مرمت خانه تاریخی صدیقیان آران و بیدگل

 رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل از مرمت خانه تاریخی صدیقیان این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، مهدی مشهدی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: خانه تاریخی صدیقیان شهرستان آران و بیدگل با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد ریال مرمت و بازسازی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل افزود: مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار به صورت اسناد خزانه از سفر ریاست محترم جمهور و سه میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای استانی و با مشارکت های دیگر اختصاص یافت که تحت نظارت کارشناسان، با رعایت تمامی قوانین وضوابط مرمتی در طی فازهای مرمتی مشخص شده صورت پذیرفت.

مشهدی ادامه داد: مرمت و ایزولاسیون بام به صورت آجرفرش، اندود سفید کاری، نماچینی با آجر سنتی، تاسیسات الکتریکال و مکانیکال، تهیه و نصب درب سنتی از جمله اقدامات مرمتی این خانه تاریخی بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: از جمله ویژگی های حائز اهمیت خانه صدیقیان می توان به ایوان رفیع، استفاده حداکثری از حداقل فضا، گچبری های حیاط، رخبام های منحصربفرد اشاره کرد که به نوعی تداعی کننده خانه های متوسط دوره قاجار در این منطقه کویری بوده و این خانه محل سکونت خاندان وصاف و صدیقیان در منطقه که از شخصیت های فرهنگی و مذهبی معروف آران و بیدگل بودند، می باشد.

مهدی مشهدی ادامه داد: این خانه تاریخی در حال حاضر با کاربری اداری محل استقرار نیروهای اداره و پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل است.

خانه تاریخی صدیقیان شهرستان آران و بیدگل در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ با شماره ۳۲۶۷۴ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است و بدون شک یکی از ارزشمند ترین خانه های بافت تاریخی آران و بیدگل است.

خانه صدیقیان از جمله خانه های اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی در مرکز محله توی ده و مجموعه سرسنگ بیدگل با مساحت ۳۵۰ متر مربع می باشد. این بنا دارای سبک معماری ساده اما در عین حال فوق العاده فنی است و از جمله خانه های چهار جبهه ساخت حول محور حیاط مرکزی و پلانی مربع شکل است.

کد خبر 1725573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha