برکات فرهنگی و سیاسی هدایتگری امام حسن عسکری(ع) را تبیین کنیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم تبیین و تشریح برکات و دستاوردهای هدایتگری امام حسن عسکری(ع) در ابعاد فرهنگی و سیاسی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حضرت حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری(ع) (۲۳۲-۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری است که به مدت شش سال امامت را بر عهده داشت. ایشان  فرزند امام هادی(ع) و پدر امام مهدی(عج) است.

مشهورترین لقب آن حضرت، عسکری است که به اقامت اجباری‌اش در سامرا اشاره دارد. ایشان در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود. امام عسکری(ع) از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان(عج)، از نمایندگان خاص وی نیز به شمار می‌رفت.

امام حسن عسکری(ع) در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید و در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد. مدفن آن دو امام به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید. به مناسبت سالروز میلاد آن حضرت گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ملک زاده عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ملک زاده در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد  امام حسن عسکری(ع) گفت: امام یازدهم ما شیعیان با وجود عمر کوتاه و شرایط سختی که با آن روبرو بودند، حتی لحظه ای از تبلیغ دین خدا و پاسخ به شبهات در مسیر هدایت مردم غافل نبودند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: هر چند حضرت در 28سالگی به شهادت رسیدند اما تلاش ها و مبارزات ایشان در دو جبهه فرهنگی و سیاسی باعث شد که اولاً جلوی بسیاری از انحرافات در زمان حیات نورانی ایشان گرفته شده و دوما هم با وجود خباثت و نفاق شدید دستگاه خلافت عباسی، مردم با بخشی از واقعیت های شوم این سلسله و جنایت های آنها آشنا شوند.

وی همچنین گفت: بر این اساس معتقدم که باید برکت و دستاوردهای هدایتگری امام عسکری در ابعاد فرهنگی و سیاسی برای مردم جامعه ما به خصوص نسل جوان تبیین و تشریح شود.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم افزود:یکی از عرصه های مهم جهاد تبیین امام یازدهم مربوط به معرفی جانشین خویش به شیعیان و محبان است. چه آن که به گواه تاریخ ایشان به مناسبت های مختلف و با وجود شدیدترین خفقان ها، کوشیدند تا زمینه امامت حضرت ولی عصر (عج) را مهیا کرده و شیعیان را آماده عصر غیبت کنند.

کد خبر 1730180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha