دانشمند مسلمان جایزه نوبل شیمی سال 2023 را دریافت کرد

منجی گابریل زانا باوندی، دانشمند مسلمان لبنانی تبار جایزه نوبل شیمی سال 2023 میلادی را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز بین المللی رسانه، منجی گابریل زانا باوندی، دانشمند مسلمان لبنانی تبار به دلیل نبوغ و تخصص‌اش در زمینه نقاط کوانتومی که عنصر اساسی در بسیاری از فناوری‌های پیشرفته به شمار می آید، جایزه نوبل شیمی سال 2023 میلادی را به دست آورد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد با اعلام این جایزه تاکید کرد: منجی گابریل باوندی، دانشمند مسلمان، لبنانی تبار به همراه الکسی الکیموف، لو بروس در زمینه نانو تکنولوژی مدرن برنده جایزه نوبل شیمی شدند.

این آکادمی تاکید کرد: دکتر باوندی در سال 1993 انقلاب علمی را در تولید شیمیایی نقاط کوانتومی ایجاد کرد که پس موفقیت در استفاده از کاردبردهای آن در صنایع الکترونیک و فناوری نانو انقلابی جدید و پیشرفته بود.

این آکادمی اعلام کرد: فرآیندهای نقطه کوانتومی، صفحه‌های کامپیوتر و تلویزیون‌ها را از طریق فناوری QLED روشن می کنند. این درحالی است که بیوشیمی‌دان‌ها و پزشکان برای تصویربرداری بافت‌های بیولوژیکی استفاده می کنند.

آکادمی سوئد تاکید کرد: دانشمندان تصور می کردند که این نقاط نقش محوری در الکترونیک انعطاف پذیر و حسگرهای دقیق و سلول‌های خورشیدی فشرده‌تر و ارتباطات کوانتومی ایمن دارند که امکانات هیجان انگیزی را برای اجرای آن باز می کند.

کد خبر 1727722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha