تبیین معارف و مکتب اهل بیت(ع) به زبان روز ویژگی شاخص علامه مصباح یزدی بود

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: آشنایی علامه مصباح یزدی با مکاتب و افکار غربی، معارف و مکتب نورانی اسلامی،به ایشان قدرت تطبیق، ارزیابی و رسیدن به نظریات بهتر و درست‌تر، با زبان بین الملل، با تبیین منطقی و استدلال درست، دیدن اقوال و نظریات گوناگون می داد ومعارف و مکتب اهل بیت(ع) را به زبان روز تبیین می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی- نماینده ولی فقیه درمازندران و امام جمعه شهرستان ساری، در همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی  که با حضور پژوهشگران، نویسندگان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین حضور مهمانان خارجی در مجتمع فرهنگی شهید رجایی شهرستان فریدونکنار برگزار شد، اظهار کرد: کسانی هستند که در حوزه‌های علمیه درس خواندند و به مقامات علمی رسیدند، اما از اعوجاج فکری و انحراف در آرا و نظرات برخوردار هستند؛ اما علامه مصباح آرا و نظریاتشان در مباحث فلسفی و قرآنی، بسیار قابل قبول، ناب و سالم بود؛ لذا باید هم حوزه و هم دانشگاه و همه کسانی که دغدغه دین، علم، فرهنگ و معرفت بشر را دارند، چنین الگوهایی را ترویج کنند؛ چرا که این یک ضرورت است و ناشناخته گذاشتن چنین کسانی، نوعی خیانت به بشریت است.
وی افزود: البته این بدان معنا نیست که اشتباه و خطا در برخی نظرات و آرای انسانی مانند علامه مصباح راه ندارد، اما در کلیت چهره‌ای در خور ترویج هستند؛ چرا که پاسخ بسیاری از سوالات را می‌توان در مکتب معرفتی علامه مصباح پیدا کنند و با آشنایی با این مکتب می‌توانند به معرفت‌های عمیق در رابطه دین و وحی برسند و تفقه دینی خود را گسترش دهند و از این رهگذر به بصیرت بیشتری برسند؛ چرا که در دین باید تفقه داشت.
حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: حوزه علمیه خواهران که بعد از انقلاب اسلامی، دانش آموختگان فرهیخته، شخصیت‌های علمی و معرفتی  فراوانی دارد که از مکتب علامه مصباح استفاده کرده و معرفت آموختند، این حق را دارند و احساس وظیفه کردند که این چهره درخشان علمی را که از ستارگان درخشان آسمان علم و معرفت و منظومه حوزه‌های علمیه بوده و هست، به جامعه معرفی کنند و همایشی در تجلیل از قلم، اندیشه و بیان گوشه‌هایی از آرا آیت الله مصباح انجام دهند.
وی اظهار امیدواری کرد این همایش با اقبال و استقبال جامعه فرهیختگان و اندیشمندان و جامعه حوزویان و دانشگاهیان مواجهه شود و با مکتب نورانی این استاد فرهیخته بیشتر آشنا شده و جواب بسیاری از سوالات خود را در مکتب معرفتی علامه مصباح پیدا کنند و با آشنایی با این مکتب به معرفت های عمیق در رابطه با دین و مکتب وحی برسند و تفقه دینی خودشان را تعمیق و گسترش داده و از این رهگذر به بصیرت بیشتری برسند. چون به فرموده امام حسن عسکری(علیه السلام) تفقه در دین کلید بصیرت است.
نماینده ولی فقیه درمازندران گفت: درود خداوندمتعال بر پیامبراسلام حضرت محمد مصطفی(صلوات الله علیه) و اهل بیت پاک ایشان که مکتبی را بنیان گذاشتند تا انسان‌های مستعد با ورود به آن با معارف ناب و تعالیم پاک برگرفته از وحی آشنا شده و آن را فرا بگیرند و در آن مجتهد و صاحب نظر شده و به جامعه و انسان‌های علاقه مند این معارف را منتقل کنند و بشریت را کامیاب کرده و واسطه فیض بین مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و جامعه تشنه این معارف شوند.
وی خاطرنشان شد: درود خدا بر عالمان و اندیشمندانی که راه اولیای طاهرین را پیمودند و معارف و تعالیم آن‌ها را فرا گرفته و نشر دادند که از جمله آن‌ها، آیت الله مصباح یزدی(رحمه الله علیه) است.
حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه علامه مصباح که در حوزه‌های گوناگون علمی، متخصص، عمیق و صاحب نظر بوده اند، افزود: علامه همچنین در فقه و اصول، مجتهد، در فلسفه یک متخصص و در تفسیر صاحب مکتب و در علوم قرآن و حدیث و ترویج احادیث نورانی، آگاه، بصیر و صاحب نظر بودند.
حجت الاسلام محمدی لائینی اضافه کرد: علامه مصباح یزدی با اندیشه‌های فلسفی، حقوقی و سیاسی غرب، کاملا آشنا بودند و از ویژگی ‌های ایشان، همین آشنایی با مکاتب و افکار غربی، معارف و مکتب نورانی اسلامی است، که این آشنایی دوجانبه به ایشان قدرت تطبیق، ارزیابی و رسیدن به نظریات بهتر و درست‌تر، با زبان بین الملل، با تبیین منطقی و استدلال درست، دیدن اقوال و نظریات گوناگون را می‌دهد، که خود بخشی از علم و دانش انسان است؛ استاد مصباح این آشنایی را با مکاتب گوناگون داشتند؛ لذا توانستند این معارف و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را مانند استاد شهید مرتضی مطهری، به زبان روز تبیین کنند.  
وی گفت: علامه با زبان خارجه آشنا بودند و به همین دلیل توانستند از متون خارجی بهتر استفاده کنند و  با زبان عربی آشنایی کامل داشتند.

کد خبر 1729191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha