هزار میلیارد تومان اعتبار به روستاییان و عشایر خراسان جنوبی پرداخت می شود

شریعتی فر گفت: در تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، یک هزار و ۳۶ میلیارد تومان اعتبار داریم که بخش عمده آن به روستاییان و عشایر تعلق خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مجتبی شریعتی فر امروز (۱۶ مهر) در برنامه زنده پرسمان شبکه خاوران با موضوع اقدامات دولت در رونق اقتصادی روستاها و مناطق عشایری اظهار کرد: روستاییان همواره محور تولیدات در استان بوده و هستند و در سال های گذشته اقدامات خوبی در خصوص اشتغال پایدار روستایی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: استان خراسان جنوبی جزو استان های پیشتاز در بحث اشتغال است.

شریعتی فر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر بخواهیم به طور نسبی به خودکفایی و بی نیازی از دیگران برسیم باید در روستاها سرمایه گذاری کنیم مسئولان باید این سیاست را دنبال کنند و خود روستاییان هم باید به این قضیه اهتمام بورزند، گفت: مشخص است که مسئولان باید بر اساس این فرمایشات روستا را به صورت ویژه در اقتصاد ببینند. اقتصاد روستا جزو لاینفک اقتصاد هر استان و هر کشوری است.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد روستا توسعه یافته و بالنده باشد اقتصاد منطقه، استان و کشور توسعه یافته خواهد بود در همین راستا دغدغه های ریاست جمهور اقتصاد روستا بود که در سیاست گذاری ها به آن توجه شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: تسهیلات ارائه شده در روستاها آنطور که باید بازدهی نداشته است، توسعه اقتصاد روستا را منوط به تسهیلات کم بهره دانسته ایم، در صورتی که یک روستایی باید دانش کافی را از دریافت تسهیلات داشته باشد تا تنها بدهکار بانکی نشود، مسئولان هم باید طرح های کسب و کار را بررسی کنند.

شریعتی فر با بیان اینکه در حوزه گلخانه و یا پرورش قرقاول نمونه های خوبی از تسهیلات به نتیجه رسیده است، گفت: در اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی و روستاییان توجه ویژه ای در این دولت شده است.

وی از روستاییان خواهش کرد تا برای دریافت تسهیلات مشاغل پایدار با تسهیل گرانی همچون بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد سازندگی و کمیته امداد مشورت لازم را داشته باشند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طرح ها باید ماندگار و ظرفیت های مغفول و بر زمین مانده روستاییان را برای بهبود معیشت آنها احیا کند، گفت: از محل طرح پرداخت اعتبارات روستایی و عشایری طی دو سال گذشته تاکنون سه هزار و ۱۶۱ طرح به مبلغ ۴ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال با ایجاد هفت هزار و ۴۷۰ فرصت شغلی پرداخت کرده ایم.

شریعتی فر افزود: سال گذشته تسهیلات تبصره ۱۶ یک جزء یک و جزء دو قانون بودجه داشتیم که در جزء یک این تسهیلات، تعداد هفت هزار و ۸۲۲ طرح به مبلغ ۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت شده که  برای ۹ هزار و ۳۸۶ نفر شغل ایجاد شد.

وی ادامه داد: ازاین تعداد ۴۱ درصد در حوزه روستاییان و عشایر بوده است و از همین محل بند ب تبصره ۱۶؛ از ابتدای دولت سیزدهم هزار و ۵۸۷ طرح به مبلغ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال توسط اداره کل بهزیستی پرداخت شد که یک هزار و ۵۸۷ شغل ایجاد شد که ۵۲ درصد این تسهیلات باز هم در حوزه روستاییان و عشایر پرداخت شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از محل جزء دو تبصره ۱۶، که ۱۴ دستگاه اجرایی متولی پرداخت هستند؛ در سال ۱۴۰۱، تعداد هفت هزار و ۹۴ طرح به مبلغ ۶ هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال پرداخت شد که از این مبلغ حدود ۷۰ درصد در حوزه روستاییان و عشایر بوده است.

شریعتی فر گفت: بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی نهادهای عاملی بودند که سهم عمده ای از تسهیلات را بر عهده داشتند که با استفاده از شبکه تسهیل گری ای که دارند، توانستند در حوزه روستاییان و عشایر تسهیلاتی را پرداخت کنند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ ؛ در تبصره ۱۸ قانون بودجه جزء سه؛ یک هزار و ۳۶ میلیارد تومان اعتبار داریم که بخش عمده آن به روستاییان و عشایر تعلق خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: در جزء دو قانون بودجه تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲؛ روستاییان و عشایر را ویژه دیده ایم و شرکت های دانش بنیان، دانش آموختگان و نخبگانی که در حوزه روستایی و عشایری اقدامی انجام دهند که جامعه هدف آنها جامعه روستاییان باشند حمایت ویژه خواهند شد.

شریعتی فر با اشاره به مصوبات جشنواره زرشک سال گذشته گفت: از تیرماه سال جاری دو زنجیره ارزش راهبری برای(زرشک و سنگ های قیمتی) استان در نظر گرفته شد که چون بخش عمده از کشاورزان در  حوزه زرشک مشغول به کار هستند، نظام مسائل شناسی زرشک از تولید تا مصرف با همکاری دانشگاه صنعتی در دستور کار است و برای احداث بارگاه ای بهداشتی زرشک؛ تفاهم نامه ای بین استان با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شد تا ۵۰۰ بارگاه زرشک، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شود.

وی گفت: مراحل این پرداخت از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حال پرداخت است.

کد خبر 1727573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha