ضرورت راه اندازی خانه مشروطیت در زنجان/مفاخر و مشاهیر در قید حیات تجلیل شوند

در یکصدو نوزدهمین شورای فرهنگ عمومی استان زنجان ضمن ضرورت راه اندازی خانه مشروطیت برای نگهداری از آثار مکتوب آن دوران، تقدیر و تجلیل از مفاخر و مشاهیر در قید حیات استان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز در یکصد و نوزدهمین شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با تبریک پیروزی جبهه مقاومت بر رژیم اشغالگر اسرائیل به تشریح دستور جلسات این دوره پرداخت و گفت: ارائه روند اجرای نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی، ارائه تحلیل نشانه شناختی پیام‌های منتشر شده توسط رسانه‌های محیطی در شهر زنجان، پیشنهاد ارائه خانه مشروطیت برای نگهداری آثار مکتوب تاریخ معاصر از مشروطیت تاکنون و ایجاد و راه‌اندازی استندهای ویژه صوتی در پیاده‌راه‌های اصلی و ارائه ره نامه حق و فرهنگ اعتراض از مصوبات این جلسه است.

آیت الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان  امام جمعه زنجان در سخنانی امروز با تبریک پیروزی جبهه مقاومت بر رژیم غاصب اسرائیل اظهار کرد: به فرموده امام راحل اسرائیل غده سرطانی است که به دست مسلمانان از صحنه تاریخ محو خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ایجاد خانه مشروطیت در زنجان اشاره کرد و گفت: قبل از ایجاد این خانه و نگهداری اسناد و آثار مکتوب تاریخ معاصر زنجان در آن لازم است کارگروهی با همکاری میراث فرهنگی در زنجان تشکیل شود و یک محل مناسب برای نگهداری این اسناد تعیین گردد.

نماینده ولی فقیه در استان با یادآوری اینکه تبریز ساختمانی را که نمود مشروطیت است به خانه مشروطیت اختصاص داده است، گفت: از این رو لازم است میراث فرهنگی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلی را برای این منظور تعیین کند.

آیت الله خاتمی با یادآوری اینکه این بناهای تاریخی سرمایه ملی استان محسوب می‌شوند بر ضرورت نگهداری این بناها تاکید کرد و گفت : با تعیین محل می‌توان اسناد و کتاب‌های مربوط به دوران مشروطیت را تهیه و در این محل نگهداری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی برش استانی در زنجان اشاره کرد و گفت: در سنوات گذشته تاکید بر شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگی استان مطرح و ۲۰ مساله معرفی شد.

به گفته آیت الله خاتمی در سال‌های اخیر نیز با همت پژوهشگران زنجانی ۵ نقطه قوت و ضعف فرهنگی در استان شناسایی شده و بر اساس آن نقشه مهندسی فرهنگی استان برش استانی تهیه گردیده است.

نرم افزار حکمرانی دیجیتال در زنجان راه اندازی می شود

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز به برخی تجربیات خوب در حوزه اعتراضات صنفی در استان اشاره کرد و گفت: در استان تدبیری انجام شود که یک انضباطی به اعتراضات صنفی در حوزه‌های مختلف داده شود.

وی با بیان اینکه تجربیات نشان می‌دهد وقتی پای سخنان معترضان می‌نشینید نتایجی خوبی دارد، گفت: نرم‌افزار حکمرانی دیجیتال در حال پیاده‌سازی است و تلاش شده است در کنار آن کمپین‌های مجاز مجازی و نظرسنجی راه‌اندازی شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان نیز ضمن اشاره به برگزاری بزرگداشت مشاهیر و مفاخر زنجان گفت: برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا شده است ولی لازم است از مشاهیر و مفاخر در قید حیات نیز تقدیر شود.

یک محقق با پیشنهاد ارائه تحلیل نشانه شناختی پیام‌های منتشر شده توسط رسانه‌های محیطی در شهر زنجان به طرح‌های اثرگذار در سبک زندگی اشاره کرد و گفت: در حوزه سبک زندگی عناصر و جریان‌های متعددی تاثیرگذار هستند که تاثیرات منفی و مثبت خود را می‌گذارند.

جاوید حاتمی با بیان اینکه آیا ما در رابطه با پیام رسانه‌های محیطی و بنرهای سطح شهر به عنوان رسانه‌های موثر محیطی تاثیرگذار هستیم، به گستردگی این پژوهش و مصاحبه با کارشناسان حوزه مربوطه و تهیه پرسشنامه مربوطه تاکید کرد و گفت: نتایج این پژوهش و واقعیت‌های سبک زندگی زنجان را به ما نشان خواهد داد و متولیان و مدیران فرهنگی می‌توانند از نتایج این تحقیق در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنند

این پژوهشگر همچنین به تحقیقی در مورد تحلیل نشانه شناختی در ویترین پاساژهای مرکز شهر اشاره کرد و گفت: در این تحقیق تلاش خواهد شد تا پیام‌های تبلیغی ویترین‌های مغازه که به اذهان عمومی منتقل می‌شود شناسایی و اثرگذاری آن را بررسی کنیم.

مسئول موسسه پژوهش و رسانه‌ای شمال غرب کشور نیز در این جلسه به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی و اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت شناسنامه برنامه فعالیت‌ها از دستگاه‌ها و تکمیل فرم مربوطه از دستگاه‌ها خواسته شده است و دستگاه‌ها بر اساس نقشه مهندسی کارهای خود را برای ما ارسال کردند.

سواری ادامه داد :در تعیین شاخص‌های ارزیابی برش استانی بر مبنای اهداف تعیین شده تلاش شد تا از بیانات امامین انقلاب نیز استفاده شود و بر اساس برش استانی، کمبود فضا و مکان  در تعاملات فرهنگی تضعیف بنیان خانواده، ضعف کارکردی در فرهنگ عمومی، غفلت از هویت تاریخی و کم توجهی به فرهنگ به عنوان ۵ مسئله فرهنگی در این برش مورد تاکید است.

وی ادامه داد برای هر کدام از مسئله‌های مهم استانی اقدامات ملی از راهبردهای کلان کشوری لحاظ شده است و برای هر کدام از مسئله‌های استانی اهداف متعالی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور به صورت کلان دیده شده است.

این پژوهشگر فرهنگی با یادآوری اینکه ۱۰۲ اقدام استانی متناظر هر کدام از اقدامات ملی در استان تهیه شده است، افزود: تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های توسعه استان یکی از این موارد است.

وی با یادآوری اینکه برای حل هر یک از مسائل استان با نگاه به شرح وظایف دستگاه‌ها ۱۹۳ برنامه و فعالیت دستگاهی در برش استانی دیده شده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای هر برنامه نگاشت نهادی بر اساس تقسیم کار و فعالیت دستگاهی دیده شده است.

سواری با بیان اینکه هر نقشه راهی برای رسیدن به هدفی تهیه می‌شود تصریح کرد : به منظور اجرای بهینه ارزیابی عملکرد جریانات می‌توان از طریق جمع آوری اطلاعات ارزیابی و یا استفاده از نرم‌افزارهای استفاده از هوش مصنوعی به نتیجه رسید.

ره نامه حق و فرهنگ اعتراض تشریح شد

قاسمی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه ره نامه حق و فرهنگ اعتراض اشاره کرد و گفت: این موضوع از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شده و یکی از مصادیق آن مردمی بودن نظام و موضوع حق اعتراض توسط مردم است.

وی ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته تیر ماه و سالروز قوه قضاییه به آزادی‌هایی که شرع اجازه می‌دهند اشاره کردند و پژوهش‌هایی هم توسط شورای فرهنگ عمومی انجام شده است که مردم خواستار حق اعتراض مسالمت آمیز و مخالف تجمع خشونت آمیز هستند.

قاسمی با یادآوری اینکه باید بتوانیم فرهنگ اعتراض را ایجاد کنیم تصریح کرد: باید ضمن توجه به ابعاد حقوقی به ابعاد فرهنگی حق اعتراض نیز توجه شود

وی با بیان اینکه نوعی هراس و نگاهی صرفاً امنیتی تهدید محور نسبت به مسئله اعتراض و تجمعات اعتراضی وجود دارد، گفت: نبود سازوکار اجرایی متناسب با ساختار سیاسی و نگرانی نقطه آغاز و پیامدهای احتمالی و باز شدن باب اعتراضی و نسبت رسانه‌های رسمی با اعتراض چالش‌های اعتراضی مسالمت آمیز اعلام شده است.

قاسمی به راهبردهای سمت و دادن به اعتراضات مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت: انتقال کانون‌های کنشگری به نهادهای مدنی و ارزشی ریشه‌دار، پرداخت به موضوعات فرهنگی و اجتماعی با سطح تنش سیاسی حداقل، مسئولیت پذیر کردن، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تعالی و گسترش فرهنگ اعتراضی و رشد سویه‌های عقلانی در برابر هیجان محوری اصلاح و بازنگری آیین نامه اجرایی اصل ۲۷ قانون اساسی و ایجاد خانه گفتگو به رسمیت شناختن اعتراضات، تمرکز بر روایت سازی و عدم اکتفا به اطلاع رسانی و ارتقاء سواد رسانه‌ای و نقش نخبگان از دیگر راهبردهای این موضوع است.

راه اندازی استندهای صوتی در پیاده راه های استان زنجان

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز به طرح موضوع ایجاد خانه مشروطیت برای نگهداری آثار مکتوب تاریخ معاصر از مشروطیت تاکنون و راه‌اندازی استندهای ویژه کتاب صوتی در پیاده‌راه‌های اصلی شهر زنجان اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

رضاخانی با بیان اینکه زنجان یکی از سه مرکز مشروطیت محسوب می‌شود، گفت: لازم است تا این تاریخ برای زنجان حفظ شود و می‌توان از طریق نگهداری اسناد و مدارک مربوط به این دوران در این زمینه گام برداشت.

وی ضمن انتقاد از نبود مرکز اسناد در استان زنجان خاطرنشان کرد: بسیاری از اسناد و کتاب‌های خطی در مورد زنجان از بین رفته است و لازم است با راه‌اندازی خانه مشروطیت مابقی اسناد را نگهداری و حفظ کرد.

این مسئول به راه‌اندازی استندهای ویژه کتاب صوتی در تهران و برخی استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت پیشنهاد می‌کنیم در زنجان نیز در پیاده‌راه‌های اصلی با همکاری شهرداری استندهایی را راه‌اندازی کنیم.

کد خبر 1727588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha