لزوم ورود فرماندار فردوس به حل مشکلات مرکز تربیت معلم

حجت الاسلام مبشری با اشاره به بازدیدهایی که از مراکز تربیت معلم فردوس و قاین در سفر به استان خراسان‌ جنوبی انجام داده، گفت: در قاین شاهد ورود جدی فرماندار و حل بخشی از مشکلات بودیم ولی در فردوس همچنان با مشکلات متعددی مواجهیم که نیاز است فرماندار و رییس سازمان آموزش و پرورش حمایت بیشتری از این مرکز کنند.

حجت الاسلام محمدتقی مبشری- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی در حاشیه همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش الهیات اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیادی از جمله کمبود خوابگاه، فضای آموزشی و کمبود استاد در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی مواجه است که علت آن ناشی از تصمیماتی است که در سنوات گذشته اخذ شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۹ سال پیش تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را در کنکور به حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر تقلیل دادند که نتیجه آن را امروز در قالب کمبود معلم در مدارس شاهد هستیم، افزود: در نتیجه سیاست غلطی که در آن سال‌ها در زمینه کاهش جذب دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اتخاذ شد، عملا وضعیت آموزش و پرورش ما همانطور که مقام معظم رهبری سال‌های پیش هشدار دادند اکنون به بحران رسیده است.

حجت الاسلام مبشری با تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای کمبود معلم در سطح کشور، ادامه داد: مسئولان استانی دانشگاه‌های فرهنگیان بنا به ظرفیت و امکانات خود اعلام نیاز پذیرش دانشجو می‌کنند ولی چند برابر بیشتر از این ظرفیت دانشجو به آنان اختصاص می‌دهد که مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور به کمبود فضای آموزشی و استاد با توجه به افزایش پذیرش بیش از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کشور اشاره کرد و گفت: این مشکلات مرتغع نمی‌شود مگر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها ورود جدی برای حل این معضل داشته باشند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های استاندار خراسان جنوبی از دانشگاه فرهنگیان درخواست کرد، استاندار به‌عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی باز هم ورود جدی‌تری برای حل این مشکلات داشته باشند.

حجت الاسلام مبشری با اشاره به بازدیدهایی که از مراکز تربیت معلم فردوس و قاین در این سفر انجام داده، افزود: این مراکز به حمایت فرمانداران نیازمند هستند که در قاین شاهد ورود جدی فرماندار و حل بخشی از مشکلات بودیم ولی در فردوس هم چنان با مشکلات متعددی مواجهیم که نیاز است فرماندار و رییس سازمان آموزش و پرورش حمایت بیشتری صورت دهند.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش دانشجو تربیت می‌کند بنابراین آموزش و پرورش اگر فضایی دارند، باید در اختیار دانشگاه قرار دهد بطور مثال دو مدرسه را در هم ادغام کرده و فضای مناسبی را آماده‌سازی کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور خواستار برگزاری جلسات مشترک بیشتری توسط مسئولان استانی برای بهبود وضعیت دانشگاه فرهنگیان در  شهرستان بیرجند شد و عنوان کرد: موقعی که مشکلی در دانشگاهی اتفاق می‌افتد مسئولان استانی و کشوری با هم همفکری می‌کنند تا آن چالش مرتفع شود بنابراین اگر دانشجویی به ناچار از بیرجند به قاین منتقل شده حاصل تصمیم‌گیری یک نفر نیست بلکه سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در تهران هم در این زمینه ورود پیدا کرده است.

حجت الاسلام مبشری ادامه داد: وقتی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با این نقل و انتقال موافقت کرده یعنی قانونی بوده و دارای مجوز است چرا که در بیرجند امکانات خوابگاهی و آموزشی لازم موجود نبوده و چاره‌ای جز جابه‌جایی دانشجویان نداشته‌ایم.

به گفته وی، در برخی شهرهای کشور به‌دلیل کمبود فضای آموزشی مجبور هستند کلاس درس دانشجویان را در فضای نامناسب  برگزار کنند که این مشکل در خراسان جنوبی وجود ندارد. اگر این تعداد دانشجو قرار بود در بیرجند بمانند قطعا مجبور بودیم از فضاهایی مانند راهروها، کتابخانه‌ها و زیر پله‌ها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور از جابه‌جایی دانشجو معلمان از بیرجند به قاین به‌عنوان یک تدبیر خوب مسئولان استانی یاد کرد و افزود: وضعیت دانشجویان در قاین از بیرجند بهتر است ولی همچنان مشکلاتی دارند که باید با کمک و همدلی مسئولان استانی مرتفع شود.

حجت الاسلام مبشری در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است، توضیح داد: سیاست ما در مباحث فرهنگی فعال کردن دانشجویان است چرا که آنها باید نسل آینده را تربیت کنند و از همین الان باید در برنامه‌های کانون‌های دانشجویی فعالیت داشته باشند.

وی در ادامه از تخصیص اعتبار به کانون‌های دانشجویی و تقویت آنها در صورت فعال بودن در دانشگاه خبر داد و بیان کرد: دانشجو معلم ما با فعالیت در این کانون‌ها ورزیده و توانمند می‌شود و می‌تواند در کلاس درس به روش‌های نو و جذاب تدریس کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور همچنین برگزاری سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش الهیات به میزانی خراسان جنوبی را خوب ارزیابی کرد و در مورد جذب اساتید مجرب الهیات افزود: در خراسان جنوبی دانشجویان بومی این رشته اندک هستند و ما با یک فقر در این زمینه مواجهیم و اساتید غیربومی هم فقط در حد یکی دو سال که تغییر وضعیت می‌شوند، در اینجا می‌مانند و می‌خواهند به شهر خودشان بروند.

حجت الاسلام مبشری اضافه کرد: در چنین شرایطی خراسان جنوبی سکوی پرشی است که مورد پذیرش ما نیست و ما به‌دنبال اساتید معارف و  الهیات تمام وقت در دانشگاه هستیم یا تعهد ماندن ۱۰ سال در استان را بدهند تا دانشگاه بتواند روی برنامه‌های فرهنگی خود برنامه‌ریزی داشته باشد.


وی  در پایان یادآور شد: از امسال ترفیع اساتید دانشگاه فرهنگیان منوط به فعالیت آنها در کانون‌های دانشگاه است.

کد خبر 1728931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha