رسانه ها هنرمندانه نیات شوم صهیونیسم را افشا کنند

اختتامیه سومین دوره جشنواره بین المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) برگزار شد.
رسانه ها هنرمندانه نیات شوم صهیونیسم را افشا کنند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اسراییل به دنبال گسترش نفوذ خود در این خاک است تا فلسطینی‌ها را با تهدید، با بمباران، کشتن فرزندان، تخریب خانه‌ها و هر اقدام دیگری از خانه اشان بیرون کند. این‌ها باید بیان شود و این وظیفه هنرمندان و رسانه هاست. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره بین المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) امروز پنجشنبه بیست و هفتم مهرماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی، اصحاب رسانه و جمعی از مهمانان ملی در مرکز همایشها و نمایشگاه های آستانقدس رضوی جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) برگزار و از منتخبان این جشنواره تجلیل شد.

 اتفاق جالب در مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام این بود که یکی از داوران بخش بین الملل در مراسم شرکت نکرد و در پی فراخوان های انجام شده در این روزها به مرز فلسطین اشغالی رفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی، در این مراسم اظهار کرد: گاهی حضور در جشنواره برای فخرفروشی، اقناع نفس، خود را برتر از دیگران قراردادن است که در مکتب اسلام مورد مذمت قرار گرفته است. اما شرکت در مسابقه برای کسب کمالات انسانی نه تنها مذموم نیست که ممدوح است و توصیه شده است. 
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) یکی از صفات عقلا را سبقت در خوبی بیان کرد و گفت: این صفت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. بلندی همت و سبقت در خوبی‌ها از صفات توصیه شده در احادیث است و مایه کمال انسان است. 

به گفته وی، شرکت در این جشنواره برای بیان فضیلت ها، سبک زندگی مومنانه، معرفی حجت خدا و خیرات خدا اگر در جشنواره امام رضا صدق نکند کجا صورت گیرد.
این مسابقه برای کسب کمال و دعوت مردم به فضیلت‌های اخلاقی و انسانی است؛ لذا من به همه عزیزانی که در این مسابقه شرکت کردند خسته نباشید و خداقوت عرض می‌کنم و تمام کسانی که در میدان داوری با دقت ارزیابی کردند، تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه و خروجی این جشنواره‌ها بسیار مهم دانست و افزود: ما در هر برنامه علمی، تیلیغی به خروجی و امتداد او در جامعه توجه کنیم. این جشنواره چقدر توانسته در امتداد بخشی امام رضا(ع) اثر گذاشته است. باید در ارزیابی به این جنبه نیز توجه کرد که چقدر توانستیم فرهنگ امام رضا(ع) را در جامعه امتداد دهیم و مورد توجه داوران قرار گیرد. چقدر توانسته نقش تربیتی داشته باشد و اثر گذار باشد.

 هنرمندان باید واژه سازی کنند تا ماندگار شود 

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با کمال پررویی و بی رحمی بیمارستان را مورد حمله قرار می‌دهند و کادر درمان و زنان و فرزندان را مورد کشتار  قرار می‌دهند. بعد با کمال بی شرمی، مقام رسمی یک کشور و پیر خرفتی می‌گوید کار ما نبوده است.   باید این موضوع با زبان هنر بیان شود. یک شعر، چون جنبه هنری دارد می‌تواند اثرگذار باشد. هنرمندان باید واژه سازی کنند تا ماندگار شود. 
در حادثه کربلا روایت‌های زیادی بیان شد، اما حضرت زینب گفت ما رایت جمیلا و چنین جمله زیبایی ماندگار شد. 
وی در ادامه با بیان اینکه باید برای پررویی یک مقام دولتی در مقابل این جنایت واژه سازی کنند تا این رفتار فراموش نشود، گفت: ظلم و ستمی که از ناحیه صهیونیست‌ها بر مردم مظلوم فلسطین صورت می‌گیرد بخشی از جامعه نسبت به ان اگاه نیستند، باید بتوان با زبان هنر و هر مکتب دیگری طبع بشری است که با ظلم مخالف است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهارداشت: چرا حماس این عملیات را انجام داد؟ این سوال بسیاری از مردم است. مگر نمی‌دانستند صهیونیست‌ها بی رحم هستند و کشتار به راه می‌اندازد. پس چرا این کار را کرد. باید جواب داده شود. 

به گفته وی، حوزه نفوذ و جغرافیا را روز به روز گسترش دادن،  ظلم و غصب کردن برای هر که باشد صبرش تمام می‌شود. دشمن دشمنی نیست که به حدی و بخشی از خاک فلسطین قانع باشد. دشمن به دنبال گسترش نفوذ خود در این خاک است تا فلسطینی‌ها را با تهدید، با بمباران، کشتن فرزندان، تخریب خانه‌ها و هر اقدام دیگری از خانه اشان بیرون کند. این‌ها باید بیان شود و این وظیفه هنرمندان و رسانه هاست. 

حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: خداوند توفیق دهد تا در جهت تروبج سیره اهل بیت با کمک سیره اهل بیت گام‌های موثری بردارید و بین ستمگر و مظلوم، در جبهه دفاع عالمانه، هنرمندانه و منطقی از مظلومان عالم به ویژه مظلومان فلسطین دفاع و نقش آفرینی کنید.

رسانه ها هنرمندانه نیات شوم صهیونیسم را افشا کنند

توان تشخیص حق و باطل و اصرار بر حقیقت از اصول مهم در رسانه است

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: این جشنواره، فراگیر، عمیق و نزدیک به فهم اجتماعی زمانه است.

حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی افزود: مکتب فکری امام رضا (ع) مبتنی بر شاخصه های تمدنی اسلام و ارتباطات موثر، ظرفیت جهان شمول دارد که عدالت گرایی، عقلانیت حکمت و تدبیر و توجه به مردم و توجه کانونی به دیگران از نمادهای آن است.
 
وی با بیان اینکه اسلام هراسی و شیعه هراسی محصول دیگرهراسی است، افزود: امام رضا(ع) فرمود بدترین زندگی از آن کسی است که دیگری از دست او در امان نباشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروز جهان به جهت دور شدن از سرمایه ایمان، وامانده و خسته و به دنبال پیام درست است. امروز قدرت تشخیص فردی و جمعی در جامعه ضعیف شده که بازتاب آن کژ رفتاریهای اجتماعی و اعتیاد و دیگر موارد است.

حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه توان تشخیص حق و باطل و اصرار بر حقیقت از اصول مهم در رسانه است، افزود: در رسانه سنتی مخاطب را خنثی و دریافت کننده می‌دانند، در حالیکه در رسانه مدرن بر عکس این است.

رشد 83 درصد آثار

رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این آیین گفت: هزار و ۸۳۷ اثر به سومین دوره جشنواره رسید که این تعداد نسبت به دوره قبل ۸۳ درصد رشد داشته است و آثاری از کشورهای مختلف از جمله عراق، هند، تاجیکستان، یمن، لبنان، آذربایجان، پاکستان، تانزانیا و افغانستان به جشنواره رسید.

محسن هوشمند افزود: در این دوره نمایشگاه عکس و گرافیک آثار برتر در نگارخانه رضوان به نمایش درآمد همچنین آثار بخش مستند و فیلم نیز در چند سالن سینمایی نمایش داده شد.

۸۲ اثر تجلیل شد

دبیر اجرایی این جشنواره نیز گفت: امسال حدود ۴ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از داوری آثار توسط ۴۰ داور از ۸۲ اثر تجلیل شد. 

وحدت عماد افزود: یک هزار و ۸۳۷ نفر از استان‌های مختلف کشور و ۱۰ کشور خارجی آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند. 

عماد گفت: در این مراسم نخستین بار از تندیس «سقاخانه» به عنوان تندیس اختصاصی این جشنواره رونمایی و به خادمان رسانه‌ای اهدا خواهد شد. 

به گفته وی رونمایی از سرود «چهارشنبه‌های امام رضایی» نیز یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه این دوره جشنواره است.

نفرات برگزیده و شایسته تقدیر در سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

در این مراسم نفرات برگزیده و شایسته تقدیر این جشنواره در دو بخش بین المللی و داخلی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. آثار برگزیده در بخش‌های بین الملل، گزارش خبری تلویزیون، رسانه‌های خبری و تحلیلی، رسانه‌های مجازی، رسانه‌های صوتی و تصویری، عکس و گرافیک، مقاله رسالات و پایان نامه ها، عکس و گرافیک و پویش مردمی نشر محتوای رضوی مورد تقدیر قرار گرفته است.

برگزیدگان بین المللی در سه بخش مستند، نماهنگ و پویانمایی مورد تقدیر قرار گرفتند. مستند "به تو از دور سلام" ساخته مهدی کمیلی، نماهنگ "جان رضاجان" اثر مهدی شریفی شایسته تقدیر قرار گرفتند. 

همچنین در بخش بین الملل مستند "عشق در افق شرق" ساخته سیدصادق غفوریان، نماهنگ "جنت الاملاک" اثر سیدعلی چلداوی و در بخش پویا نمایی اثری با نام "سلطان خراسان" از امین کوهستانی به عنوان اثرات برگزیده شناخته شدند. 

بخش دیگری از جوایز مربوط گزارش خبری تلویزیونی بود که "غریب الغربا" از فرشید عبدی شایسته تقدیر قرار گرفت. گزارش خبری "شب قدر زندان" از ملیحه پژمان و زهره بیادی مقام سوم مشترک، "دعوت" از  یوسف سلامی مقام دوم و گزارش خبری "نور در نورستان" فاطمه شهدوست مقام اول این بخش را بدست اوردند.

در بخش مستند نیز "چراغ این خانه روشن است" عبدالله حاج محمدی شایسته تقدیر قرار گرفت و "پسرخاله ها" ساخته محمدامین نوروزی مقام اول این بخش را کسب کرد. همچنین مستند "خارج از محدوده" قاسم قاسمی به مقام دوم و مستند "پا به پای خورشید" اثری از مهدی یزدی نژاد مقام سوم این بخش را از ان خود کردند.

 فهرست برگزیدگان به شرح زیر است:

مستند بین‌الملل: 
شایسته تقدیر: "به تو از دور سلام"، مهدی کمیلی
برگزیده: مستند عشق در افق شرق سید صادق غفوریان

نماهنگ بین‌الملل:
جان رضاجان"، مهدی شریفی شایسته تقدیر
اثر برگزیده: جنت الاملاک سیدعلی چلداوی

پویانمایی بین‌الملل:
برگزیده: سلطان خراسان اثر امین کوهستانی

بخش برگزیده گزارش خبری تلویزیونی:

شایسته تقدیر 
غریب الغربا فرشید عبدی

مقام سوم مشترک:
زندان، ملیحه پژمان

مقام دوم: 
دعوت، یوسف سلامی

مقام اول: 
نور در نورستان، فاطمه شهدوست

در بخش مستند:

شایسته تقدیر:
چراغ این خانه روشن است عبدالله حاج محمدی

مقام سوم:
پا به پای خورشید مهدی یزدی نژاد

مقام دوم:
خارج از محدوده قاسم قاسمی

مقام اول:
پسرخاله ها، محمدامین نوروزی

 پایان پیام/

کد خبر 1729443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha