کارگاه آموزشی شناخت آیین ها و سنت‌ها در زنجان تشکیل شد

کارگاه آموزشی شناخت آیین ها و سنت ها در نخستین جشنواره ملی آئینی و سنتی ترک زبانان کشور با حضور هنرمندان و سخنرانی داوران و دبیر جشنواره در هتل پیام زنجان تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، کارگاه آموزشی شناخت آیین ها و سنت ها با حضور جمعی از هنرمندان استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، قم و همدان در حاشیه نخستین جشنواره ملی آئینی و سنتی ترک زبانان کشور برگزار شد.

در این کارگاه دبیر نخستین جشنواره ملی آئینی سنتی ترک زبانان کشور ضمن عرض خوشامد به هنرمندان حاضر در این جشنواره، برگزاری این جشنواره را گامی در راستای معرفی آیین ها و سنت های فراموش شده در قالب داستان های کهن عنوان کرد و گفت: امیدواریم شاهد استمرار چنین جشنواره هایی در سطح استان باشیم.

امیر سهامی با یادآوری اینکه هنرمندان فعال در این عرصه نقش مهمی در معرفی آیین ها و سنن این مرز و بوم از طریق داستان دارند، تصریح کرد: این جشنواره در راستای مقابله با هجمه فرهنگ غرب در بین جوانان و نوجوانان اجرا می شود تا بتوانیم فرهنگ غنی خود را از زبان داستان و نمایش به نسل جوان انتقال دهیم.

در ادامه منوچهر نجفی، داور نخستین جشنواره ملی، آئینی و سنتی ترک زبانان نیز با اشاره به اینکه بعضا شاهد فراموشی برخی موضوعات بومی و سنتی در فرهنگ می شویم، گفت: برای اینکه ما بتوانیم فرهنگ و تمدن خود را حفظ کنیم، باید فرهنگ ما، در ادبیات، اشعار و جهان ما نفوذ پیدا کند.

به گفته داور نخستین جشنواره آیینی و سنتی ترک زبانان، برگزاری این جشنواره نقطه عطفی برای فرهنگ ما است، به طوری که من این جشنواره را بازگشت به خویشتن می‌بینم. در واقع ما از طریق  این جشنواره است که می‎توانیم به آداب و سنن خود نگاهی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای جوان امروزی الگوسازی نکرده‌ایم، اظهار کرد:  متاسفانه سازهای ایرانی اصلا به جوانان معرفی نشده است و متاسفانه زمانی که ما در این زمینه الگوسازی نکنیم، غرب به ما تهاجم فرهنگی می‌کند.

نجفی با بیان اینکه بدون حمایت مسئولان  و پیگیریهای بی‌وقفه‌ آقای سهامی قطعا این جشنواره به بارنمی‌نشست، افزود: این جشنواره نقطه عطفی است برای اینکه نیم نگاهی به فرهنگ خویش داشته باشیم.

در ادامه سرکار خانم دکتر عظیم پور دیگر داور نخستین جشنواره ملی آئینی و سنتی ترک زبانان کشور به بیان نکاتی در خصوص آیین ها و سنت های کهن در ایران اشاره و بر ضرورت برگزاری چنین جشنواره هایی درراستای الگوسازی برای جوانان امروزی تاکید کرد.

کد خبر 1729659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha