اجرای ۲۷ برنامه طی هفته وقف در بیرجند و درمیان/۱۸ وقف جدید به ثبت رسید

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه طی هفته وقف ۲۷ برنامه اجرا می شود، گفت: طی یکسال گذشته ۱۸ وقف جدید به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان در بیرجند و درمیان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام دادخدا خدایی امروز (۹ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: هفته وقف، هفته اطلاع رسانی و گرامیداشت یاد و خاطر نیک اندیشان جامعه است که از ۱۰ تا ۱۷ مهر به این هفته تعلق دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان ادامه داد: وقف از تعالیم ارزشمند مکتب اسلام محسوب می شود که با احصای نیازهای جامعه درصدد جبران آن بر می آید و قابل دسترس تمام اقشار جامعه است.

وی درخصوص رسالت اوقاف جهت بقاع متبرکه گفت: با استفاده از ظرفیت افراد متعهد در راستای مدیریت بقاع؛ مدیریت امامزادگان به صورت هیئت امنایی زیر نظر اوقاف قرار دارد.

حجت الاسلام خدایی بیان کرد: در حوزه خدمات اجتماعی، سازمان اوقاف نسبت به راه اندازی مرکز افق در جوار بقاع متبرکه اقدام کرده است و از ظرفیت موقوفات با نیت مساعدت به نیازمندان جامعه بهره می برد.

رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به رسالت اوقاف در حوزه قرآنی گفت: اوقاف مردم و نیک اندیشان را به سمت وقف با نیات قرآنی تشویق می کند و مکان های وقفی که برای این امر ثبت شده را مجالی برای تعلیم قرآن فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۶۲ موقوفه در درمیان و بیرجند وجود دارد، افزود: یک هزار و ۷۵۳ موقوفه به صورت متصرفی و زیر نظر مستقیم اوقاف مدیریت می شود. این موقوفات دارای ۵ هزار و ۹۲۵ رقبه هستند و از این تعداد ۵ هزار و ۸۳۶ زیرنظر مستقیم اوقاف اداره می شوند.

حجت الاسلام خدایی در ادامه بیان داشت: در هر روستایی مسجد و حسینیه وجود دارد و نقش اوقاف در مدیریت مساجد و حسینیه ها برای حمایت و بیمه کردن خادمین و جذب اعتبارات است و در شئونات داخلی دخالتی ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان در ادامه گفت: ۶۹۱ مسجد در بیرجند و درمیان داریم و از هر مسجد یک نفر به عنوان خادم مسجد بیمه شده است.

وی با اشاره به بحث اجاره دادن موقوفات عنوان کرد: بیش از ۵ هزار مستاجر در رقبات‌ بیرجند و درمیان داریم و هزینه آن در جهت نیات موقوفات استفاده می شود و بحث نظارت و بازدید میدانی بر وضعیت فعلی رقبات‌ در دست اجرا قرار دارد و نسبت به تمدید اجاره سه هزار موقوفه طی یکسال گذشته اقداماتی انجام شده است.

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی اوقاف اجرای دقیق نیات موقوفات است، ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ۳۴ میلیارد تومان با عناوین مذهبی، خیریه، اجتماعی و مدارس علوم دینی، مساجد و بقاع و حفظ و حراست از عین موقوفات و سرمایه گذاری اجرا شده است و از این مبلغ اعتباری بالغ ۱۶ میلیارد تومان مربوط به موقوفه خیریه آبلوله بیرجند است و هیچ ریالی از این موقوفه در غیر نیات آن اجرا نمی شود.

وی درخصوص بحث تربیت قرآن آموزان گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۴۸۵ قرآن آموز از محل موقوفه امیر اسماعیل و محمدابراهیم شوکت الملک تربیت شدند که ۸۸ نفر حافظ کل هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان در ادامه بیان کرد: در این راستا ۳۱ کلاس و مربی با حضور ۳۰۰ متربی در حال برگزاری است و در راستای خدمات رسانی به علاقمندان قرآنی در محل امامزادگان باقریه ستاد حفظ خواهران با تجهیزات سیستمی و تلفنی و ستاد حفظ برادران در محل حسینیه امام رضا علیه السلام افتتاح شده است.

حجت الاسلام خدایی با اشاره به بحث جلوگیری از تصرف سودجویان و تثبیت مالکیت املاک وقفی اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ۱۸۵ سند مالکیت موقوفات به ارزش ۱۹ میلیارد تومان اخذ شده است و اوقاف استان در سطح کشور در این زمینه توانسته رتبه اول را در کشور طی سال گذشته کسب کند.

وی در خصوص وقف های جدید طی یکسال گذشته در بیرجند و درمیان عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۸ وقف جدید در بیرجند و درمیان به ارزش ۱۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به بحث عمران و آبادانی موقوفات گفت: در این راستا احداث دو باب سوله با هزینه ۱۱ میلیارد تومان و یک باب ساختمان اداری و تجاری به مساحت ۲۷۲ متر و اصلاح سیستم آبیاری باغ شماره پنج آبلوله به مبلغ یک میلیارد تومان و احداث گلخانه به ارزش یک میلیارد تومان اجرا شده است.

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه طی هفته وقف ۲۷ برنامه در بیرجند و درمیان اجرا می شود، افزود: از جمله مهم ترین برنامه ها می توان به اعزام پنج مبلغ به مساجد جهت ترویج فرهنگ وقف، همایش مربیان قرآنی، اجرای قرار دوازدهم، همایش یاوران وقف در روستای ساقی و افتتاح سه پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان و نشست با مبلغین اشاره کرد.

وی بیان کرد: ۴۰۰ میلیون تومان برای ۶۰۰ نفر طی یکسال گذشته از مرکز افق و تعامل با بیمارستان ها برای نیازمندان جهت تهیه هزینه دارو و درمان هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان در پایان گفت: به مناسبت هفته وقف بحث بازدید رایگان از موزه وقف از ساعت ۱۷ تا ۲۰ شب جهت عموم مردم اجرا می شود.

کد خبر 1726549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha