سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

۱۲سال است که جشنواره شیره پزی در روستای گردشگری مانیزان برگزار شده و امسال با توجه به نبود زیر ساخت های لازم سیزدهمین دوره این جشنواره تغییر مسیر داده و در روستای ازناوله در ۱۳ کیلومتری ملایر برگزار شده است

به گزارش  خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر ،جهان شهر ملایر را امروز با دو نشان خوشه های زیرین و کنده کاریهای هنر منبت هنرمندانش می‌ شناسند.

 این شهرستان با داشتن بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات انگور  و تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن انگور مقام برتر استان همدانرا  در تولید این محصول به خود اختصاص داده و در کشور نیز رتبه دار است یکی از مشتقات انگور تولید شیره است  ، شیره انگور که از خواص بسیار بالایی برخوردار است و حدود هفت قرن است که سنت شیره پزی در ملایر سابقه دارد.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

هر سال همزمان با فصل برداشت انگور و آئین سنتی انگورپزان،  این شهرستان مقصد گردشگران بسیاری است که با سفر به ملایر کام خود را با شیره انگور شیرین می‌کنند.شیره‌پزی سنتی در شهرستان ملایر یکّه‌تاز است و رقیب ندارد، رویدادی فرهنگی که هر سال مسیر گردشگری آن به واسطه جهانی شدن انگور، هموارتر می شود.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

سخن گفتن از آئین شیره‌پزی ساعت‌ها و روزها وقت می‌خواهد، رویدادی کهن که سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد تا مسیر هموار گردشگری کشاورزی باشد و هر سال در آستانه مهر، مردمان خونگرم و مهمان‌نواز این دیار  میزبان هموطنان خود از اقصی نقاط کشور باشند.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

۱۲ سال است که جشنواره شیره پزی در روستای گردشگری مانیزان برگزار شده و امسال با توجه به نبود زیر ساخت های لازم سیزدهمین دوره این جشنواره تغییر مسیر داده و در روستای ازناوله در ۱۳ کیلومتری ملایر برگزار شده است.

 ششم و هفتم مهر ماه  امسال مردم خونگرم و با صفای این روستا میزبان مسافران و گردشگران ازاقصی نقاط کشور در این جشنواره بودند.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

 مردم این روستا با گشودن درهای منازل خود به روی گردشگران و پذیرایی با شیره داغ و تازه و فرآورده‌های انگور همچون باسلق، هنرمندان با اجرای برنامه های شاد  محلی، پوشیدن لباس‌های سنتی و اجرای نمایش‌های بومی با لهجه‌های بومی، به استقبال مسافران و گردشگران می‌آیند، رویدادی شیرین و جذاب که هر ایرانی باید آن را تجربه کند.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

در این جشنواره محسن معصوم زاده با گفت:  گردشگری یکی از مهمترین پایه‌های اقتصاد است که علاوه  ایجاد چرخه اقتصادی و تحرک اقتصادی در بین مردم، موجب شور نشاط در بین مردم و تبادل فرهنگ ها و شناسایی ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی کشور می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان  با بیان اینکه همزمان با هفته گردشگری برای توسعه این فرهنگ، جشنواره‌های مختلفی در سطح استان با فرهنگ‌های بومی هر منطقه در حال برگزاری است تصریح کرد: جشنواره شیره‌پزی در ملایر در روستای ازناوله با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

وی ایجاد امید، نشاط و شادی، معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های تاریخی و فرهنگی و عرضه فرهنگ این منطقه را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: قرار گرفتن مردم در کنار یکدیگر از نقاط مختلف کشور در یک فضای شاد و صمیمی و امن، از زیبایی‌هایی این جشنواره است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به جهانی بودن ملایر با دو نشان منبت و انگور به عنوان نگین استان همدان افزود: باید از همه ظرفیتهای این شهرستان برای جذب گردشگر استفاده شود.  

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

حجت الاسلام احد آزادیخواه  نیز با بیان اینکه جشنواره‌های زیادی در ملایر در حال برگزاری است، ضمن تقدیراز میزبانی خوب مردم و مسئولان روستای  ازناوله در این جشنواره  افزود: امروز فصل جدیدی در حوزه گردشگری پیش‌روی ملایر باز شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی همچون تولید فرآورده‌های انگور ملایر می‌تواند بستر اشتغال را فراهم کند، و تسهیلات اشتغالزایی برای ایجاد مشاغل خانگی از منابع مختلف پرداخت شود.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

سلمان اسماعیلی نیز رونق روز افزون صنعت گردشگری و معرفی بیشتر نشان جهانی کشمش و انگور ملایر را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: امروز شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر در روستای ازناوله هستیم.

فرماندار ویژه ملایر بیان کرد: سالانه با پخت شیره  و سایر مشتقات انگور در روستاهای مختلف ملایر از جمله دره تاریخی و جهانی جوزان محصولات خوب و با کیفیتی به بازار عرضه می شود.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

اسماعیلی با بیان اینکه این محصول اشتغال خوبی برای مردم منطقه ایجاد کرده است، افزود: باید تلاش کنیم روز به روز این سوغات سنتی ملایر را به مردم معرفی کنیم.

این جشنواره که با برنامه ها متنوع همراه بود غرفه های فروش محصولات کشاورزی و به ویژه مشتقات انگور برای پذیرایی و بازدید از گردشگران و شرکت کنددگان در جشنواره نیز برپا شد.

سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر برگزار شد

آش و نان محلی ، چای ذغالی ، کارگاه های شیره پزی  و  توضیح مراحل پخت شیره و ده ها برنامه شاد و مفرح  و در پایان نور افشانی از جمله برنامه های این جشنواره در روستای ازناوله ملایر بود.

کد خبر 1726271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha