نقش مساجد در دفاع مقدس

در جریان انقلاب اسلامی، مساجد و روحانیت در شکل‌گیری نهضت اسلامی و مبارزه علیه ظلم رژیم طاغوت نقشی بسزایی داشتند.

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری شبستان،مساجد به عنوان جایگاه عبادت و نهاد اجتماعی مسلمانان، در تاریخ اسلام نقش‌های مختلفی را ایفا کرده‌اند. در جریان انقلاب اسلامی، مساجد و روحانیت در شکل‌گیری نهضت اسلامی و مبارزه علیه ظلم رژیم طاغوت نقشی بسزایی داشتند.

با آغاز جنگ تحمیلی نیز، مساجد به عنوان قلب تپنده ایران در دوران دفاع مقدس، فعالیت‌های گوناگونی را بر عهده گرفتند. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:
 

تربیت و جذب رزمندگان: مساجد نقش تربیت و جذب رزمندگان و آمادگی آنان برای اعزام به جبهه‌ها را ایفا می‌کردند. براساس پیمایش علمی که در مقطعی از زمان توسط بنیاد شهید انجام شد، ۹۷ درصد شهدا تربیت یافته مساجد بودند و از سنگر مسجد تربیت و به جبهه‌ها اعزام شدند. آموزش معارف و مبانی عقیدتی، آموزش مقدمات نظامی و دوره‌هایی که رزمندگان نیاز داشتند برای حضور در میدان نبرد فرا گیرند از طریق مساجد ارائه می‌شد.


ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: مساجد با برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی، با فعالیت‌های تبلیغی و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، با بخشیدن پاداش و لوح تقدیر به رزمندگان و خانواده‌های شهیدان، با برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر و … در شرکت مردم انقلابی ایران در جبهه‌ها نقش تعیین کننده و کلیدی داشتند.


جمع‌آوری کمک‌های مادی و معنوی: مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه‌ها و نیز محل جمع آوری کمک‌های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک‌های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه‌ها شگفت آور بود.


روشنگری و راهبری اذهان مردم: مساجد با استفاده از منابع قرآنی و روایی، با بیان دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، با تبیین اهداف و شعارهای جنگ، با پاسخ به شبهات و توطئه‌های دشمنان، با تشریح وضعیت جبهه‌ها و عملکرد نظامی، با توصیه به اطاعت از امر ولی فقیه، با تقویت روحیه مقاومت و امید به پیروزی، با تسلیت به خانواده‌های شهیدان و زخمیان، با تشویق به دعا و صلوات برای رزمندگان، با برگزاری مراسم عزاداری و شادباش و … نقش مؤثری در روشنگری و راهبری اذهان مردم در زمینه‌های مختلف جنگ داشتند.


همکاری با سایر نهادها: مساجد در دوران دفاع مقدس با سایر نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه جنگ همکاری گسترده‌ای داشتند. برخی از این همکاری‌ها عبارتند از: همکاری با بسیج در زمینه جذب، آموزش، تجهیز و اعزام نیرو، همکاری با سپاه در زمینه فرستادن روحانیون تبلیغی-فرهنگی به جبهه‌ها، همکاری با بنیاد شهید در زمینه پشتیبانی از خانواده‌های شهیدان، همکاری با سازمان هلال احمر در زمینه جمع‌آوری خون و کالای درمانی، همکاری با سازمان صدا و سیما در زمینه پخش خبر و برنامه‌های جنگ و ....
 

کد خبر 1725572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha