تمرکز بر صلح و سازش در دستگاه قضا

وزیر دادگستری در مشهد گفت: در رویکرد جدید و اصلاح قانون، دستگاه قضا متمرکز است تا مراحل نهایی تصویب اصلاحیه در شورای نگهبان محقق شود و به‌موازات شوراهای حل اختلاف، با برپایی دادگاه‌های ویژه صلح، قوی‌تر از گذشته بر برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها تمرکز صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، امین ‎حسین رحیمی وزیر دادگستری در دومین همایش ستاد ملی صبر (صلح، بخشایش، رضایت) که به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت رسول اکرم(ص) و روز اخلاق و مهرورزی با محوریت تجلیل از خانواده‌های اولیای دم بخشنده قصاص برگزار شد، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) اگرچه در چنین روزی به دنیا آمد اما یک ولادت معنوی هم برای رسول خدا(ص) وجود دارد که هر روز تکرار می‌شود و آن مربوط به زمانی است که یک سنت از سنت‌های حسنه اسلامی در جامعه بشری به اجرا درمی‌آید. یکی از این سنت‌ها هم گذشت و بخشایش است تا جایی که حتی وقتی مورد ظلم واقع می‌شد، با اینکه قدرت داشت اما از گناه فرد می‌گذشت و او را عفو می‌کرد. بر همین اساس، اینکه امروز شاهد فراگیرشدن سنت حسنه صلح‎جویی و مهرورزی در جامعه هستیم و مردم با گذشت از حق قانونی و شرعی خود برای قصاص یک قاتل، عمق باور خود به مبانی دینی و سنت‌های حسنه محمدی را ثابت می‌کنند.

وی افزود: دستگاه قضا هم با اینکه مسئولیت رسیدگی به پرونده‌ها و اختلافات را بر عهده دارد، ثابت کرده که به راهبرد برقراری صلح پیش از رسیدگی قضایی و قانونی بی‌توجه نبوده است. اینکه به لحاظ قانونی، شوراهای حل اختلاف به مراجع قضایی تبدیل شدند، اگرچه از ابتدا موردمناقشه محل بروز بسیاری از تخلفات حقوقی و قضایی بود اما در رویکرد جدید و اصلاح قانون، دستگاه قضا متمرکز است تا مراحل نهایی تصویب اصلاحیه در شورای نگهبان محقق شود و شوراهای حل اختلاف به مأموریت اصلی خود بازگردند و به‌موازات آن‌ها با برپایی دادگاه‌های ویژه صلح، شوراها قوی‌تر از گذشته به برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها توجه خواهند داشت.

گسترش سیاست حل اختلاف، مبنای برنامه هفتم توسعه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق؛ معاون اول دستگاه قضا هم در این همایش خاطرنشان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند درک کند در دل آن پدر یا مادری که فرزند برومندش را از دست داده، چه می‌گذرد. با این حال، در حقیقت چه عظمت و کرامتی یک روح می‌تواند داشته باشد که در این وضعیت بگوید من قاتل را می‌بخشم و به سنت حسنه نبوی عمل می‌کنم.

وی ادامه داد: بر مبنای سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، گسترش سیاست حل اختلاف به هر طریق ممکن باید در دستورکار قرار بگیرد. بر همین اساس، مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از عرصه قضاوت و موضع‌گیری قانون خارج و متمرکز بر گسترش فرهنگ مهرورزی و اجرای پویش‌های مردمی، اجتماعی و فرهنگی در عرصه جامعه خواهد شد و در این حوزه می‌توان از ظرفیت کارگروه‌های واسطه‌گری و صلح‎یاری مؤثر همچون آستان قدس رضوی، اماکن مقدسه و عتبات متبرکه هم استفاده کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1726908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha