«صداقت و محبت» مهم ترین ویژگی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)

کارشناس دینی گفت:«صداقت و محبت» مهم ترین ویژگی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) است و نتیجه این ازدواج مقدس عطای کوثر(منبع خیر کثیر) به پیامبر(ص) و بالتبع ائمه معصومین علیهم السلام بود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- دهم ربیع الاول سالروز خجسته پیوندی است که نجات بخش جهان و جهانیان از ظلم و تاریکی بود، پیوندی آسمانی که در عین سادگی و زیبایی شکل گرفت و آن پیوند مبارک حضرت رسول اکرم(ص) با بانوی بی همتا حضرت خدیجه(س) است.

در این روز خجسته بین آب و آفتاب پیوندی آسمانی برقرار می شود و ثمره این پیوند بابرکت، حضرت زهرا(س) بهترین زنان عالم است که تا زمانی که این دنیا و جهان برپاست عالمیان از وجود میوه های معنوی آن بهره می برند.

«صداقت و محبت» مهم ترین ویژگی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)

*پیوندی آسمانی و شیرین تر از عسل

فصل جدید زندگی پیامبر اکرم صلی الله دهم ربیع الاول با ازدواج ایشان و حضرت خدیجه سلام الله چهل ساله آغاز شد دقیقاً زمانی که 25 بهار از عمر پربرکت گرانبهایشان سپری شده بود پیوند زندگی مشترک خود را امضا کردند؛ پیوندی که مقدس ترین، زلال ترین و خوش یمن ترین پیوند هستی نام گرفت.

در این روز خدیجه(س) به خانه ای می آید که زینتی جز حضور همیشگی ملائک ندارد؛ خانه ای که جز صدای محمد(ص) هیچ موسیقی دل نشینی را نمی شناسد، خانه ای که افق های روشن آسمان، چشم به آستان بی آلایش آن دوخته اند.

حضرت خدیجه(س) زنی بازرگان و دارا بود که به «اِمرأةالقریش» یعنی شاهزاده خانم قریش مشهور بود، او از نظر دانش، کتب زمانه خود و همچنین اموال و املاک در میان زنان قبیله قریش صاحب برتری بود و با عناوین «طاهره»، «مبارکه»، «سید نسوان» و «ملکه بطحاء» شناخته می شد.

ازدواج پبامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) از سفر کاری پیامبر و همراه شدن با حضرت خدیجه آغاز شد و با اینکه اختلاف طبقاتی بسیاری میان سطح زندگی پیامبر و ثروتمندترین بانوی عرب بود، اما خدیجه (س) خوب می دانست که آینده درخشان و بسیار امیدبخشی در انتظار پیامبر(ص) است.

خدیجه(س) خود مستقیماً از پیامبر(ص) خواستگاری نکرد بلکه بعضی از اقوام را واسطه قرار داد تا ابراز تمایل خود را به پیامبر(ص) برساند و این در زمانی بود که پیامبر(ص) تصمیم به ازدواج گرفته بودند، علت این هم که پیامبر برای تجارت سراغ خدیجه (س)رفتند همین بود که برای فراهم کردن مقدمات ازدواج مقداری پول تهیه کنند.

پیامبر(ص) بعد از این که ابراز تمایل خدیجه(س) را نسبت به خود متوجه شد با این ازدواج موافقت کرد و مراسم عقد و ازدواج با حضور جمعی از بزرگان قریش و عموهای عروس و داماد برگزار شد.

*فرزندان رسول خدا(ص) از حضرت خدیجه(س)

رسول خدا (ص) به جز ابراهیم که از «ماریه قبطیه» کنیزمصری آن حضرت متولد شد همان کنیزی که مقوقس (حاکم مصر) برای آن حضرت فرستاد، فرزندان دیگر آن بزرگوار همگی از بانوی بزرگوارش خدیجه-سلام الله علیها-بود که خدای تعالی به آن حضرت عنایت فرمود، که البته در عدد آن ها و بلکه در نامشان نیز اختلاف است.

مشهور آن است که آن ها 6 تن بودند، یعنی دو پسر و چهار دختر، و دانشمند فقید مرحوم دکتر آیتی در کتاب تاریخ پیامبر اسلام نام آن ها و ترتیب ولادت و وفات آن ها را بدین گونه ذکر کرده که ذیلا می خوانید:

1-قاسم که نخستین فرزند رسول خدا(ص) است، و پیش ازبعثت در مکه تولد یافت، و رسول خدا به نام وی «ابو القاسم»کنیه گرفت، و نیز نخستین فرزندی است که از رسول خدا(ص) در مکه وفات یافت و در آن موقع دو ساله بود.

2-زینب دختر بزرگ رسول خدا(ص) که بعد از قاسم در 30 سالگی رسول خدا تولد یافت، و پیش از اسلام به ازدواج پسرخاله خود «ابو العاص بن ربیع» درآمد و پس از جنگ بدر به مدینه هجرت کرد و در سال هشتم هجرت در مدینه وفات یافت.

3-رقیه که پیش از اسلام و بعد از زینب، در مکه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد «عتبة بن ابی لهب» درآمد و پس از نزول سوره «تبت یدا ابی لهب» و پیش از عروسی به دستور ابو لهب وهمسرش «ام جمیل» از وی جدا گشت و سپس به عقد «عثمان بن عفان» درآمد و در هجرت اول مسلمین به حبشه با وی هجرت کرد و آنگاه به مکه بازگشت و به مدینه هجرت کرد و در سال دوم هجرت سه روز بعد از بدر، همان روزی که مژده فتح بدر به مدینه رسید، وفات یافت.

4-ام کلثوم که نیز در مکه تولد یافت و پیش از اسلام به عقد «عتیبة بن ابی لهب» درآمد و مانند خواهرش پیش از عروسی از «عتیبه» جدا شد، و در سال سوم هجرت به ازدواج «عثمان بن عفان» درآمد، و در سال نهم هجرت وفات کرد.

5-فاطمه علیها السلام که ظاهرا در حدود پنج سال پیش از بعثت رسول خدا در مکه تولد یافت و در مدینه به ازدواج امیر المؤمنین علی علیه السلام درآمد، و پس از وفات رسول خدا به فاصله ای در حدود چهل روز تا هشت ماه وفات یافت ونسل رسول خدا تنها از وی باقی ماند و یازده امام معصوم از دامن مطهر وی پدید آمدند.

6-عبد الله که پس از بعثت رسول خدا در مکه متولد شد و «طیب» و «طاهر» لقب یافت و در همان مکه وفات کرد وپس از وفات او «عاص بن وائل سهمی» رسول خدا را «ابتر» خواند و سوره کوثر در پاسخ وی نازل گردید.

«صداقت و محبت» مهم ترین ویژگی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)

*انگیزه های الهی و ارزشی مهم ترین ملاک حضرت خدیجه(س) جهت ازدواج با پیامبر(ص)

حجت الاسلام علیرضا زارعی-امام جمعه بشرویه و کارشناس حوزه دین- در خصوص ازدواج حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه(س) در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: یکی از ازدواج‌های پر خیر و برکت در طول تاریخ اسلام ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر (ص) بود.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه حضرت خدیجه(س)جایگاه ویژه ای از جهت خانوادگی و سرمایه داشتند در بین خواستگاران پیامبر (ص) را انتخاب کردند چرا که برخلاف ازدواج های مرسوم که انگیزه مادی و رسومات بی پایه و اساس رواج داشت حضرت خدیجه(س) ملاک و معیار ازدواج را فقط انگیزه های الهی و ارزشی در ازدواج لحاظ کرد.

زارعی با بیان اینکه طبق ادعای شهرت خدیجه(س) پیش از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، دو بار ازدواج کرده بود، افزود: اما تعدادی از محققین بر این عقیده‌اند که خدیجه قبل از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) با کسی ازدواج نکرده بود و اولین و تنها ازدواج او، ازدواج با پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بود.

امام جمعه بشرویه در ادامه بیان کرد: این نکته حتی در منابع اهل سنت هم آمده است. ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانی از دانشمندان اهل‌سنت تصریح می‌کند که حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها)، باکره بوده است سابقه ی ازدواج قبل پیامبر نداشته: «و کانت خدیجة امراة باکرة ذات شرف ومال کثیر وتجارة تبعث بها الی الشام فتکون عیرها کعامة عیر قریش؛ حضرت خدیجه، زنی باکره، دارای اعتبار و مال بسیاری بود، کاروان تجاری‌اش را به سوی شام می‌فرستاد و کاروان او به‌اندازه تمام کاروان قریش بود.»

*عطای کوثر؛نتیجه پیوند رسول اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س)

وی با بیان اینکه آثار و برکات این ازداوج مبارک و مقدس برای جهان اسلام بی بدیل بود، ادامه داد: نتیجه این ازدواج مقدس عطای کوثر(منبع خیر کثیر) به پیامبر(ص) و بالتبع ائمه معصومین علیهم السلام بود.

حجت الاسلام زارعی در خصوص مهم ترین ویژگی و شاخصه این ازدواج گفت: دوری از انگیزه های مادی و دنیوی و صداقت، محبت و مودت مهم ترین ویژگی و شاخصه ازدواج پیامبر (ص) با حضرت خدیجه(س) بود.

امام جمعه بشرویه در پایان بیان کرد: جوانان عزیز هم برای تشکیل خانواده و ازدواج سالم باید معیار و ملاک انتخاب و ازدواجشان انگیزه های الهی باشد و بهترین الگوی زندگی، زندگی شیرین و پرخیر و برکت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه(س) است.

کد خبر 1725739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha