نقش مساجد در ایجاد خانواده سالم

مساجد به عنوان مراکز عبادی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان، می‌توانند نقش مؤثری در ترویج آموزه‌های اسلامی درباره خانواده و تقویت رابطه بین اعضای خانواده داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان؛ محمد امین نجفیان

نقش مساجد در ایجاد خانواده سالم یکی از موضوعات مهم و پراهمیت در اسلام است. مساجد به عنوان مراکز عبادی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان، می‌توانند نقش مؤثری در ترویج آموزه‌های اسلامی درباره خانواده و تقویت رابطه بین اعضای خانواده داشته باشند. برخی از نقش‌های مساجد در این زمینه عبارتند از:

آموزش و تربیت اعضای خانواده

براساس قرآن و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام)، که منبع اصلی آموزه‌های خانوادگی در اسلام هستند. مساجد می‌توانند با برگزاری کلاس‌ها، جلسات، همایش‌ها، نشست‌ها و سایر فعالیت‌های آموزشی، به افزایش دانش و آگاهی اعضای خانواده در مورد حقوق و تکالیف خود نسبت به یکدیگر، نحوه برخورد و رفتار با یکدیگر، رازهای شادابی و پایداری خانواده، راه‌حل‌های حل مشکلات و بحران‌های خانوادگی و سایر مسائل مربوط به خانواده کمک کنند.   
فراهم کردن فضای مناسب برای عبادت

فراهم کردن فضای مناسب برای عبادت جماعت، شرکت در نماز جمعه و سایر نمازهای جماعت، شب‌های قدر و عید، دعا و ذکر، تلاوت قرآن و تفسیر آن، استغفار و توبه، زیارت ائمه (علیهم السلام) و سایر عبادات الهی که منجر به تقویت روحانیت، تقرب به خداوند، تزکیه نفس، تقویت اخلاق و رفع گناهان می‌شود. این عبادات می‌توانند به تثبیت پایه‌های خانوادگی کمک کنند و رابطۀ عاطفی بین اعضای خانوادۀ مؤمن را تقویت کنند.  

ارائۀ خدمات مشاورۀ
ارائۀ خدمات مشاورۀ خانوادگی به اعضای خانوادۀ دارای مشکلات و بحران‌های خانوادگی. مساجد با استفادۀ از کارشناسان و متخصصان حوزۀ خانوادۀ دینی، می‌توانند به حل و فصل اختلافات، برطرف کردن سوء تفاهمات، رفع نارضایتی‌ها، پاسخگوئی به سؤالات و شبۀات، راهنمائی و آموزش اعضای خانواده در مورد مسائل خانوادگی، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله، تقویت عشق و محبت، افزایش همدلی و هم‌زبانی، تقویت اعتماد و احترام متقابل و سایر خدمات مشاورۀ خانوادگی کمک کنند.  

تشکیل گروه ها و کانون ها
تشکیل گروه‌ها، کانون‌ها، انجمن‌ها و سایر تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی برای اعضای خانواده با هدف ترویج فرهنگ اسلامی، تقویت هویت اسلامی، تبادل تجارب و دانش، افزایش هم‌افزائی و هم‌کاری، حمایت از یکدیگر در شادی‌ها و غم‌ها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، سفرهای علمی و تفریحی، بازدید از مکان‌های تاریخی و مذهبی، شرکت در جشن‌ها و مراسمات دینی و سایر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که منجر به تقویت روابط خانوادگی و جامعۀ اسلامی می‌شود.  

با توجه به نقش‌های مذکور، مساجد را می‌توان به عنوان چشمۀ روانشادی، آرامش، صلح و ثبات خانوادۀ اسلامی دانست. بنابراین، حضور در مساجد و استفادۀ از خدمات آن‌ها برای تمام اعضای خانوادۀ مؤمن لازم و ضروری است.

کد خبر 1726915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha