اندیشمند علم را به معرفت تبدیل می کند

دکتر انوشه با بیان اینکه کار انسان اندیشمند شبیه کار زنبور عسل است، تصریح کرد: انسان اندیشمند علوم را جمع آوری و در بطن اندیشه خود به معرفت تبدیل می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، دکتر سید محمد انوشه شامگاه پنج شنبه در گردهمایی مستعدان و نخبگان سراسر کشور که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، بیان کرد: صحبت های که در این گردهمایی بیان خواهم کرد، مجموعه باورهای قلب من است که به قلب شما انتقال پیدا می کند.

این روانشناس سرشناس با بیان اینکه در تاریخ دین دو چهره داریم که یکی در دستگاه اهل بیت بوده اما عاقبت به شر شد (ابن ملجم) و دیگری در دستگاه ابن زیاد بود اما با ادب خود عاقبت به خیر شد(حر)، گفت: دانستن اینکه چقدر باید دانست آغاز یادگیری و دانستن اینکه چه چیز باید دانست آغاز اندیشه، بصیرت و خرد است.
انوشه افزود: در جامعه ما ندانستن فقط یک قدم و دانستن های نادرست ما را هزار قدم به انحراف می کشاند، انسان ها نادان به دنیا می آیند و در اثر آموزش اشتباه تبدیل به احمق می شوند.

وی با بیان اینکه کار انسان اندیشمند شبیه کار زنبور عسل است، تصریح کرد: انسان اندیشمند علوم را جمع آوری و در بطن اندیشه خود به معرفت تبدیل می کند.
این روانشناس بیان کرد: پایه های علم ۴ مورد دیتا، اطلاعات پایه، علم تخصصی و دانش هستند، و دانش انسان گرا، تبدیل به معرفت می شود.

انوشه با بیان اینکه هر رنجی که به انسان وارد می  شود از قشری است که نمیداند و نمی داند که نمی داند، تصریح کرد: بحران جوانان و دانشگاههای ما توهم دانایی است که موجب قضاوت های نابجا، نادرست و آلوده کردن اذعان جامعه می شود.

وی ابراز کرد: هیچ انسانی به سعادت نمی رسد مگر اینکه دوبار زاییده شده باشد، یک بار از مادر و یک بار از خویشتن خویش و اگر ندانید کجا می خواهید بروید، هر راهی شما را با خود خواهد برد و اگر برای یک سال خود برنامه ریزی و هدف گذاری نکرده باشید هر راهی شما را با خود خواهد برد.

این استاد دانشگاه انسان بی هدف را انسان بی تعهد دانست و گفت: انسان هدفمند باید بداند اگر چشم از هدف بردارد موانع، خود را بزرگتر نشان خواهد داد و انسان هدفمند باید به شاخص ها توجه کند نه به شخصیت ها.

وی بیان کرد: من معتقدم سعادت بدون عبادت محال است، عبادت بدون معرفت محال است، معرفت بدون هدایت محال است، هدایت بدون رشد محال است، رشد بدون تربیت محال است و تربیت بدون عدالت محال است و جامعه ای که ادعای سعادت کند ریشه آن را باید در عدالت جستجو کرد.

انوشه با بیان اینکه دو راه ببشتر پیش روی ما نیست یا توکل به لطف الهی و اگر توکل نباشد توهم خواهد بود، گفت: هر وقت عزم خود را جزم کردید و تصمیم می گیرید توکل کنید وهر وقت استرس و پریشانی دارید در دایره توهم هستید، قرآن می فرماید تا وقتی که با خودت به وحدت نرسیدی و برای عزت خود احترام قائل نشوی با هیچ کسی به وحدت نمی رسید و اگر میخواهید با خود به وحدت برسید باید با طبیعت، با مردم، با خود و خداوند صلح کنید.

وی بیان کرد: برای این کار باید چهار دیوار علاقه ، عناد، عقیده و عادت فرو بریزد و مقدمه آن این است که با نادانی، نگرانی و نیازمندی و ناتوانی مبارزه کنیم و اگر بخواهیم با اینها مبارزه کنیم فرصت قضاوت نداریم.
وی افزود: هر گاه خواستید حمله خوبی به چیزی داشته باشید، از آن دفاع بدی داشته باشید و یکی از بلاهایی که به سر ما در اتفاقات گذشته آمد، دفاع بد بود.

این سخنران مطرح کشور با بیان اینکه هر گاه تب فرد و جامعه بالا رفت، اولین علامت آن هزیان است و ما در شرایط هزیان نمی توانیم مدیریت عقلایی و کنترل را انجام دهیم، گفت: لذا به آرامش و سلامت ... نیاز داریم تا بر مبنای عقلانیت و بصیرت تصمیم و تدبیر کنیم.

وی افزود: جاده موفقیت با شکست، سردرگرمی، دوستان ، دشمنان و خانواده هدایت الهی همراه است.

کد خبر 1727237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha