کتابخانه‌ها امروز محلی برای رشد حوزه دانش، آموزش و پژوهش است

دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی؛ کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ ظهر امروز دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی؛ کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده ها، تجربه ها، ضعف ها، چالش‌ها و چشم اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی با حضور جمعی از مسوولین استانی و علاقه مندان به حوزه کتاب و نشر و با سخنرانی غیرحضوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت آغاز به کار کرد.

 طوفان الاقصی حماسه ای تاریخی در جهان اسلام

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: از رئیس‌جمهور به واسطه همه پشتیبانی‌ها از حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و ادب تشکر می‌کنم. ما بر اقدامات آموزشی و پژوهشی در همه فعالیت‌ها تأکید داریم و امیدواریم بتوانیم از اهتمام، دانش و حوزه‌های مطالعاتی بیش از گذشته بهره‌مند باشیم. 

وی با بیان اینکه به رزمندگان جبهه مقاومت و رزمندگان فلسطینی که حماسه‌های بزرگی آفریدند، درود می‌فرستم، عنوان کرد: روزهای گذشته روزهای تاریخی و تکرارنشدنی برای جهان اسلام است. از روز اولی که رژیم جعلی صهیونیستی پا به عرصه حیات نامشروع خود گذاشته، قساوت و جنایت زیادی در حق فلسطینیان انجام دادند و صحنه‌های وحشتناکی از قتل و جنابت آفریدند.

اسماعیلی افزود: یک فهرست بلند و سیاه از کارهای صهیونیست‌ها در حافظه تاریخ برای همیشه ماندگار شده و امروز نیز قطع آب و برق و ارسال کمک‌های غذایی و دارویی، انهدام ‌بیمارستان‌ها و کشتن زنان، کودکان و خبرنگاران که این کارها از رژیم صهیونیستی چیز غریبی نیست. آنچه جدید است و تازگی دارد این نوع از مقاومت است که در یک روز بیش از هزار صهیونیست اشغالگر توسط رزمندگان فلسطینی موردحمله قرار گرفته و از بین رفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ظلم و تجاوز به مردم فلسطین جز با برقراری یک نظام عادلانه مبتنی بر آرای مردم فلسطین امکان اصلاح ندارد. باید بپذیرند مردم اصیل فلسطینی اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان در یک همه‌پرسی نوع حکومت و حکمرانی را انتخاب کنند. این روش غلطی است که مردم ساکن در خانه و محل زندگی‌شان را مورد تجاوز و غارت قرار دهند. صهیونیست‌ها امروز با این روش ناعادلانه حکمرانی در فلسطین را در اختیار دارند.

جهش‌ بزرگ در حوزه کتابخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتابخانه‌ها جهش‌های بزرگی داشتیم، تصریح کرد: در دو سال اخیر تلاش شد بخش مهمی از مشکلات مربوط به حوزه اداری و ساختار اجرایی نهاد کتابخانه‌ها حل‌وفصل شود. رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش‌های زیادی کرد و امروز شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شده و نهاد کتابخانه‌های عمومی دور جدیدی از خدمات‌دهی خود را آغاز می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: کتابخانه دیگر تنها محلی برای خواندن و امنیت کتاب نیست، امروز در مجموعه‌های مختلفی که افتتاح شده، ده‌ها خدمت متفاوت توسط کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. کتابخانه‌ها امروز محلی برای رشد حوزه دانش، آموزش و پژوهش است. کتابخانه‌ها و کتاب‌دارها از نهادهای پیشروی فرهنگ آموزش در کشور هستند و بالاترین بهره‌وری‌ها را در کتابخانه‌ها شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این همایش یک حرکت خوب در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. توقع ما از برگزاری همایش این است که به ما در مدیریت و سیاست‌گذاری کتابخانه‌ها راهکارهای جدیدی را در حوزه اقتصاد و فرهنگ کتاب ارائه کند.

گفتنی است، اهداف اصلی این همایش که به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد، علاوه بر شناسایی راهکارها، ایده ها، تجربه ها، ضعف ها، چالش‌ها و چشم اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی؛ مشارکت فعال در فضای کسب و کار کشور و فراهم آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق بخشی اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب و کارهای کوچک با مشارکت نهاد کشور عنوان شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1729100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha