اولین همایش شعر ترکی(قاراقان سوزلری) به کار خود پایان داد

اولین همایش شعر ترکی(قاراقان سوزلری) با حضور مسئولان در محل سالن آمفی تئاتر دهیاری روستای علیشار از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، احمد جوانمرد رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زرندیه در این مراسم، ضمن تقدیر از حضور مدعوین، گفت: هدف از برگزاری  این همایش، حفظ و صیانت از زبانهای محلی و جلوگیری از انحطاط و تخریب آنها است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه افرود: علی رغم اینکه عده ای به اشتباه فکر میکنند زبان ابزاری است که انسانها با آن فقط با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، زبان دارای کاربردی بسیار فراتر از این موضوعات است.

وی با بیان اینکه زبان بخش مهم و تاثیرگذاری از فرهنگ کلی یک جامعه محلی است که ریشه در تاریخ و ارزش های آن جامعه دارد، ادامه داد: اگر از آن گرفته شود ادبیات، ارزش ها، سنت ها و بسیاری از داشته های غیرمادی آن جامعه نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری خواهد دید.

این مقام مسئول اظهار کرد: ما متاسفانه هر ساله شاهد از بین رفتن زبان های محلی و بومی، یکی پس از دیگری، هستیم که ناآگاهی عمومی، قضاوت های نادرست و نابخردانه و البته انفعال بخش دولتی نقش مهمی در آن دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه ادامه داد: در شهرستان زرندیه هم علاوه بر گویش های مختلف زبان فارسی، در بخشهایی از آن زبان تاتی و در بخشهایی وسیعی از آن ازجمله شهرهای پرندک، زاویه، خشکرود، رازقان و بسیاری از روستاهای شهرستان از زمانهای قدیم زبان ترکی رایج بوده و می باشد.

جوانمرد با تاکید بر اینکه لزوم توجه جدی بخش دولتی به این مقوله از سالها قبل احساس می شده است، اضافه کرد: به همین منظور این اداره در راستای حفظ و صیانت از زبان و گویشهای محلی و به تبع آن فرهنگ بومی و آداب و رسوم و سنن قدیمی و موجود تصمیم به برگزاری این همایش گرفته است که امیدواریم موثر واقع شود.

اولین همایش شعر ترکی(قاراقان سوزلری) به کار خود پایان داد

گفتنی است، در این همایش ادبی که با حضور مسئولین و مدیران محلی و شهرستانی، اصحاب فرهنگ وهنر، شاعران، ادیبان، فرهیختگان و عموم مردم ولایتمدار و فرهنگ دوست برگزار شد، شاعرانی از استانهای همدان، قزوین، البرز، تهران، قم و مرکزی به قرائت تازه ترین سروده های خود با زبان ترکی پرداختند.

اسماعیل مرادی از رزن همدان، ولی اله صفری از زرندیه، مژگان جعفری از تهران، عبداله شیراوژن از پرندک، علی سیفی از نوبران، فرشید صانعی از خرقان، علی رحمتی از ساوه، داود قاسمی از خرقان، خسرو امیر حسینی از تهران، سیدمجیدساداتی از شهریار شاعرانی بودند که به قرائت اشعار خود پیرامون موضوعات مختلفی چون معرفی بخش خرقان، آئینی، مذهبی، حماسی، انقلابی و ضد استکباری پرداختند.

اجرای موسیقی محلی بصورت دونوازی توسط آقایان حسین علی حسینی، بهرام طهماسبی، حمید مرادی، مجید والی و رضا باقری از دیگر برنامه های این محفل ادبی بود که در موضوع ضد استکباری و محکومیت رژیم جعلی اسرائیل به مرحله اجرا درآمد.

خوشنویسی زنده بعضی از اشعار خوانده شده توسط استاد کوروش مظفربیگی از دیگر برنامه های جذاب این نشست ادبی بود که با استقبال قابل توجه حاضرین مواجه گردید.

نصب پرچمهای مردم مظلوم‌ فلسطین، پخش نماهنگ با همین موضوع، راهپیمایی در محکومیت کشتار ناجوانمردانه مردم مظلوم فلسطین، و ادای احترام به شهدای روستای علیشار با حضور مسئولین و آحاد مردم در محل گلزار شهدای روستای علیشار از دیگر برنامه های جنبی اولین همایش ترکی (قاراقان سوزلری) بود.

اولین همایش شعر ترکی(قاراقان سوزلری) به کار خود پایان داد

کد خبر 1729406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha