طولانی شدن جنگ در سرزمین‌های اشغالی به ضرر جبهه مقاومت خواهد بود/ اسرائیل به دنبال مظلوم نمایی در مجامع بین‌المللی

براتی با بیان اینکه طوفان الاقصی واکنش سریع فلسطینی‌ها به جنایات متعدد رژیم صهیونیستی است، گفت: اسراییل از انتشار تصاویر طوفان الاقصی در فضای مجازی در برانگیخته کردن همدردی بین‌المللی استفاده می‌کند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: در عملیات طوفان الاقصی برای نخستین بار در طول یک دهه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی کلیه نیروهای احتیاط و ذخیره خود را فرا خوانده و این نشان می دهد که شرایط در اراضی اشغالی کاملا بحرانی است. عوامل زیادی در شکل گیری عملیات طوفان الاقصی وجود دارد که از جمله حملات مکرر صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی و مردم فلسطین، حمله پهپادهای اسرائیلی به دانشکده نظامی شهر حمص سوریه و اقدامات تهاجمی کابینه بنیامین نتانیاهو  بخشی از دلایل شکل گیری عملیات طوفان الاقصی است. نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی پیرامون عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی علیه مواضع رژیم صهیونیستی نوشت: «حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، به عنوان یک شکست اطلاعاتی برای قرن‌ها به یاد خواهد ماند.»

تارنمای این نشریه انگلیسی نوشت: «در عرض چند ساعت، ده ها شبه نظامی غزه حصار مرزی به سمت جنوب اسرائیل را درنوردیده و نظامیان محلی را غافلگیر کردند. مردان مسلح، اسرائیلی‌ها را در مناطق مرزی جنوبی ربوده و به قتل رساندند و از حمله آنها هنگام پیشروی در مکان‌های متعدد فیلمبرداری کردند.»

گاردین ادامه داد که اگر عملیات حماس «تعجب آور است به این دلیل است که سازوکار اسرائیل بر مناطق فلسطین بسیار پیچیده و تهاجمی است و نظارت بر فعالیت حماس به ویژه یکی از مهمترین وظایف تشکیلات امنیتی اسرائیل بشمار می‌رود.»در همین رابطه گفتگویی با منصور براتی کارشناس مسایل رژیم صهیونیستی به شرح زیر ارایه می شود.

انتشار تصاویر از کهنسالان و اسارت آنها آیا می تواند در مجامع بین المللی به عنوان سندی از مظلوم نمایی اسراییل مورد استفاده قرار گیرد؟

اسراییل از انتشار تصاویر طوفان الاقصی در فضای مجازی در برانگیخته کردن همدردی بین المللی استفاده می کند

انتشار تصاویری که روز گذشته در فضای مجازی دیده شد و خشونت زیادی را از طرف فلسطینی ها نشان می داد، معتقدم اگر جنگ طولانی شود، این تصاویر می تواند تا حدی موجب فشار آوردن دولت های مختلف و همچنین وارد شدن فشار در عرصه نظام بین المللی به مقاومت فلسطین شود و فشارها به این سمت افزایش یابد که این گونه اقدامات انجام شود و دو طرف حملات خود را متوقف کنند و به نوعی این تصاویر تصویر منفی را از مقاومت را در جهان مخابره می کند و در صورت طولانی شدن نبرد این اثر را بر جای می گذارد و اسراییل این تصاویر را به طول کامل منتشر می کند. معتقدم دلیل اصلی بازتاب و پوشش دقیق نیز این است که اسراییل بتواند همدردی بین المللی را برانگیخته کند و خود را قربانی نشان دهد.

در صورت طولانی شدن این عملیات چه عواقبی برای جبهه مقاومت در پی دارد؟

اگر این نبرد طولانی شود، این تصاویر به ضرر مقاومت است و اگر قرار باشد عامل فشارهای بین المللی به این موضوع افزوده شود در بلندمدت این تصاویر به ضرر مقاومت خواهد بود و قطعا اسراییل می تواند از این تصاویر برای مظلوم نمایی استفاده کند اما در کوتاه مدت برای ترساندن صهیونیست ها و شهروندانی که در شهرها زندگی می کنند به شدت موثر خواهد بود و آنها را می ترساند و میزان مقاومت را در میان ساکنان سرزمین های اشغالی کاهش می دهد و تاثیر مثبت به نفع مقاومت در میدان نبرد دارد و در حوزه بین المللی می تواند به ضرر مقاومت باشد.

آیا عملیات طوفان الاقصی می تواند پاسخی به جنایات رژیم صهیونیستی باشد؟

این عملیات واکنش سریع فلسطینی ها به جنایات متعدد رژیم صهیونیستی است

طبیعتا این عملیاتی پاسخی بر جنایات رژیم صهیونیستی است. در یک سال اخیر اگر رفتار رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که تعداد زیادی عملیات توسط رژیم صهیونیستی اقدام شده است که در کرانه باختری انجام شده و تعداد زیادی ترور در غزه و کرانه باختری صورت گرفت و دولت نتانیاهو حتی صحبت از الحاق کرانه باختری به اسراییل نیز کرده است و این موضوع را به عنوان برنامه بر روی میز گذاشته و راجع به آن فکر و برنامه ریزی می کند اما قبلا صرفا موضوع شهرک سازی بود اما در یک سال اخیر رسما اعلام کردند که ما می خواهیم این منطقه را به خود اسراییل الحاق کنیم. واکنش طبیعی فلسطینی این خواهد بود که وقتی اسراییل می خواهد خاک شان را از آنها بگیرد و با صراحت این موضوع را اعلام می کند، واکنش سریع نشان دهند و حتی باید بگوییم که این عملیات باید زودتر انجام می شد و با توجه به سیاست هایی که اسراییل در پیش گرفته است، زودتر باید به انجام می رسید.

عملیات طوفان الاقصی از لحاظ جایگاه نظامی و قدرتی نسبت به عملیات های گذشته فلسطینی ها در این جبهه چه تفاوت هایی دارد؟ آیا این عملیات از جایگاه قدرت است و توانمندی نظامی جبهه مقاومت را نسبت به گذشته نشان می دهد؟

عملیات طوفان الاقصی از جایگاه بالای قدرت برخودار است

عملیات طوفان الاقصی قطعا از جایگاه قدرت بوده است. تا قبل از جنگ سیف القدس در سال ۲۰۲۱ این گونه نبوده که فلسطینی ها جنگ را آغاز کنند، همیشه اسراییلی ها آغازکننده جنگ بودند و ابتکار عمل در دست آنها بوده است و فلسطینی ها تنها از خود دفاع می کردند. از سال ۲۰۲۱ به بعد این روند معکوس شد و فلسطینی ها شروع به گرفتن ابتکار عمل در دست خود کردند و آغازکننده نبرد بودند.

تفاوت این عملیات با سیف القدس را توضیح بفرمایید؟

عملیات طوفان الاقصی پیشروی تا عمق ۲۴ کیلومتری اسراییل داشت اما سیف القدس حمله ای راکتی و موشکی بود

این عملیات یک تفاوت مهم با سیف القدس دارد. سیف القدس حمله ای راکتی و موشکی بود اما در این عملیات در سطح زمینی نیز مقاومت پیشرفت کرده و پیشروی خوبی را تا عمق ۲۴ کیلومتری مناطقی که در کنترل اسراییل است، داشته و نیروهای خود را در این مناطق نفوذ داده است تا جایی که اسراییلی ها اعلام کردند شهر سدیروت ناامن است و فلسطینی ها در این شهر حضور دارند البته به طور کامل شهر دست فلسطینی ها نیفتاده است اما این اتفاق که بخشی از نیروهای زمینی مقاومت وارد قلمرو اسراییل شوند، اتفاق جدیدی است که در این عملیات افتاده و مبادله قدرت را تغییر داده و  این عملیات، عملیاتی است که از موضع قدرت فلسطینی ها آغاز شده است.

در صورت طولانی شدن این عملیات چه فوایدی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

اگرچه در این عملیات می بینیم که اسراییلی ها غافگیر شدند و شدت عملیات غافلگیری بسیار بالا است اما این تصور را نباید از نظر دور داشت که احتمال دارد نبرد طولانی شود و اسراییلی ها با طولانی کردن جنگ بتوانند بخشی از آبروی رفته خود را بازگردانند و ضرباتی را به مقاومت وارد کنند که البته امیدواریم این گونه نشود و باید دید تحولات امروز و روزهای آینده در صحنه میدانی به چه طریقی پیش می رود و امکان دارد همین روند روز گذشته ادامه پیدا کند و البته احتمال دارد اسراییل با توسل به متحدان خود مجددا بخواهد عملیات هوایی را ترتیب دهد و از امروز بعد از ظهر آن را در غزه آغاز کند و این عملیات احتمال دارد کشته های زیادی را بر جای بگذارد و باید دید این تحولات در روزهای آینده چه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1727615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha