آبادانی مسجد به بنای آن نیست، بلکه به حضور اهل ایمان در آن است/ مساجد می‌توانند از محورهای وحدت باشند

آیت الله معلمی با بیان اینکه عزت ملت مسلمان در سایه همبستگی و حفظ وحدت و داشتن اجتماعات با شکوه در مساجد است گفت: آبادانی مساجد به فرش و کاشی و یا آینه کاری نیست، آبادانی مساجد به حضور اهل ایمان است

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: مسجد همواره نماد اجتماع عظیم مسلمانان در جامعه اسلامی شناخته شده و تنها محلی برای عبادت نبوده و توانسته در ادوار مختلف در حل بسیاری از بحران های مختلف اجتماعی و حتی آموزش ، پیشگیری و درمان با کمترین هزینه مثمره ثمر باشد و نمونه روشنی از این امر در دوران دفاع مقدس است که مساجد به عنوان محلی برای اعزام رزمندگان و پشتیبانی از جبهه ها همواره خوش درخشیدند در همین رابطه گفتگویی با آیت الله علی معلمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد جایگاه مساجد در دفاع مقدس به شرح زیر ارایه می شود.

دوران دفاع مقدس را چگونه می توانیم توصیف کنیم؟

دوران دفاع مقدس دوران ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی بود

دوران دفاع مقدس دوران ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی بود. دشمن تصورش این بود که ظرف یک هفته خود را به تهران می رساند زیرا ابزارآلات جنگی پیشرفته در اختیار داشت و از حمایت قدرت های استکباری برخودار بود و از کشورهای منطقه از کمک های انسانی تا ادوات جنگی دریافت می کرد اما جمهوری اسلامی که نظامی نوپا بود از هر جهت محدود کردند و تصورش این بود که به سرعت غلبه می کند و نظام جمهوری اسلامی را ساقط می کند اما غافل از این معنا بود که مردم ایران و مخصوصا نسل جوان برخوردار از ایمان به خدا و معاد دارای اندیشه استقامت و پایداری در برابر ظلم ظالم و تجاوزگری که برگرفته از فضای مسجد و رهنمود امام (ره) بود و از سوی دیگر نفس گرم امام (ره) و رهنمودهای راهگشای ایشان و از سوی دیگر زمینه اعتقادات مذهبی، ایمانی بر دل و ذهن نه تنها جوانان، تمام خانواده ها رسوب کرده و هرگز به اهداف خود نمی رسد اما اگر خانواده ها آمادگی نداشتند، جوان هم برای اعزام به سوی جبهه ها آسیب می دیدند و آمادگی مقابله با دشمن را نداشتند.

در دفاع مقدس وعده های الهی چگونه محقق شد؟

در دفاع مقدس توانمندی های تمام استکبار جهانی در برابر اسلام و انقلاب اسلامی بود

خانواده ها تحمل و استقامت کردند، جوانان نیز در معرکه ایستادگی و استقامت به خرج دادند و باورمند بودند که وعده خداوند رحمان است که در قران کریم در سوره فصلت می فرماید:" إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ﴿۳۰﴾ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!" فرشتگان به یاری آنها آمدند و علی رغم تمام کمک هایی که استکبار جهانی در اختیار صدام گذاشته بود با عده و عده بسیار به همراه هواپیماهای پیشرفته و سلاح های شیمیایی از موشک های دوربرد که از عراق شلیک و به تهران اصابت می کرد که توانمندی های تمام استکبار جهانی در برابر اسلام و انقلاب اسلامی بود.

اهداف دشمن در دفاع مقدس توضیح بفرمایید ؟ چگونه وعده الهی در مقابله دشمن در جبهه محقق شد؟

دوران دفاع مقدس یک فصل بسیار بزرگ، مفید و متنوع برای آموزش نسل جوان و نسل های آینده است

حقیقتا دوران دفاع مقدس یک فصل بسیار بزرگ، مفید و متنوع برای آموزش نسل جوان و نسل های آینده است که چگونه ایمان به خدا و وعده حق انتصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم محقق می شود. اگر دین خدا را یاری و احکام خدا را اجرا کنید، خداوند نصرتش را دریغ نخواهد کرد ودر سوره ۱۶۰ ال عمران می فرماید:" إِن یَنصُرکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُم ۖ اگر خداوند شما را یاری کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد!" ، اگر شما کاری کنید که خدا یاری تان کند هیچ قدرتی نمی تواند بر شما غلبه پیدا کند.

دشمن قدار اهدافی داشت. صدام اهداف خاصی را برای خود ترسیم کرده بود. او می خواست اروند را شط العرب بخواند و اختیار کشتی رانی با عراق باشد. صدام می خواست تغییر نقشه جغرافیایی را انجام دهد و به خاک خوزستان دستبرد بزند. او می خواست جزایر سه گانه را از ایران بگیرد و به شیوخ منطقه تحویل دهد اما دنیا تماشا کرد که صدام به هیچ هدفی نرسیده است و کلام امیرالمومنین (ع) محقق شد که فرمود:" فان الحیاه فی موتکم قاهرین و الموت فی‌ حیاتکم مقهورین » [۱] زندگی در اینست که بمیرید اما غالب و قاهر و پیروز ، و مردن در این است که زنده باشید اما مقهور و مغلوب و تو سری خور" اگر شما در برابر دشمن شکست بخورد ولا زنده بمانید مرده اید اما اگر دشمن را شکست دهید و نگذارید دشمن به هدفش برسد و اگر خودتان کشته شوید، شما زنده اید ولا تحسبنا الذین قتلو فی سبیل الله اموات . شهدا زنده اند زیرا هدف آنها زنده شده است.

جایگاه عراق و ایران و نقش امام ره را در هدایت دفاع مقدس توضیح بفرمایید؟

عراق امروزه دست در دست جمهوری اسلامی ایران دارد و امام ره در مقطعی فرمودند:" صدام رفتنی است". برخی از افراد کم خرد بعد از فوت امام می گفتند امام ره گفتند" صدام رفتنی است اما امام زودتر رفتند". در همان موقع به آنها گفتم شما معنای حیات و موت را نفهمیدید. اگر معنی آن را فهمیده بودید صدام زنده را مرده می انگاشتید زیرا به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است اما امام ره فوت شده زنده است برای اینکه در رهبری خود موفق عمل کرد و به اهدف خود رسیده است.

ملت های مسلمان در برابر استکبار جهانی چه نوع مواجه ای باید داشته باشند؟

در آینده نیز همین گونه است، استکبار جهانی دست بردار نیست و ملت های مسلمان باید بدانند استکبار جهانی می خواهد سلطه ظالمانه داشته باشد و اگر با تأسی به ملت غیور و متدین ایران در برابر زیاده خواهی های استکبار و عوامل استکبار در منطقه استقامت کنند، سرانجام پیروزی نصیب آنها می شود؛ همان گونه که به فضل الهی نصیب ملت ایران شد و در این راه نقش مسجد بسیار موثر و سازنده در اعزام، پشتیبانی و آموزش نیروها بوده است.

نقش و جایگاه مساجد در پشتیبانی از جبهه های توضیح بفرمایید؟

در دفاع مقدس تدارکات جبهه از تهیه لباس و نیازمندی ها از قبیل درمان و حتی دفاع و آموزش با محوریت مساجد بود

تدارکات جبهه از سوی تنها دولت نبود و تدارکات نظامی از سوی دولت انجام می شد اما تدارکاتی که از تهیه لباس، غذا و سایر نیازمندی ها از قبیل درمان بود در بسیاری از عرصه ها از سوی مردم و کمک های مردمی با محوریت مسجد بود و امام ره فرمودند:" مساجد سنگر هستند، سنگرها را حفظ کنید". مساجد پشتوانه نیروهای مدافع در دفاع مقدس بودند. نیروها در جبهه ها می جنگیدند و مساجد آماده برای پشتیبانی و همراهی آنها بودند و هر گاه جنازه شهدا می آمد با محوریت مساجد اجتماعات باشکوهی برای تشییع شهدا و یا در ورود آزادگان برگزار می شد.

 مساجد مرکز اجتماع مومنین در تمام ادوار جنگ بود. مساجد مراکز مقدسی هستند که حتی در قبل از پیروزی انقلاب محل اجتماع مردم مومن و انقلابی بودند. در این مرکز تمام احکام سیاسی، انقلابی و حتی رفتاری در خانواده و اجتماع بازگو می شود و مومنان نسبت به معارف دین آگاهی می یابند. مساجد پشتوانه محکمی برای مبارزه و مقابله با ظلم، ظالم و استکبار هستند. امیدواریم جامعه  و مسئولان ما قدر این مراکز و زنجیره پاک جامعه را بدانند و از این فرصت استفاده کرده و بهره بگیرند. هر قدر فرد و جامعه به سوی خدا هدایت شود از الطاف کریمانه الهی بیشتر بهره می برد. امیدواریم تمام مومنان در این راه موفق باشند.

آیا مساجد در حوزه مطالبه گری در زمان حاضر در حل مشکلات موفق بودند و از ظرفیت آنها استفاده شده است؟ 

آبادانی مساجد به فرش و کاشی و یا آینه کاری نیست، آبادانی مساجد به حضور اهل ایمان است

استکبار جهانی در سال گذشته در اروپا، آسیا تلاش فراوانی کرد و اغتشاش به پا کرد که آسیب به باورها، اعتقادات و تمام ارزش ها ، مدارس و دانشگاه ها و حتی مساجد صدمه بزند اما مومنان باید با هوشیاری این صدمات را جبران کنند و مساجد را با همان شادابی و نشاط سابق با حضور پررنگ خود در مساجد زنده نگه دارند و همان گونه که خداوند می فرماید واعتصموا به حبل الله جمیعا ولا تفرقوا، اعتصام به حبل الهی، ولایت، اسلام و قرآن داشته باشند. آبادانی مساجد به فرش و کاشی و یا آینه کاری نیست، آبادانی مساجد به حضور اهل ایمان است. اما در شرایط کرونا و اغتشاشات قدری به مساجد آسیب وارد شده است اما به فضل الهی لطمه این صدمات جبران می شود و عزت ملت مسلمان در سایه همبستگی و حفظ وحدت و داشتن اجتماعات با شکوه در مساجد، نماز جمعه و نماز جماعت است. مساجد مشهد عام مسلمانان است و مظهر نیرو و توان جامعه اسلامی هستند. امیدواریم خداوند رحمان عنایات خود را بیشتر شامل حال مومنان قرار دهد تا از این فرصت ها بهره بیشتری بگیریم.

برای ترمیم مساجد از چه بازوها و امکاناتی باید بهره ببریم؟

افرادی که در ترمیم مساجد مسئولیت دارند تکالیفی سنگینی برعهده دارند

افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند و در این موضوع واقف هستند، وظایف و تکالیف سنگین تری بر عهده دارند و باید پیش قدمی جدی تری داشته  و مخصوصا جوانان با تاسی از میانسالان و سالمندان حضور بیشتری در مساجد داشته باشند و این حضور پررنگ زمینه ساز آشنایی بیشتر با معارف دین و مکتب اهل بیت (ع) است.

چرا در بعضی از کشورهای بدخواهان قرآن سوزی به راه انداختند؟

قرآن معنا و مفهوم مقاومت  در برابر ظلم و تجاوز می آموزد

دشمنان از مفاهیم قرآن می ترسند و وحشت دارند. قرآن مفهوم و معنی مقاومت را می آموزد یعنی درس استقامت و مقاومت در برابر ظلم ظالم و مزدور و تجاوز می دهد و خواننده قرآن و اهل قرآن آن را می آموزد لذا تمام قدرت های استکباری از قرآن واهمه دارند و متقابلا قرآن برای اهل خودش سازندگی دارد و تبیین حقایق می کند و اهل خود را مصمم و آگاه برای بندگی خدا و برای مقابله با ظلم و ظالم ثابت قدم می کند.

کد خبر 1726390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha