نکوداشت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه اراک برگزار می شود

آیت الله دری نجف آبادی گفت: پاسداشت خدمات آیت الله العظمی حائری در اراک و نکوداشت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه اراک برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، اعضاء ستاد کنگره حاج شیخ عبدالکریم حائری با آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی به منظور برگزاری بزرگداشت این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کردند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در این دیدار ضمن گزارشی از فعالیت های انجام شده برای این مراسم گفت: حضرت آیت الله العظمی حائری رضوان الله تعالی علیه در دو مقطع هشت ساله (جمعا ۱۶ سال) در اراک منشاء خدمات بسیاری بوده و سفر معظم‌له از اراک به قم منشاء این همه آثار و برکات بوده است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در ادامه با بیان اینکه شاگردان و تربیت یافتگان مکتب وی در اراک افرادی مثل حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی، حضرت آیت الله العظمی اراکی، حضرت آیت الله سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری و حضرت امام راحل رضوان الله تعالی علیهم و شخصیت‌های ارزشمند دیگری بوده اند، افزود: این شخصیت های برجسته از شهر اراک به قم مشرف شده اند.

وی با بیان اینکه آیت الله شبیری زنجانی از ذخائر انقلاب و حوزه و گنجینه‌های این صد سال پر برکت حوزه علمیه قم است و پدر بزرگوارشان هم از گنجینه‌های بسیار نورانی، دوست داشتنی، عابد، عارف و فقیه بود، خاطر نشان کرد: آیت الله العظمی حائری در مدت ۱۶ سال در اراک منشاء خدمات بسیاری بود و سفر او از اراک به قم نیز منشاء آثار و برکات بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کنگره بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در یزد برگزار شد، افزود: قرار است پیش درآمد بزرگداشت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه در استان مرکزی برگزار شود و پس از آن در قم هم برگزار شود..

امام جمعه اراک با بیان اینکه پس از ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی کتابی به نام «مرجعیت و روحانیت» منتشر شد که شهید مطهری هم در آن کتاب دو مقاله منتشر کرد، ادامه داد: این کتاب نقدی نسبت به گذشته و نظری نسبت به آینده دارد و اکنون نیز ما با نگاهی به صد سال گذشته باید برای صد سال آینده تدبیر کنیم.

حضرت آیت‌ الله العظمی شبیری زنجانی نیز در این دیدار با بیان خاطراتی از مرحوم آیت الله العظمی حائری و حضرت امام خمینی(ره) گفت: من به امام خمینی رضوان الله تعالی علیه گفتم شما به فکر انقلاب افتادید، اما چرا استاد شما حضرت آیت الله حائری رضوان الله تعالی علیه این کار را انجام نداد؟ امام خمینی (ره) در پاسخ فرمودند: در آن دوره و در شرایط آن زمان، مرحوم آیت الله العظمی حائری حوزه‌ای در قم تأسیس کردند که چنین حوزه‌ای کمتر از انقلاب نبود.

ایشان در ادامه، اخلاق، درایت، عقل محوری، هوش و ذکاوت، تقوا و نداشتن هوای نفس، اجتناب از معاصی و تسلط بر مباحث علمی را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی عنوان کرد.

گفتنی است کنگره شخصیتی آیت الله العظمی حائری یزدی ۲۷ مهر ماه سال جاری در اراک با حضور شخصیت‌های برجسته دینی و مشاهیر برگزار می‌شود.

کد خبر 1727785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha