وضعیت خوب چاپ آثار دفاع مقدس در گلستان/ الگوگیری از رزمندگان دفاع مقدس نیازمند خواندن اندیشه های آنهاست

انصار گفت: اگر بخواهیم از رزمندگان دفاع مقدس، الگو و درس بگیریم، باید کتاب هایی را که درباره آنها نوشته شده را بخوانیم تا با اندیشه ها و سبک زندگی آنها با گفتارهایی از خودشان، بستگان و یا دوستان شان آشنا شویم.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

سال 1359 در تاریخ ایران، فراموش نشدنی است. زیرا که در این سال، با رویدادی روبه رو شدیم که هشت سال طول کشید و منجر به آسیب‌ها و دستاوردهایی شد. کتاب از ابزارهای مهمی برای حفظ و گزارش این رویداد تاریخی است. امروزه دراین‌باره، هزاران کتاب در سراسر کشور به چاپ رسیده است. در استان گلستان هم این کار انجام شده است. به همین مناسبت در هفته‌ی دفاع مقدس، به سراغ محمد انصار از نویسندگان استان گلستان رفتیم تا با کارهای چاپی او و وضعیت آن در این استان، آشنا شویم.

وضعیت خوب چاپ آثار دفاع مقدس در گلستان/ الگوگیری از رزمندگان دفاع مقدس نیازمند خواندن اندیشه های آنهاست

*اولین اثر شما در زمینه‌ دفاع مقدس کدام بود و چه ویژگی‌هایی داشت؟

نخستین کتاب من، درباره‌ دفاع مقدس، کتابستان حماسه نام گرفت که در سال 1392، به کوشش انتشارات پلاک هشت در یک هزار نسخه با چاپ رنگی، قطع رقعی و 220 صفحه به بازار آمد. این اثر، دربردارنده‌ معرفی 92 کتاب درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان گلستان است. البته کتاب‌هایی که تا آن زمان به چاپ رسیده بودند.

این کتاب، اولین کتابشناسی تخصصی در استان گلستان است. مطالعه‌ آن، برای پژوهشگران مفید و ضروری است. زیرا در کوتاه‌ترین زمان و نیز با شناخت کامل‌تری از کتاب ها، می‌توانند به مطالعه و پژوهش بپردازند.

*آیا این کار، دنباله دار است؟

بله تعداد چاپ کتاب‌ها دراین‌باره، روز به روز افزایش می‌یابد و نیاز است که در کتاب دیگری، آثاری را که در سال‌های بعدی به چاپ رسیده اند، معرفی شوند. کار کتابشناسی، هیچ گاه به پایان نمی‌رسد.

*آیا کتاب دیگری هم درباره‌ دفاع مقدس دارید؟

بله. کتاب دیگر من، گل‌های محراب نام دارد که به کوشش نشر پیک ریحان گرگان چاپ شد. این اثر، خلاصه‌ای از زندگانی 45 تن از شهدای پایگاه بسیج شهدای محراب مصلی گرگان است. این عزیزان، بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی شان معرفی ‌شدند. این شهدا در محدوده‌ استحفاظی پایگاه مصلی قرار دارند که 6 تن از آنها، در روز 5 آذر سال 1357 به شهادت رسیده‌اند. مطالب کتاب، برگرفته از اسناد موجود در اداره کل بنیاد شهید و  9 کتاب‌های چاپی است.

وضعیت خوب چاپ آثار دفاع مقدس در گلستان/ الگوگیری از رزمندگان دفاع مقدس نیازمند خواندن اندیشه های آنهاست

*وضعیت چاپ آثار دفاع مقدس در استان گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در استان گلستان، وضع چاپ آثار درباره دفاع مقدس، خوب است، تا جایی که گفتیم در این باره نزدیک به 80 عنوان کتاب، تا پایان سال 1392 از سوی نهادهای دولتی و خصوصی به چاپ رسیدند. پس از آن، تا سال 1400، بیش از 150 اثر، از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به چاپ می رسد. این اداره کل، از سال 1386 کار چاپ کتاب را آغاز کرد. زیرا که آن، از برنامه‌های حفظ فرهنگ ایثار و شهادت است.

از سال 1395 رشد چشمگیری داشت. تعداد کتاب‌های چاپ شده در این سال، به تنهایی با همه‌ سال‌های پیش از آن، برابر است. از سال 1396 مجوز انتشاراتی با نام نورالشهداء را  گرفت. چند سالی هست به این کار شتاب داده و مجموعه‌های چند جلدی با نام تاریخ شفاهی، سرخداران، نامه‌ای به یک شهید، زنان پشتیبان جنگ، تپش‌های ماندگار، رزمندگان کانال، شناسنامه شهید و ... به شیوه‌های گوناگون مانند شعر، نمایشنامه، پژوهش، زندگی‌نامه، خاطرات، داستان و ... برای کودکان و بزرگسالان چاپ می‌کند. همچنین در این زمینه، کنگره بزرگداشت 4000 شهید استان گلستان بسیار کوشاست. علاوه بر آثاری که به کوشش بخش دولتی به چاپ می رسد، باید بگویم که چندین اثر بدون کمک های دولتی به چاپ رسیده اند.

*آیا تفاوتی میان آثار دولتی و خصوصی دیده می‌شود؟

بسیاری از آثار دفاع مقدس، به سفارش نهادهای دولتی نوشته می‌شود. نویسندگان شان از چارچوب، خاصی، پیروی می‌کنند. مثلاً آنها، کم حجم هستند و در قطع رقعی به چاپ می‌رسند. در این زمینه، خاطره و زندگینامه نویسی، بر سایر کارها، پیشی گرفته است. اما نویسندگان کارهای خصوصی، محدودیت و معذوریت کمتری در کمیت و کیفیت ارائه مطلب دارند.

*اگر بخواهید به نویسندگان شاخص دفاع مقدس در استان گلستان اشاره کنید، از چه کسانی نام می‌برید؟

قضاوت درباره‌ بهترین‌ها از نظر محتوا و نگارشی، سخت است و نیاز به مطالعه و بررسی عمیق کارها دارد. اما به گمانم، بیشترین کار چاپی را در استان گلستان آقای حسین یاقوتی و خانم‌ها زهرا اسمعیلی و مریم یوسفی پور داشتند.

*حرف آخر؟

به نظر من، اگر بخواهیم از رزمندگان دفاع مقدس، الگو و درس بگیریم، باید کتاب هایی را که درباره آنها نوشته شده را بخوانیم. در آن جا با اندیشه ها و سبک زندگی آنها با گفتارهایی از خودشان، بستگان و یا دوستان شان آشنا می شویم. ما نمی توانیم بگوییم که پیرو راه آنها هستیم در حالی که یک کتاب هم درباره یک رزمنده نخوانده ایم. به همه پیشنهاد می کنم که حداقل دو کتاب دفاع مقدس که درباره رزمندگان شهر و دیار خودشان چاپ شده را در خانه شان داشته باشند و چند بار آن را بخوانند.

کد خبر 1725541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha