تخریب مساجد و کلیساها در غزه/ آیا این یک «جنگ مذهبی» است؟

در حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از 20 مسجد و کلیسای قدیمی تخریب شده است و تحلیلگران معتقدند که این جنگ صهیونیست‌ها علیه اسلام و مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خبرگزاری ترکیه، حملات رژیم صهیونستی به نوار غزه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» وارد یازدهمین روز خود شده است و در این حملات بیش از دو هزار و 800 فلسطینی شهید شده اند و بیش از 20 مسجد در غزه نیز تخریب شده است.

تحلیل‌ران معتقدند که حمله صهیونیست‌ها به مساجد و کلیساهای نوار غزه، «جنگ دینی» است که صهیونیست‌ها علیه اسلام و مسلمانان به راه انداخته‌اند.

تخریب مساجد و کلیساهای قدیمی

به گفته منابع فلسطینی، نیروهای اشغالگر اسرائیل بیش از 20 مسجد، کلیسا را تخریب کرده‌اند.

اشغالگران همچنین ده‌ها قتل عام علیه غیرنظامیان انجام دادند که باعث شهادت تعداد زیادی از زنان و کودکان شد.

نیروهای اشغالگر اسرائیل در غزه کلیسای «سنت پورفیریوس» را بمباران کردند که قدمت آن به حدود 1600 سال می رسد و قدیمی‌ترین کلیسای نوار غزه محسوب می‌شود.

کلیسای سنت پورفیریوس، یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی شهر غزه و نماد مهمی از حضور مسیحیان در این شهر است. طبق منابع مشابه، این کلیسا مکان مهمی برای عبادت و جشن های مذهبی بوده است.

جنگ با اعراب و مسلمانان

شیخ عبداللطیف دریان، مفتی لبنان  در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «رژیم صهیونیستی با حمایت ناعادلانه غرب در حال جنگ نسل‌کشی و ویرانی علیه نوار غزه است»، خاطرنشان کرد: این جنگ «جنگی علیه اعراب، مسلمانان و آزادگان مردم جهان است که از فلسطینی ها و آرمان عادلانه آنها حمایت می‌کنند.

گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت بشردوستانه در کرانه باختری و قدس شرقی نشان می‌دهد که تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به غزه منجر به تخریب 752 ساختمان مسکونی و غیر مسکونی شده که 2835 واحد مسکونی بر اثر آن ویران شده است و 1791 واحد مسکونی دیگر غیرقابل تعمیر و غیرقابل سکونت شده‌اند.

عمر القیصر، فعال فلسطینی نیز گفت: «دولت اشغالگر اسرائیل، دولتی است که فاقد افق سیاسی است و از افسانه‌های کتاب مقدس سخن می گوید و هدف آن بسیج یهودیان جهان و متصل کردن آنها به فلسطین اشغالی از طریق اعتقادات مذهبی شان است و مهم‌ترین آن تخریب مسجد الاقصی و ساختن معبد ادعایی است.

وی افزود: با گام اول و تخریب مسجدالاقصی، هدف صهیونیست‌ها این است که جهان اسلام از فلسطین جدا شود و یهودیان جهان به معبد کذایی متصل شوند و پنج گاو قرمز آورده شده و ظرف 3 ماه سوزانده شوند، بقایای آنها در مسجدالاقصی پراکنده شود و منطقه از (نجاست اعراب) در مسجدالاقصی پاک شود.

القیصر ادامه داد: توجه داشته باشید که موضوع کاملاً مذهبی است، به این معنی که اگر جنگی رخ دهد، مذهبی خواهد بود نه سیاسی.

هدف، ایجاد یک سرزمین جایگزین برای اسرائیل است

القیصر در ادامه اظهار داشت: «برنامه این دولت الحاق اراضی در کرانه باختری از مناطق ب و ج  و جمع کردن آنها در شهرها است تا بر بر سر آنان شبه نظامیانی بگذارند که  قتل عام مردم ما را انجام دهند و به این ترتیب شهرهای فلسطین را در کرانه باختری محاصره کنند. با این برنامه، می‌خواهند از نظر اقتصادی آنها را خفه کنند و در نتیجه فشار بر مردم آنها را وادار به مهاجرت اجباری و داوطلبانه کنند.

وی تاکید کرد: همه اینها با هدف ایجاد یک سرزمین جایگزین در اردن برای فلسطینی ها یا ایجاد یک کشور واحد اسرائیلی است تا فلسطینی ها را به یک اقلیت فاقد ملیت و حقوق تبدیل کنند.

وی در پایان گفت: همه اینها نمی‌تواند اتفاق بیفتد مگر از طریق یک جنگ همه جانبه که در آن نیروهای مقاومت شکست بخورند و رژیم صهیونیستی شرایط خود را تحمیل کند و به اهداف خود برسد.

احمد منصور، روزنامه‌نگار شبکه قطری الجزیره در همین رابطه در پستی در صفحه «ایکس» پرسید: «وقتی اسرائیل عمداً مساجد مسلمانان را مستقیماً تخریب می‌کند و تاکنون ۲۰ مسجد را در غزه ویران کرده است. آیا این یک جنگ مذهبی علیه اسلام و مسلمین نیست؟»

وی افزود، از جمله مساجدی که ویران شدند، مسجد الحبیب محمد در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، مسجد سعد الانصاری در شهر بیت لاهیه در شمال، یرموک است. مساجد «احمد یاسین» معروف به «الغربی» و «العباس»، «السوسی» و «اشتیوی» در شهر غزه و مسجد امام علی در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال از دیگر مساجد تخریب شده هستند.

در سحرگاه هفتم اکتبر، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و دیگر گروه‌های فلسطینی در غزه، در پاسخ به تداوم حملات نیروهای صهیونیستی و شهرک‌نشینان علیه مردم فلسطین، عملیات «طوفان الاقصی» را آغاز کردند و تاکنون بیش از یک هزار و 500 اسرائیلی نیز کشته شده‌اند.

کد خبر 1729029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha