رشد حدود ۸۵ درصدی صادرات فناوری استان خراسان رضوی/به دلیل کمبود اعتبارات و فضای استقرار فقط پاسخگوی ۳۰ درصد تقاضا هستیم

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت : در حوزه صادرات به کشورهای مختلف اروپایی ، آمریکایی و آسیایی به ارزش ۱۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ دست پیدا کردیم.

مسعود میرزائی شهرآبی در گفتگو با خبرنگار شبستان درباره ظرفیت پارک علم و فناوری، درصد فعال بودن شرکت‌های دانش بنیان و اینکه چرا برخی شرکت‌ها با وجود دریافت مجوز هنوز فعالیت خود را آغاز نکردند، اظهار کرد: کلیه سایت ‌ها در مساحت ۵۰ هکتار است و مجموع شرکت‌های دانش بنیان و فناور عضو پارک خراسان ۴۸۷ شرکت و ۱۰۰ درصد آنها فعال هستند. تعدادی از شرکت‌ها به ‌دلیل عدم وجود فضای کافی برای استقرار فعالیت خود را به ‌ طور کامل شروع نکرده ‌ اند . با این وجود پارک علم و فناوری خراسان رضوی در بسیاری از شاخص ‌های حوزه فناوری از جمله ضریب رشد تعداد شرکت ‌های فناور، رشد اشتغال، توسعه مراکز رشد و پردیس فناوری بالاترین رتبه را در بین پارک ‌ های کشور داشته ‌ و به ‌ عنوان پارک برگزیده کشوری انتخاب شد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه آیا برای شناسایی ساختمان ‌ ها و فضاهای بدون استفاده اقدامی شده گفت: تاکنون در سازمان فنی و حرفه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و اداره ارشاد این تلاش اجرایی شده و با دانشگاه پیام نور و تعدادی دستگاه اجرایی دیگر در حال رایزنی هستیم. در نظر بگیرید که ما نیز اولین و مهمترین چالش در پارک را فضای استقرار اداری و کارگاهی برای شرکت‌ها می‌دانیم و البته باید پیگیر چالش مهم تامین مالی و عدم سهولت در پرداخت تسهیلات باشیم، درحالی ‌ که مساله ‌ مهم عدم وجود نیروی متخصص و نگهداشت آن نیز در این سطح توانایی فناوری امری پیچیده و کلیدی است.

میرزائی در پاسخ به توزیع ظرفیت ‌حمایتی پارک در سطح استان برای رشد فناوری و مهمترین اقدام یا خروجی که توسط شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان انجام شده بیان کرد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی در ۵ شهرستان دارای مرکز رشد و در بیش از ۱۵ شهرستان دارای مرکز نوآوری و کانون شکوفایی و خلاقیت است و حدود ۱۵۰ شرکت فناور و دانش بنیان در شهرستان‌ها مستقر هستند. محصولات شرکت‌های پارک از تولید انواع پمپ شیرآلات پیشرفته صنعتی در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تا تولید سیستم ‌های اتوماسیون و انواع نرم ‌ افزارهای کاربردی و ارائه خدمات و سرویس‌های بیگ دیتا مبتنی بر هوش مصنوعی گسترده است. دربرخی از این موارد در سطح جهانی جایگاه برجسته ‌ ای داریم، به عنوال مثال در تولید سیستم‌های کنترل نیروگاهی یکی از ۴ کشور تولیدکننده در دنیا هستیم و به‌عنوان سومین تولیدکننده داروی فاکتور ۸ خون شناخته می‌شویم. درعین حال ورود به عرصه‌های جدید فناوری همچون ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند ونتیلاتور و سی ‌تی اسکن موفقیت وجدیت پیگیری می‌شود و به جرات می‌توان گفت سبد محصولات پارک بسیار متنوع و چشمگیر است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات برخی شرکت‌ها در حوزه معافیت مالیاتی تصریح کرد: دراصل رعایت معافیت مالیاتی تکلیف قانونی است که باید انجام می ‌شده؛ اما متاسفانه در عمل برخی سازمان ها به دلیل ماهیت جدید بودن این مقوله‌ها استنکاف نمی‌کنند که با رایزنی و پیگیری مستمر این امر اجرا شده است و امیدواریم در کل کشور نیز اجرایی شود.

رشد بودجه سالانه پارک فناوری ۱۷ درصد بوده است

میرزائی در پاسخ به اینکه چرا رشد اعتبارات پارک هر ساله رقم ناچیزی نسبت به پتانسیل و خروجی توان فناورانه دارد، تصریح کرد: از آنجا که بودجه پارک‌ها زیرمجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری بسته می‌شود؛ متاسفانه هر سال رشد حداقلی دارد و امسال نسبت به سال قبل فقط ۱۷ درصد رشد داشته که با احتساب تورم رسمی حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کسری بودجه نیز داریم. از طرفی میزان تقاضا و ظرفیت بالای نخبگانی در استان باعث شده به دلیل کمبود اعتبارات و فضای استقرار فقط بتوانیم پاسخگوی ۳۰ درصد از تقاضا باشیم. این در حالی است که در بسیاری از استان‌ها با کمبود این تقاضا مواجه هستند.

وارونه شدن جریان واردات فناوری به صادرات فناوری

عضو هیأت علمی و استاد تمام گروه شیمی دانشکده علوم در پاسخ به ارزیابی سهم استان خراسان رضوی در دیپلماسی فناوری و توسعه صادرات گفت: در حوزه صادرات به کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی به ارزش ۱۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ دست پیدا کردیم. برای درک این رشد خوب است بدانید که در سال ۱۳۹۹ این ارزش در حدود ۸۰۰ هزار دلار بود که به ‌ معنای رشد حدود ۸۵ درصدی است آن هم در زمان رکود اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا است.

پایان پیام/

کد خبر 1726081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha