وحدت در آیات و روایات

وحدت یکی از مفاهیم مهم و اساسی در اسلام است که قرآن کریم، پیامبر اعظم (ص) و ائمه هدی (ع) بارها به آن تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان؛ محمد امین نجفیان

وحدت یکی از مفاهیم مهم و اساسی در اسلام است که قرآن کریم، پیامبر اعظم (ص) و ائمه هدی (ع) بارها به آن تاکید کرده‌اند. وحدت به معنای هم‌افزایی، هم‌دلی، هم‌راهی و هم‌پوشانی مسلمانان در راستای حفظ دین خدا، نشر عدالت و مبارزه با ظلم و ستم است.

وحدت یک نعمت بزرگ الهی است که باعث قوت، عزت، پیروزی و سعادت مسلمانان می‌شود. برعکس، تفرقه یک بلا و نقمت است که باعث ضعف، خواری، شکست و شقاوت مسلمانان می‌شود.


راهکارهای قرآن برای دستیابی به وحدت

قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت بشر، راهنمای جامع و کامل برای دستیابی به وحدت را بیان کرده است. در قرآن، چندین شیوه برای تحقق وحدت ذکر شده است که عبارتند از:
اتِّبَاعُ الْکِتَابِ وَالسُّنَّةِ: پایبندی به کتاب خدا و سیره پیامبر (ص) به عنوان منبع اصلی هدایت و معصومین (ع) به عنوان راهبران حق. قرآن می‌فرماید: «فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّـهِ وَالرَّسُولِ» («پس اگر در چیزی اختلاف کردید، آن را به خدا و رسولش بازگردانید»).

الْإِخْلاصُ لِلَّـهِ: صادقانه خالصانه خدا را پرستیدن و هیچ چیز را با او شریک نشمارید. قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّـهَ لَا یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَن یَشَاءُ» («خداوند هیچگاه نخواهد بخشید کسی را با خود شریک شمارند و آنچه را که کمتر از این است برای هر که بخواهد می‌بخشد»).

الْمُوَالَاةُ لِلْمُؤْمِنِینَ: دوستی و پیوستگی با مؤمنان و تجنب از دشمنی و عداوت با آنان. قرآن می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» («مؤمنان همگی برادرانند، پس میان برادران خود را اصلاح کنید»).

التَّعَاوُنُ عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی: همکاری در کارهای نیک و پرهیزگاری و ترک کارهای زشت و گناه. قرآن می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» («بر نیکی و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و بر گناه و تجاوز با یکدیگر همکاری نکنید»).

وحدت در سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع)

پیامبر اعظم (ص) و ائمه هدی (ع) به عنوان الگوهای کامل بشر، نه تنها به وحدت دعوت کرده‌اند، بلکه با عمل خود نشان داده‌اند که چگونه می‌توان به وحدت رسید. آن‌ها با حکمت، شفقت، عدالت، صبر، شجاعت، تسامح، مودت، مشورت و سایر فضائل اخلاقی، دل‌های مسلمانان را به هم پیوسته‌اند. آن‌ها با تبلیغ قرآن، تفسیر آیات، روایت حدیث، تشکیل جامعه، تأسیس حکومت، مقابله با دشمنان، شهادت در راه خدا و سایر فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی، مسیر هدایت را برای مسلمانان روشن کرده‌اند.

کد خبر 1726292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha