آمار تلفات اسراییل در عملیات طوفان الاقصی بیشتر از جنگ ۳۳ روزه است

براتی با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی آسیب پذیری اسراییل را نشان داد و انها را غافلگیر کرد گفت:اصلی ترین تاثیری این عملیات بر روی مناسبات و توازن قدرت بادارندگی است و از این پس اسراییلی ها بیشتر از حماس می ترسند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: عملیات طوفان الاقصی از سوی گروه های مقاومت فلسطین که از صبح روز شنبه آغاز شد، دیوار امنیتی بلند اسرائیل پیرامون غزه را فروریخت و از سوی دیگر، توازن قدرت در سرزمین های اشغالی را تغییر داد و رژیم اسرائیل در بدترین وضعیت خود در چند دهه اخیر در محیط پیرامونی خود قرار گرفته است.

این عملیات به صورت مشترک از سوی حماس و جهاد اسلامی علیه رژیم اسرائیل آغاز شد یکی از پیچیده ترین عملیات میدانی رزمندگان فلسطینی در طول دو دهه گذشته تلقی می شود. در طول کمتر از ۸ ساعت حداقل ۵ هزار موشک نقطه زن و یکصد پهپاد رادار گریز از سوی حماس به سوی تاسیسات نظامی و اقتصادی اسرائیل در اراضی اشغالی پرتاب شده و گنبد آهنین اسرائیل در رهگیری این موشک‌ها نا کام مانده است.

برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی کلیه نیروهای احتیاط و ذخیره خود را فرا خوانده و این نشان می دهد که شرایط در اراضی اشغالی کاملا بحرانی است. عوامل زیادی در شکل گیری عملیات طوفان الاقصی وجود دارد که از جمله حملات مکرر صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی و مردم فلسطین، حمله پهپادهای اسرائیلی به دانشکده نظامی شهر حمص سوریه و اقدامات تهاجمی کابینه بنیامین نتانیاهو بخشی از دلایل شکل گیری عملیات مسجد الاقصی است.

در همین رابطه گفتگویی با منصور براتی، کارشناس مسایل صهیونیسم در مورد عملیات طوفان الاقصی و نقش این عملیات در تقویت جبهه مقاومت  به شرح زیر ارایه می شود.

در مورد عملیات طوفان الاقصی و نقش این عملیات در تقویت جبهه مقاومت  توضیح بفرمایید؟

عملیات طوفان الاقصی آسیب پذیری اسراییل را نشان داد

عملیاتی که از دیروز آغاز شده است، موجب شده تا اسراییلی ها غافلگیر شوند و در حوزه های مختلف آسیب پذیری خود را نشان دهند. میزان ضربه ای که به اسراییل وارد شده، بسیار قابل توجه و تقریبا بی سابقه است.

آمار کشته ها و تلفات در این عملیات را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمار تلفات اسراییل در عملیات طوفان الاقصی بیشتر از جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ است

در هیچ کدام از جنگ ها در مقایسه آماری آمار کشته ها و زخمی ها مانند جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ در طول ۳۳ روز جنگ اسراییل با حزب الله لبنان این تعداد کشته که در روز اول این عملیات که به ۳۰۰ نفر رسیده است، نبوده است و در آن جنگ در کل ۱۶۰ نفر کشته اعلام شد و قریب به ۱۲۰۰ نفر در طول کل ۳۳ روز زخمی شدند اما در این عملیات طبق آمار اسراییلی ها ۳۰۰ نفر کشته شدند و ۱۸۶۴ نفر زخمی هستند و البته قریب به ۴۰ نفر نیز توسط فلسطینی ها به اسارت درآمدند که بسیار قابل توجه است.

موضوع مهم دیگر که باید به آن توجه کرد، شدت تلفات دو طرف است. در جنگ های قبلی به ازای هر ۲۰ نفر فلسطینی یک نفر اسراییلی کشته شده است و یا به ازای هر ۱۰ نفر فلسطینی زخمی شده یک نفر اسراییلی زخمی شده است اما اکنون تقریبا آمار برابر است و این اتفاق بسیار بزرگ است.

عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این عملیات نیروهای حماس به جز عملیات راکتی و موشکی ، وارد مناطقی شدند که تحت سیطره اسراییل قرار دارد

تا چند روز و قبل از آغاز این عملیات شاید اصلا کسی نمی توانست به این موضوع حتی فکر کند و تصور آن وجود نداشت اما از طرف دیگر شاهد آن هستیم که به جز عملیات راکتی و موشکی تعدادی از نیروهای حماس وارد مناطقی شدند که تحت سیطره اسراییل قرار دارد که در شهرک های اطراف غزه قرار دارد و این موضوع برای اولین بار است که اتفاق می افتد که یک گروه فلسطینی در منطقه ای که تحت تسلط اسراییل است، پیشروی کردند و این نقطه بسیار مهمی است که تاکنون چنین مسئله ای سابقه نداشته که تا عمق ۲۴ متری نیروهای فلسطینی نفوذ کردند و این امر تهدید بزرگی برای اسراییل است.

اهداف دولت نتانیاهو در این عملیات توضیح بفرمایید؟

نتانیاهو در روز گذشته در کابینه خود تشکیل جلسه داد. در این جلسه اعلام کرد که ما سه هدف را در این جنگ دنبال می کنیم، ابتدا افرادی را که نفوذ کردند خنثی و خارج کنیم و در مرحله دوم هزینه زیادی را می خواهیم به حماس تحمیل کنیم که دیگر فکر حمله به ما را نکند و در مرحله سوم جلوگیری کنیم از ورود طرف ثالث به جنگ داشته باشیم.

آیا اهداف نتانیاهو در این عملیات محقق شد؟

اسراییل در عملیات طوفان الاقصی نتوانست فلسطینی ها را از قلمرو خود خارج کند

بعد از گذشت یک روز شاهد آن هستیم که در هیچ یک از اهداف و محورهایی که مشخص کرد، اسراییل نتوانست موفق شود و نتوانست فلسطینی ها را از محدوده قلمرو خود خارج کند و نتوانست هزینه هنگفتی را به غزه تحمیل کند و حتی نتوانست از ورود شخص ثالث به جنگ نیز جلوگیری کند و از امروز صبح اخباری مبنی بر تبادل آتش میان اسراییل و حزب الله لبنان در مزارع شبعا که بسیار نکته مهمی است صورت می گیرد و اگر حزب الله وارد جنگ شود از فشار و تمرکز اسراییل بر جبهه فلسطین بسیار کاسته خواهد شد و تاثیر مهمی در فرجام جنگ دارد البته باید صبر کنیم و ساعت ها و روزهای بعدی ببینیم که چه اتفاقی می افتد.

اسراییل قبلا نیز سابقه غافلگیر شدن دارد و بعد از حدود یک هفته توانست در جنگ ۱۹۷۳ روند را معکوس و پیروز شود و الان برای قضاوت نهایی زود است اما در مورد این عملیات که اسراییل غافلگیر شده و شدت غافلگیری بسیار زیاد و با سابقه است، تردیدی نداریم.

آیا این عملیات موجب افزایش بازدارندگی جبهه مقاومت و در راس آن حماس می شود؟

عملیات طوفان الاقصی بازدارندگی گروههای مقاومت و در راس آنها حماس را افزایش می دهد

 این جنگ حتما بازدارندگی گروه های مقاومت و در راس همه آنها حماس را افزایش می دهد و اصلی ترین تاثیری که بر روی مناسبات و توازن قدرت دارد، موضوع بازدارندگی است و از این پس اسراییلی ها بیشتر از حماس می ترسند.

ادامه دارد....

کد خبر 1727560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha