علل و اثرات بحران آب سالم در غزه/ محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

در میان تشدید تنش‌های ویرانگر در سرزمین‌های اشغالی، خانواده‌ها در غزه برای یافتن آب سالم که با آن تشنگی خود را رفع کنند در تنگنا قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « islamic-relief»، در میان تشدید تنش‌های ویرانگر در سرزمین‌های اشغالی، خانواده‌ها در غزه برای یافتن آب سالم که با آن تشنگی خود را رفع کنند، تلاش می‌کنند.

 این مشکلی است که بسیاری از فلسطینی‌ها قبلا آن را تجربه کرده‌اند، اما با ادامه تشدید این بحران، کمبود آب حادتر می‌شود و موضوع بقا به طور فزاینده‌ای مطرح می‌شود.

علل و اثرات بحران آب سالم غزه

در غزه چه می گذرد؟

غزه در بحبوحه تشدید تنش های شدید در منطقه که تاکنون هزاران کشته و ده ها هزار زخمی در سرتاسر سرزمین های اشغالی فلسطین و اسرائیل برجای گذاشته ، مورد بمباران قرار گرفته است.

در هفته گذشته برای بیش از یک میلیون نفر دستور تخلیه شمال غزه و نقل مکان به جنوب نوار غزه را صادر کردند.

رژیم صهیونیستی در این شرایط برق، سوخت و آب به غزه را به عنوان بخشی از «محاصره کامل» این منطقه قطع کرده و تاکنون اجازه کمک به این منطقه را نداده است.

در ساعات اخیر توافقی اعلام شده است که اجازه می دهد مقدار کمی کمک های بشردوستانه از طریق مرز مصر وارد شود، اما این به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیازهای عظیم غزه کافی نیست.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

آیا غزه برای آب به اسرائیل متکی است؟

اسرائیل اکثر منابع آبی و زیرساخت های مربوطه را در اراضی اشغالی فلسطین کنترل می کند.

بیشتر آب غزه از بخش کوچکی از آبخوان ساحلی می آید؛ بدنه ای از سنگ که آب های زیرزمینی را در خود نگه می دارد، اما آلوده به آب شور و فاضلاب تصفیه نشده است و برای رفع نیازهای زیاد جمعیت رو به رشد کافی نیست.

آب باقیمانده از کارخانه نمک‌زدایی و چاه‌ها و مقداری نیز از اسرائیل خریداری می‌شود.

اسرائیل همچنین کنترل می‌کند که چه موادی می‌تواند برای نگهداری و تعمیر زیرساخت‌های آبی غزه که قدیمی است و بارها در اثر بمباران آسیب دیده است، وارد غزه شود.

محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

بدون سوخت یا برق، تامین آب منازل، بیمارستان ها، مزارع و مدارس غزه غیرممکن است. کارخانه آب شیرین کن غزه این هفته به دلیل کمبود سوخت تعطیل شده است.

غزه یک شبکه آبی ندارد که همه ساختمان ها به آن متصل باشند، بلکه ساختمان ها دارای مخازن آب هستند که به طور مرتب پر می شوند. بدون برق یا سوخت، آب نمی تواند به این مخازن منتقل شود و همچنین نمی تواند از مخازن به شیرها، دوش ها و شلنگ ها برای استفاده منتقل شود.

تانکرهای بزرگ قبلا آب را در منازل و ساختمان‌های دیگر توزیع می‌کردند، اما بمباران باعث شده است که رانندگان حتی برای پر کردن تانکرهایشان، خطر نکنند، چه رسد به اینکه در مسیرهای عادی خود خدمات رسانی کنند.

بسیاری از ساختمان‌ها در غزه نیز چاه دارند، اما بدون منبع برق، پمپاژ آب از این چاه‌ها به مخازن ذخیره‌سازی ساختمان‌ها تقریبا غیرممکن است. در حالی که ژنراتورها مدت‌هاست برای پوشاندن قطعات برق غزه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون مردم برای یافتن سوخت برای راه‌اندازی ژنراتورها در تلاش هستند.

حتی زمانی که مردم قادر به کشیدن آب از چاه هستند، آب معمولا برای نوشیدن مناسب نیست.

سازمان ملل متحد کمبود آب را برای بیش از ۲ میلیون نفر ساکن غزه به عنوان مسئله مرگ و زندگی توصیف کرده است.

تخمین زده می شود که مردم غزه به طور متوسط ​​در حال حاضر ۳ لیتر آب در روز مصرف می کنند، در حالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که افراد به حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر در روز دسترسی داشته باشند.

این در حالی است که در حین پیامدهای حاصل از محاصره، بمباران‌ها موجب ویرانی خطوط لوله و دیگر زیرساخت های کلیدی تصفیه آب شده است.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

مردم چگونه با شرایط کنار می آیند؟

تامین آب کافی برای یک خانواده در غزه به یک کار وقت گیر و پر زحمت روزانه تبدیل شده است. کارکنان امداد اسلامی در غزه ناامیدی مداوم از دسترسی به یک چاه را اعلام کرده اند.

خانواده ها تمام تلاش خود را می کنند تا مصرف آب خود را به حداقل ممکن کاهش دهند. خانم‌ها با دقت در نظر می‌گیرند که کدام وعده‌های غذایی را بر اساس میزان آب لازم برای تهیه آن‌ها و تعداد ظرف‌هایی که بعد از آن باید شسته شوند، آماده کنند و کارهای ساده و روزمره که معمولا بدون فکر زیاد انجام می شوند، اکنون نیاز به بررسی و سازگاری دائمی دارند.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

وضعیت قبل از تشدید تنش فعلی چگونه بود؟

وضعیت انسانی در غزه حتی قبل از تشدید تنش در این ماه وخیم بود و دسترسی به آب پاک محدود بود.

در ماه ژوئن، یونیسف گزارش داد که ۹۶ درصد از آب غزه برای مصرف انسان ایمن نیست. علاوه بر کیفیت پایین آب، به دلیل کمبود سوخت و برق، مشکلات شدیدی در مورد تامین آب مطمئن برای خانوارها و تأسیسات نیز وجود داشت.

این وضعیت باعث شد بسیاری از مردم آب بطری گران قیمت بخرند که موجب شد فشار بیشتری بر خانواده ها به ویژه خانواده های کم در آمد بیاید.

خطرات نوشیدن آب ناسالم چیست؟

آب برای زندگی انسان ضروری است و بیشتر مردم نمی توانند بیش از چند روز بدون آن زنده بمانند. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی می شود، عملکردهای ضروری بدن مختل می شود و این می تواند در موارد شدید منجر به مرگ شود.

نوشیدن آب ناسالم مردم را در معرض بیماری های منتقله از طریق آب قرار می دهد، که بسیاری از آنها می توانند تهدید کننده زندگی باشند و نیاز به درمان پزشکی وجود داشته باشد، اما تسهیلات پزشکی غزه غزه در بحبوحه بحران کنونی با مشکل مواجه است و همین خود یک مسئله بزرگ است.

بیشتر آب غزه با نمک و سایر مواد معدنی آلوده است. نوشیدن این نوع آب می تواند منجر به مشکلات شدید کلیوی و در نهایت مرگ ناشی از کم آبی بدن شود.

به گفته آکسفام، مشکلات کلیوی در حال حاضر یک مشکل جدی در غزه است و طبق گزارش این نهاد،  سالانه ۱۳ تا ۱۴ درصد افزایش در تعداد بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی در غزه وجود دارد.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

کمبود آب چگونه غزه را تحت تأثیر قرار می دهد؟

آب برای حفظ بهداشت ضروری است. بدون یک منبع قابل اطمینان، خانه‌ها و بیمارستان‌ها در غزه برای حفظ شرایط ایمن تلاش می‌کنند.

در همین حال، خانه ها در اثر بمباران ویران شده و بیش از یک میلیون نفر دستور تخلیه شمال غزه را صادر کرده اند. این وضعیت منجر به ازدحام بیش از حد در پناهگاه های موقت و افزایش شدید جمعیت در جنوب غزه شده است.

تعداد زیادی از افرادی که در  کنار هم زندگی می کنند خطر شیوع بیماری را دارند که در صورت عدم رعایت بهداشت بسیار شدیدتر هم می‌شود.

بدون آب، کشاورزان نمی توانند محصولات خود را آبیاری کنند یا از حیوانات خود مراقبت کنند، به این معنی که عرضه غذا ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

در حالی که برای جمعیت اکثریت مسلمان غزه، آب نیز دارای اهمیت معنوی است و برای انجام پاکسازی آیینی قبل از نماز نیز لازم است.

با وجود شرایط اقلیمی، ذکر این نکته ضروری است که بحران آب در غزه عمدتا توسط انسان ‌ها ایجاد شده و نتیجه مستقیم اشغال است.

اسرائیل، غزه، کرانه باختری و بیت المقدس تقریبا آب و هوای مشابهی دارند، اما تفاوت فاحشی در توانایی فلسطینی‌ها برای دسترسی به آب و همچنین کیفیت آن آب وجود دارد.

یک شهروند اسرائیلی به طور متوسط ​​روزانه حدود ۲۴۰ لیتر آب مصرف می کند که سه برابر یک فلسطینی در کرانه باختری (۸۲ لیتر) و ۸۰ برابر آنچه مردم غزه در حال حاضر به آن دسترسی دارند، است.

نمک زدایی فرآیندی است که چندین کشور برای حذف نمک از آب دریا استفاده می کنند و استفاده از آن را برای آشامیدن و کشاورزی بی خطر می کند. این به ویژه در خاورمیانه به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و غزه یک کارخانه نمک زدایی دارد. با این حال، بدون تامین برق و سوخت پایدار، نیروگاه نمک‌زدایی نمی‌تواند به درستی کار کند و آب سالم تامین کند.

علاوه بر این، دسترسی غزه به دریا به شدت محدود شده و از آغاز تشدید تنش ها بیشتر شده است.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

ارتباط آب با حقوق بشر چگونه است؟

سازمان ملل متحد دسترسی به آب و فاضلاب را به عنوان یک حق بنیادی برای برای سلامت، کرامت و رفاه همه انسان‌ها به رسمیت می شناسد.

این سازمان می‌گوید همه حق دارند از خدمات آب و فاضلاب استفاده کنند که می‌تواند در داخل خانه، مؤسسه آموزشی، محل کار یا مؤسسه بهداشتی یا در قابل دسترسی باشد.

امداد اسلامی برای چندین دهه راه نجاتی برای افراد آسیب پذیر غزه بوده است. آب آشامیدنی را در درگیری ها در میان مردم توزیع کرده است، منابع آسیب دیده آب را تعمیر کرده و آب آشامیدنی سالم را برای بیش از یک میلیون نفر در مدارس و مراکز بهداشتی فراهم کرده است؛ با این حال، محاصره کامل باعث کاهش ذخایر آب به سطوح خطرناکی شده است.

با خارج شدن شرایط از کنترل و تبدیل آن به بحران انسانی، امداد اسلامی همچنان از رهبران جهان می خواهد تا برای اطمینان از پایان محاصره اقدام کنند.

این سازمان اعلام کرده است که کمک ها از جمله آب سالم و پاک باید به همه غیرنظامیان نیازمند برسد.

علل و اثرات بحران آب سالم در غزه / محاصره کامل چگونه بر تامین آب تاثیر می گذارد؟

کد خبر 1729713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha