با حضور مدیران ارشد دستگاه قضایی، راهور و شهرداری مشهد برگزار شد؛

نشستی برای انضباط ترافیکی در بولوار وکیل آباد مشهد

بولوار وکیل آباد مشهد یکی از بزرگترین و پرخطرترین معابر شهری است که روزانه شاهد تصادفات زیادی است.
نشستی برای انضباط ترافیکی در بولوار وکیل آباد مشهد

نشست بررسی اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی بلوار وکیل آباد با حضور مدیران ارشد دستگاه قضایی، راهور و شهرداری مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، پوریا محمدیان یزدی در نشست بررسی اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی محور وکیل آباد که صبح امروز در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مساله ترافیک و تصادفات در مشهد و به خصوص در معابری چون بولوار وکیل آباد در حال تبدیل شدن به بحران است که امروز بررسی آن در شهرداری مشهد در اولویت قرار گرفته است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: برهمین اساس حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری اقدامات اصلاحی را در پی کاهش حوادث در سطح شهر در دستور کار قرار داده است. در حوزه فرهنگ‌سازی در بحث فرهنگ ترافیک و تغییر رفتار شهروندان نیز با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری برنامه هایی را در دست پیگیری داریم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه قضا به عنوان نهاد حاکمیتی افزود: حمایت دستگاه قضا در اجرای پروژه‌ها به عنوان ضمانت اجرا موضوع حائز اهمیتی است و بی‌شک حمایت‌های دادستانی باعث می‌شود کارها با جدیت بیشتری ادامه یابد. 

محمدیان با اشاره به حمایت های استانداری تصریح کرد: طرح‌هایی زیادی در اسن راستا در سازمان ترافیک مطرح و بررسی شده و خواهد شد و تلاش خواهیم کرد با اقدامات مختلف، این طرح‌ها به نتیجه برسد.

در پی ارتقاء و تشدید موضوع انضباط ترافیکی هستیم

سید هادی شریعت‌یار، معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: موضوع حمل‌ونقل یکی از موضوعات مهم جامعه بشری بوده و امروز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. ایمنی و انضباط ترافیکی نیز یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه است.

وی افزود: در تصادفات، بی‌گناه جان افراد گرفته می‌شود. جان‌انسان‌ها باید برای ما اهمیت داشته باشد. روزانه کشته‌شدگان زیادی در کشور داریم. یکی از مصادیق بارز حقوق عامه حفظ حیات انسان‌هاست و ما این موضوع را به صورت جدی در دستورکار داریم.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که مداخله جدی داشته باشیم و امروز در پی ارتقا و تشدید موضوع انضباط ترافیکی هستیم.

شریعت‌یار در ادامه عنوان کرد: شروع این طرح از بلوار وکیل آباد است و قرار است این طرح در کل شهر مشهد اجرا شود. در این مسیر رفتارهای مخاطره آمیز بیشتر است لذا هم‌زمان همه شهر را مدنظر قرار داده‌ایم و امیدواریم به خوبی اجرا شود.

تصادف

جان کودک در حقوق کودکان مغفول مانده است

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در حقوق کودک مغفول مانده، جان کودکان است. بسیاری از اوقات جان کودکان توسط والدینشان در تصادفات گرفته می‌شود. در سال گذشته ۳۴فوتی ما افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند. در حال حاضر در کشور با روند کاهشی زادوولد روبه‌رو هستیم. متاسفانه از سویی کودک با این شرایط سخت متولد می‌شود ولی این سرمایه مهم انسانی جامعه را به راحتی در تصادفات از دست می‌دهیم. انتظار داریم همه و از جمله رسانه‌ها پای کار موضوع تصادفات باشند.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی اعلام کرد: در حوزه اقتصادی نیز بالغ بر ۷درصد تولید ناخالص ملی برای تصادفات و خسارت‌ها هزینه می‌شود.

شریعت‌یار از به کارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود برای اجرای طرح ویژه خبر داد و گفت: طرح توقیف هوشمند خودروهای متخلف در دست اجراست. همچنین اگر افراد در حین مستی رانندگی کنند، تست الکل و موادروانگردان گرفته می‌شود که این امر با همکاری پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: توقیف خودروهای مخاطره آمیز طولانی مدت خواهد بود و رانندگان آن‌ها نیز در کلاس‌های مختلف آموزشی شرکت خواهند کرد. در این طرح رعایت حقوق شهروندان حائز اهمیت است لذا خودروهای پلیس به دوربین مجهز خواهد شد تا توقیف ما بدون سند و مدرک نباشد.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم میزان تصادفات را کاهش دهیم و در مرحله اول هدف ما کاهش ۱۵درصدی است.

وقوع ۳۳۲ تصادف جرحی در سال گذشته در بلوار وکیل‌آباد

همچنین علی سمیعی، مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد نیز در این جلسه از فوت ۲۴۵ نفر در سال ۱۴۰۱ بر اثر تصادف خبر داد و گفت: ۳۶درصد آن‌ها موتورسیکلت سوار و مابقی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و... بوده‌اند که در مجموع تصادفات عابران پیاده و موتورسیکلت‌ها ۷۸درصد تصادفات مشهد را به خود اختصاص داده است.  

وی افزود: از مجموع ۲۴۵ فوتی در سال گذشته ۱۰۷نفر آن‌ها در بزرگراه‌ها تصادف کرده و فوت شده‌اند که باید به این موضوع به طور ویژه توجه شود. همچنین بیشترین آمار مصدومان نیز در سال گذشته مربوط به موتورسواران و عابران پیاده بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است.  

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: سال گذشته در بلوار وکیل آباد ۳۳۲مورد تصادف جرحی واقع شده است. به دلیل اینکه تردد عرضی عابر پیاده کنترل شده است، عمده تصادفات سواری‌ها هستند که شامل خودرو و موتورسیکلت است و تصادفات فوتی و جرحی در بلوار وکیل‌آباد از سال ۹۸ تا تاکنون افزایش زیادی داشته است.

به گفته سمیعی، ۵۰درصد تصادفات در روزهای تعطیل و شب‌های قبل از روزهای تعطیل و ۵۰درصد تصادفات در ساعات پایانی شب صورت می‌گیرد. از ابتدای امسال تا مرداد ماه ۹نفر در اثر تصادف در ساعات پایانی شب فوت شده‌اند. همچنین صددرصد تصادفات از ساعت ۱ تا ۵ بامداد و در سنین ۱۹ تا ۲۴ سال بوده‌اند.

وی از اجرای طرح ویژه خبر داد و گفت: این طرح به مدت سه ماه اجرا خواهد شد و از ۲۰مهرماه آغاز شده و برخورد جدی با رانندگان متخلف انجام می‌شود.

تصادف

سهم عمده‌ بزرگراه های مشهد در تلفات استان 

حسینی، دبیرشورای عالی ترافیک استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۱ متاسفانه ۱۱۸۰ نفر در محورهای درون شهری و برون شهری تلفات داشته ایم. در مشهد نیز ۲۶۱ نفر بوده‌اند. سهم عمده‌ای از تلفات استان خراسان رضوی را معابر بزرگراهی شهر مشهد تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما مطالبه جدی برای محور وکیل‌آباد داشته‌ایم. مقرر شد از ابتدای شهریور ماه محور وکیل‌آباد آغاز شود. باید یک اصلاح رفتار صورت بگیرد. باید مشهد مقدس به عنوان یک شهر نمونه باشد. 

به گفته حسینی، با این اقدام بدون هیچ اغماضی با رانندگان پرخطر برخورد خواهد شد. از اختیارات دستگاه قضایی نیز در اجرای این طرح استفاده خواهد شد.

طرح‌هایی برای اکران در معابر شهری به ویژه وکیل‌آباد در رفت و برگشت آماده شده است

اسماعیل‌زاده معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: با جمع شدن سه ضلع قانون، زیرساخت و آموزش طرح‌هایی برای اکران در معابر شهری به ویژه وکیل‌آباد در رفت و برگشت آماده شده است. 

وی افزود: اگر قرار است وارد فاز نتیجه‌بخش شویم باید در اطلاع‌رسانی همکاری لازم انجام شود. آموزش‌هایی در این زمینه لازم است تا همه شهروندان و رانندگان آگاه شوند. 

اسماعیل زاده ادامه داد: قبلا پیشنهاد داشتیم محدوده ترافیکی الگو انتخاب شود که با حضور دستگاه‌های مختلف این موضوع در حال پیگیری است.

پایان پیام/

کد خبر 1727915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha