جذب نوجوان و جوانان به مسجد ماموریت مشترک بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر همکاری و همراهی بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد، گفت: مسأله اصلی ما در سال‌های اخیر حضور نوجوان و جوانان در مسجد است ما و بسیج در این باره تعامل و هم‌افزایی داریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، فرارسیدن ۱۹ مهرماه، سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون‌های مساجد در سفر به خراسان شمالی و در جمع روحانیون و ائمه جماعات استان که فرمودند: «من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج... خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید»؛ فرصتی را فراهم آورد تا با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همکاری با بسیج گفتگویی ترتیب دهیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

جذب نوجوان و جوانان به مسجد ماموریت مشترک بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری است

فعالیت‌های فرهنگی هنری در میان کارویژه‌ها و ماموریت‌های تعریف شده برای مساجد چه جایگاهی دارد و اساساً مسجد باید چه بستری را برای این گونه فعالیت‌ها فراهم کند؟

مسجد کارگزاران و فعالانی دارد که هسته سخت فعالان مسجدی را شکل می‌دهند، چنان که امام جماعت در رأس قرار دارد و هیئت امناء، نمازگزاران، کتابخانه، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری و نیز مراکز نیکوکاری، صندوق قرض الحسنه و... همگی در حال ارائه خدمات محلی هستند که معمولاً خدمات اجتماعی فرهنگی را شامل می‌شود هرچند بعضاً مساجد در ساحات دیگری همچون اقتصاد هم ورود می‌کنند. در این میان مسجد ماموریت‌های فرهنگی هنری شامل سرود، تئاتر، کار تربیتی، اردویی، کتاب و کتابخوانی و... را هم بر عهده دارد و همه ارکان مسجد تلاش دارند این ماموریت فرهنگی به خوبی انجام شود لذا اگر در مسجد کار از جنس عمرانی هم انجام می‌شود جنبه فرهنگی دارد تا محیط مناسبی به لحاظ فعالیت ورزشی، کتابخانه، کلاس آموزشی، قرائتخانه در مسجد فراهم شود... این‌ها جاذبه‌های کار مسجدی است.

گزیده‌ای از سخنان رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور

هم‌افزایی و همکاری بسیج و کانون‌های مساجد که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، با چه افق و به منظور تحقق چه هدفی دنبال می‌شود؟

مسجد هویتی بیش از ۱۴۰۰ ساله دارد از نخستین بناهایی که رسول خدا(ص) پس از هجرت به مدینه تأسیس کردند، مسجد بود و مسلمانان در طول تاریخ از این پایگاه برای ترویج و تبلیغ دین و نیز حل مشکلات خود و جامعه بهره گرفتند؛ یعنی مسجد هم محل اتصال به آسمان و مناجات با خدای تبارک و تعالی بود و هم در رفع گرفتاری‌ها و مشکلات، محوریت داشته است البته این نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف با شدت و ضعف همراه بوده است. برای مثال در زمان جنگ و جهاد مسجد محل تجمیع و تجهیز و اعزام نیروها بود و در شرایط صلح و عادی کارکردهایی دیگر داشت مثل آنکه محل حل مشکلات مختلف و سیاست ورزی بود.

مسجد برای مردم است و باید در اختیار آن‌ها باشد، شبکه‌ها و تشکیلاتی همچون کانون‌های مساجد و بسیج برای هم افزایی و شبکه‌سازی بین مساجد شکل گرفته‌اند

امروز نیز همه نهادها و دستگاه‌ها درصدد هستند این ظرفیت‌های مسجد به بهترین شکل به کار گرفته شود چون معتقد هستیم مسجد برای مردم است و باید در اختیار آن‌ها باشد، شبکه‌ها و تشکیلاتی همچون کانون‌های مساجد و بسیج برای هم افزایی و شبکه‌سازی بین مساجد شکل گرفته‌اند وگرنه ما دخالتی در امور اداری و اجرایی مسجد نداریم بلکه در حوزه نرم‌افزاری و شبکه‌سازی فعال هستیم.

جذب نوجوان و جوانان به مسجد ماموریت مشترک بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری است

در سایه همکاری بسیج و کانون‌های مساجد چه اهداف کلانی را دنبال می‌کنید؟

مسأله اصلی ما در سال‌های اخیر حضور نوجوان و جوانان به عنوان این قله‌ای رفیع در فعالیت‌های مسجدی است، بسیج و ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ابزارهای مختلف طی هماهنگی‌هایی که با هم دارند، می‌کوشند حضور پرشور مردم در مسجد را محقق کنند این تشکیلات چه فرهنگی و هنری چه از جنس دیگر به هم‌افزایی نیاز دارد خوشبختانه، در مدیریت جدید ستاد کانون‌های مساجد این اتفاق به بهترین شکل رقم خورده است.

بسیج و ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ابزارهای مختلف طی هماهنگی‌هایی که با هم دارند، می‌کوشند حضور پرشور مردم در مسجد را محقق کنند

این همکاری بین بسیج و کانون‌های مساجد چه جلوه‌هایی دارد و چه رهاوردی به همراه خواهد داشت؟

در سایه تفاهم و تعامل میان بسیج و کانون‌های مساجد، فرمانده پایگاه بسیج عضو شورای سیاستگذاری ستاد است و در بسیاری از اقدامات همکاری متقابل داریم عملیات‌های مشترک تعریف کرده‌ایم. ما در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری دنبال دفتر و میز و تابلو در مسجد نیستیم بلکه در پی آنیم مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری، فرمانده پایگاه باشد چراکه این‌ها از حیث و جنس و تفکر با یکدیگر اشتراک دارند و در بسیاری از مساجد همین مسأله صادق است و در بازدیدها می‌بینیم نیروهای بسیج فعالیت‌های فرهنگی هنری انجام می‌دهند و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری عضو بسیج هستند و کار را پیش می‌برند.

این همکاری‌ها باید منجر به عملیات‌هایی شود که با روی باز و بهترین کلام و عمل مردم جذب مسجد به عنوان کارخانه انسان‌سازی شوند؛ به لطف خدا همکای خوبی در این زمینه بین بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری وجود دارد و ‌امید است ثمره‌اش را در سال‌های آتی ببینیم.

کد خبر 1728052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha