کارگروه توسعه زرشک تشکیل شود

بیکی با تاکید بر تشکیل کارگروه توسعه زرشک گفت: محصول زرشک برای رسیدن به ارزش افزوده خود نیازمند عزم ملی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد خبری جشنواره زرشک، احسان بیکی -رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه برای اینکه زرشک به ارزش افزوده خود برسد نیازمند عزم ملی است، گفت تشکیل و راه‌اندازی کارگروه توسعه زرشک در استان در طول سال از واجبات است و باید همه ارگان‌ها اعم از  اتاق بازرگانی،  استانداری، غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی و ... زیر چتری واحد اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی این اقدام را باعث عدم جزیره عمل کردن ارگان‌های مرتبط دانست و یادآور شد: با راه‌اندازی این کارگروه نظارت بیشتری بر زرشک، نحوه خشک کردن، بارگاه‌ها،  فراوری و ... شده و انتفاع کشاورز را به دنبال خواهد داشت.

بیکی یادآور شد: در حال حاضر نمی‌توان مراحل مرتبط با برداشت ، خشک کردن اصولی و بهداشتی و... زرشک را رصد کرد غذا و دارو، اداره کل استاندارد برای رصد موارد مد نظر زرشک ادعا می‌کند از آنجا که پروانه از سوی ما صادر نشده است نمی‌توان اقدامی مبنی بر نظارت انجام داد.

وی با بیان اینکه ۹۸ زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود تاکید کرد: اگر خودمان برای زرشک به عنوان محصول مزیت‌دار استان ، حرکتی انجام ندهیم کسی برای ما کاری انجام نخواهد داد و با راه‌اندازی کارگروه توسعه همه موارد مرتبط با این محصول مزیت‌دار اعم از رصد بارگاهای زرشک خشک کنی، فراوری و... قابل رصد خواهد بود.

 به گفته وی در استان به ترتیب قائن، بیرجند، زیرکوه و سربیشه بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند و به تناسب سطح زیر کشت، تولیدات بیشتری خواهند داشت.

 وی به برگزاری جشنواره زرشک اشاره کرد و انتفاع کشاورز را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: سال گذشته اولین دستاورد جشنواره خروج زرشک دپو شده موجود در سردخانه استان بود که طی چند ماه بودبر اساس تقاضا از سردخانه خارج شد و این مهم  نشان از آشنایی مردم با این محصول مزیت‌دار و افزایش میزان فروش دارد.

وی تأکید کرد:با وجود زحمت فراوان و سال آوری زرشک، منتفع شدن کشارزان از اهداف مهم جشنواره می باشد و با فرهنگ سازی و شناساندن این محصول به مردم کشور ودنیا مشکلات مالی کشاورزان مرتفع شده و خود به دنبال احداث بارگاههای بهداشتی زرشک و... خواهند بود. 

کد خبر 1728631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha