیریتی و اجتماعی پاسخگو باشد. منظور پاسخگویی ناکارآمدی دولت یا مسئولان نیست، پاسخگویی در حوزه های تربیتی و دینی است. مسجد باید افرادی را تربیت کند که فولاد آب دیده، دغدغه مند، انقلابی و ... باشند و زمانی می توان شاهد این اتفاق بود که متولیان مساجد کنار یکدیگر بایستند و هر یک جزیره ای عمل نکنند. اکنون برای آنکه هر یک از متولیان در جزیره های جدا از یکدیگر ایستاده اند، متاسفانه شاهد برخی از آسیب ها هستیم. تسلط در مساجد معنی ندارد، عده ای در مساجد حضور دارند و افرادی باید به عنوان هیئت امنا انتخاب شوند و امین مردم در مساجد با حضور مردم باید انتخاب شود و شاخصه های آنها نیز مشخص است و صرف اینکه فردی متمول است، نمی تواند عضو هیئت امنا شود.

مردم چگونه و از چه راههایی به مساجد جذب می شوند؟

وقتی مردم تغییر را در مسجد حس کنند، خودشان برای کمک حاضر می شوندوقتی رنگ و بوی کاری تربیتی در مسجد مشخص شود و مردم حرکت و جنب و جوش در مساجد را ببینند خود کمک می کنند و نیازی نیست به دنبال فردی متمول باشیم. وقتی مردم تغییر را در مسجد حس کنند، خودشان برای کمک حاضر می شوند. وقتی بدانند که مسجد در سبک زندگی آنها چقدر تاثیرگذار است و در محله و منطقه آنها موثر واقع شده است، حتما برای کمک حاضر می شوند. باید چهره های برتر در تمام رشته ها از طریق مساجد شناسایی شوند و مساجد به استقبال آنها برود، این چهره ها در اوقات فراغت در تابستان در مساجد معرفی شوند.

نقش امام جماعت در پویایی مساجد توضیح بفرمایید؟

ائمه جماعت نقاط قوت و ضعف محله را شناسایی کنند

وقتی امام جماعت حوزه ماموریتی خود را بشناسد می تواند بسیاری از برنامه ریزی ها را شکل داده و از بسیاری از آسیب ها و مشکلات و معضلات جامعه جلوگیری کنند. یکی از این فرصت ها ایام تابستان بود که می توان از این فرصت برای برنامه ریزی در گروه های سنی مختلف استفاده کرد و کسانی در تابستان پیروز شدند که نسبت به محله خود شناخت داشتند و نقاط ضعف و قوت محله را شناسایی کردند.

کلاس های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی، قرآن را می توان توسط خود افراد محل، جوانان، نوجوانان، چهره های شاخص راه اندازی کرد. خدمات رسانی در مساجد، محل اجتماع، اطلاع رسانی همه می تواند در مساجد باشد. مساجد می توانند محل تجلیل نخبگان باشد. حتما متولیان مساجد از امام جماعت تا هیئت امنا باید با نخبگان ارتباط بگیرند و این افراد را در محله شناسایی کنند و هر چند وقت یک بار از آنها خبری بگیرند و در حل مشکلات به آنها کمک کنند و با آنها تشریک مساعی داشته باشند. آبروی مسجد به اهالی آن است و به گنبد و گلدسته و مناره نیست. آبرو، عزت و احترام مساجد به اهالی آن است.

ویژگی مساجد و نقش آن در جذب مردم را توضیح بفرمایید؟

چند 10 میلیارد صرف هزینه برای ساخت مساجد، برج ها، گلدسته ها ساخته شوند و اهالی ای از مسجد در آن نباشد، این مسجد ای کاش نباشد. کاش چهاردیواری مساجد ساده و بی آلایش بود اما پر از جمعیت باشد. باید متولیان مساجد در کنار یکدیگر بنشینند و با هم برای حضور و برنامه های کیفی در مساجد برنامه ریزی کنند تا مردم به مساجد جلب شوند. باید دلمان را برای حضور در مساجد خالص کنیم و کاری کنیم که مردم ما را به عنوان متولی مسجد بپذیرند. مسجد جای اجبار و ابلاغ نیست، مسجد جای تبلیغ است. تبلیغ بهترین ها و معروفات. اگر می بینیم در بخش امر به معروف و نهی از منکر دچار مشکل هستیم به خاطر این است که یکی از ظرفیت های مساجد معرفی معروفات به جامعه است اما چقدر در این زمینه موفق بوده ایم؟ آیا همکاری ای در این زمینه شکل گرفته است؟ ما نیامده ایم معروفات را در جامعه گسترش و معرفی کنیم. معروف یعنی آنکه وقتی صدای اذان مسجد را شنیدی به همراه خودت چند نفر دیگر را برای شرکت در نماز جماعت دعوت کنی. محل تبلیغ معروفات مسجد است و از آن طریق می توان معروفات را در جامعه گسترش داد.

کد خبر 1725383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha