اولویت فعالیت در کانون‌های مساجد اهل سنت؛ از راه‌اندازی پایگاه قرآن تا کارآفرینی

کانون‌های فرهنگی‌هنری متعلق به مساجد اهل‌سنت علاوه بر اجرای برنامه‌های مشترک ویژه سنی‌مذهب‌ها و شیعیان و ایجاد فضای وحدت و همدلی بین مذاهب، از مجریان جدی طرح هر مسجد یک پایگاه قرآن و فعال در عرصه کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای بچه‌های مسجد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون‌های فرهنگی هنری یکی از بسترهای وحدت و همدلی بچه‌های مسجد از اهل سنت و تشیع هستند، وحدتی که به نهضت بازگشت به مسجد و تحقق مسجد تراز با کارکردهای اصیل کمک می‌کند؛ از این رو، به مناسبت قرار گرفتن در هفته وحدت و همزمان با سالروز ولادت پیامبر ختمی‌مرتب، حضرت محمد مصطفی(ص) در گفتگو با برخی مدیران ستادهای استانی این کانون‌ها مروری داریم بر فعالیت بچه‌های مساجد اهل سنت که در ادامه می‌آید:

حجت الاسلام حبیب الله پاکدامن نیز درباره کیفیت فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت در استان خراسان شمالی، بیان کرد: این کانون ها در حوزه های مختلف به ویژه فعالیت های قرآنی بسیار فعال هستند و در جشنواره های قرآنی مشارکتی گسترده دارند چنان که در مسابقات قرآنی مدهامتّان شرکت می کنند.

اولویت کانون‌های فرهنگی‌هنری در مساجد اهل سنت با چه فعالیت‌هایی است؟

مشارکت بچه‌های مساجد اهل سنت در دوره های مسجدی شیعیان

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان شمالی ادامه داد: ۱۶ باب از ۱۸۹ باب کانون فرهنگی هنری استان، متعلق به مساجد اهل سنت هستند و دو کانون فرهنگی هنری هم تلفیقی یعنی با مشارکت شیعیان و اهل سنت فعالیت می کنند و ارتباطات و تعامل مطلوبی در فضای فعالیت آنها بین بچه های مسجدی از هر دو مذهب شکل گرفته است به گونه ای که بچه های اهل سنت هم در دوره های آموزشی مساجد شیعی شرکت می‌کنند.

تمرکز بر قرآن برای وحدت بچه‌های مسجد

وی با بیان اینکه از مهمترین محورهای وحدت‌آفرین میان شیعیان و اهل سنت قرآن و تبعاً فعالیت های قرآنی است، گفت: خوشبختانه کانون های فرهنگی هنری به فعالیت های مختلف قرآنی اقبال و اهتمامی ویژه دارند و در این ساحت اتفاقات خوبی را رقم زده اند و همین باعث همدلی و وحدت بیشتر بچه های مسجد از هر دو مذهب شده است، البته به لطف خدا فضای وحدت در خراسان شمالی غلبه دارد و به طور کلی هم شیعه و هم اهل سنت مسالمت آمیز و همدلانه در کنار هم زندگی می کنند و با هم مراوداتی از جنس ازدواج، اشتغال و ... دارند.

اولویت کانون‌های فرهنگی‌هنری در مساجد اهل سنت با چه فعالیت‌هایی است؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان شمالی تأکید کرد: کانون‌های مساجد اهل سنت در خراسان شمالی در پیگیری و اجرای طرح «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» پیشتاز و جدی هستند و در رشته هایی همچون حفظ اجزای مختلف قرآن، قرائت و ... با حضور مربیان تمام وقت و حافظ قرآن برای تربیت حفاظ و قاریان قرآن فعالیت می کنند.

حجت الاسلام پاکدامن با بیان اینکه کانون‌های مساجد اهل سنت در اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیز فعال هستند، گفت: این کانون ها توانسته اند منشأ اثر در این محور باشند.

وی در ادامه ابراز کرد: کانون های مساجد چه از اهل سنت و چه متعلق به شیعیان در خراسان شمالی در عین حفظ اصول و اعتقادات مذهبی، در فعالیت ها همدل و همراه هستند و بچه های مسجد با علم به اینکه جنگ نرم شیعه و سنی نمی شناسد همدلانه خود را برای مقابله با این جنگ آماده می کنند.

همچنین، «مصطفی آمون» نیز در گفتگو با شبستان با بیان اینکه در شهرستان های نمین و خلخال در استان اردیبل حضور اهل سنت پرتعداد است، اظهار کرد: لذا در این شهرستان ها کانون های مساجد محل فعالیت بچه هایی از اهل سنت است و خوشبختانه آنها حضوری فعال در مسجد و فعالیت های مسجدی دارند.

اولویت کانون‌های فرهنگی‌هنری در مساجد اهل سنت با چه فعالیت‌هایی است؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اردبیل ادامه داد: این کانون ها در برنامه های مختلف به ویژه اوقات فراغت پای کار و فعال هستند و در جذب بچه های اهل سنت و نیز شیعه موفق عمل کرده اند.

وی درباره عمده فعالیت کانون های مساجد اهل سنت، تصریح کرد: اصلی ترین فعالیت این کانون ها، مربوط به حوزه های قرآنی اعم از آموزش، حفظ، تفسیر و مفاهیم و ... است و می توان گفت این کانون ها از اصلی ترین بسترهای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع «هر مسجد، یک پایگاه قرآن» هستند.

آمون ادامه داد: محور فعالیت کانون های مسجدی اهل سنت عموماً قرآنی است از برگزاری محافل گرفته تا آموزش و اجرای ویژه‌برنامه ها مهم آنکه عمده مخاطبان این فعالیت های قرآنی، نوجوانان و جوانان هستند. فعالیت های قرآنی در کانون های مساجد اهل سنت منطقه به قدری اهمیت دارد که حتی یکی از کانون های متعلق به مساجد اهل سنت، مرکزی شبیه به مدرسه قرآنی مختص فعالیت های مرتبط با این حوزه راه اندازی کرده است.

ایجاد فضای وحدت در کانون های مساجد اهل سنت

وی تأکید کرد: از نقاط امتیاز این فعالیت های قرآنی آن است که فضای وحدت را ایجاد و بچه مسجدی ها از اهل سنت و شیعه را به هم نزدیک و در فعالیت ها هم افزا می کند. علاوه بر این، در مناطقی همچون عنبران، کانون های فعال مسجدی اغلب در مناطق روستایی داریم که در مناسبت ها به میدان آمده و مجری ویژه برنامه های متنوع می شوند.

اولویت کانون‌های فرهنگی‌هنری در مساجد اهل سنت با چه فعالیت‌هایی است؟

آمون با بیان اینکه کانون های مساجد اهل سنت در حوزه کارآفرینی هم بسیار فعال هستند، گفت: با توجه به آنکه در این منطقه هنر گلیم‌بافی رایج است، کانون های مساجد اهل سنت در محور کارآفرینی با این هنر هم فعالیت می کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اردبیل با بیان اینکه فعالیت کانون های مساجد بستری مناسب برای وحدت در مناطق اهل سنت نشین استان اردبیل ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: در پرتوی وفاق و همدلی شیعیان در نماز جمعه اهل سنت شرکت می کنند.

علاوه بر این، «بهزاد کیامهر» نیز درباره فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت در استان کردستان، گفت: عمده کانون های مساجد استان از اهل سنت هستند و اولویت اصلی بیشتر آنها فعالیت های قرآنی اعم از روخوانی، روانخوانی، قرائت، حفظ و ... است. این کانون ها در فضاسازی قرآنی از طرقی همچون برپایی محافل قرآن به ویژه در مناسبت های ملی مذهبی اهتمام ویژه دارند.

اولویت کانون‌های فرهنگی‌هنری در مساجد اهل سنت با چه فعالیت‌هایی است؟

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان کردستان با بیان اینکه کانون های مساجد اهل سنت استان در اجرای طرح هر مسجد یک پایگاه قرآنی جدی و پیگیر هستند، ابراز کرد: این کانون ها در تربیت حفاظ قرآن نیز با راه اندازی دارالتحفیظ و راه اندازی پایگاه های حفظ قرآن فعالیت می کنند. مهم آنکه در این دوره ها میزبان بچه مسجدی های شیعه نیز هستند و با آنها تعامل و ارتباط مطلوبی دارند. دامنه این تعاملات به قدری است که ازدواج بین پیروان این مذاهب با یکدیگر رایج است.

وی تصریح کرد: ایجاد این پیوندهای خانوادگی تبعاً آثار و رهاورد فرهنگی هم دارد و علاوه بر نزدیک شدن شیعه و اهل سنت به یکدیگر آنها را به فعالیت های مشترک نیز جذب می کند. چنان که در بحث فعالیت های اوقات فراغت تابستان این مهم را شاهد بودیم.

کیامهر درباره توجه کانون های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت به عرصه هایی همچون کارآفرینی، گفت: این کانون ها بعضاً در حوزه کارآفرینی به ویژه در گیوه‌بافی که کفش کردی است، فعال هستند و ما آنها را به سازمان فنی و حرفه ای استان برای دریافت تجهیزات زیرساختی و راه اندازی کارگاه تولید گیوه معرفی کردیم.

وی در پایان با اشاره به مشارکت بچه های مساجد اهل سنت در فعالیت های خیرانه و کمک های مومنانه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجهه مردمی و محبوبیتی که ماموستاهای اهل سنت در مردم دارند، و بنابر اعلام آنها در مساجد، کمک های مومنانه به نیازمندان توسط این مساجد و بچه هایش انجام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1726876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha