علم نافع مایه پیشرفت و سعادت است/نقش آفرینی مسلمانان جهان

آیت الله رئیسی با اشاره به اهمیت علم نافع در دنیا گفت: علم نافع مایه پیشرفت و سعادت جامعه بشری است و اگر علم و دانشی نافع نباشد، انسان ها را به نابودی می کشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» شامگاه جمعه در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین المللی علمی و فناوری مصطفی(ص) اظهارداشت: علم و دانش از تاکیدات دین اسلام بوده و همواره به این موضوع سفارش شده است.

رئیس جمهور نقش و اهمیت علوم را در رشد بشریت مهم خواند و افزود: علم نافع مایه پیشرفت و سعادت جامعه بشری است و اگر علم و دانشی نافع نباشد، انسان ها را به نابودی می کشاند.

وی ادامه داد: چه بسیار دانشمندانی که علوم آنان به دلیل همین عدم نافع بودن سبب شکست و نابودی جهان شده و سرنوشت بدی را رقم زده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اگر علمی نافع باشد جهان را توسعه می دهد، تصریح کرد: کلیه علومی که در دانشگاه ها و حوزه ای علمیه تدریس می شود با رنگ بوی الهی ارزش و جایگاه پیدا می کند و نافع می شود.

وی با اشاره به علومی که در غرب توسعه یافته، خاطرنشان کرد: تفاوت بین علوم تنها در رنگ بوی آن ها است که برخی برای ثروت و استثمار بوده و بعضی برای هدایت و سعادت بشر که غرب با پیشرفت های علمی در تنگناهای پیشرفت دچار مشکل شده اما علوم در جهان اسلام مسیر پیشرفت را طی کرده اند.

رئیس جمهور تمدن سازی اسلامی را برپایه همین علوم نافع برشمرد و اذعان داشت: غرب از تمدن دینی و اسلامی هراسان است زیرا رقیب خود می پندارد و مسیر پیشرفت آن چند برابر شده است.

نقش آفرینی مسلمانان جهان

وی با اشاره به نقش آفرینی دانشمندان اسلامی گفت: افرادی مثل ابوعلی سینا در قرون گذشته و کاظم آشتیانی در عصر حاضر از شخصیت های برجسته علمی مسلمان هستند که در دنیا چهره مطرح شده اند.

آیت الله رئیسی با اشاره به دو بال علم و دین در کنار همدیگر افزود: اسلام به این مقوله نگاه جدی داشته و باعث شده که پیشرفت های علمی مسلمانان گره گشایی مشکلات باشد و آسیب ساز نشود.

وی به جایزه مصطفی به عنوان رویداد نوین در توسعه علمی جهان اسلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پنج دوره از این رویداد توانمندی های دانشمندان دنیا اسلام را نشان داده و نقش علم در رفاه بشریت را ترسیم می کند.

رئیس جمهور همچنین از مسئولان دبیرخانه این جشنواره خواست تا در کنار علم و فناوری به علوم انسانی نیز توجه و در قالب های جشنواره به آن پرداخته شود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته حرکت های موثری در علوم انسانی بردارد و می تواند مطالعات و پژوهش های دانشمندان در جایزه مصطفی(ص) طرح شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: از مطالعات و پژوهش های دانشمندان در میدان زندگی و بهره گیری برای رفع مشکلات استفاده شود.

کد خبر 1726276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha