۲۸ برنامه محوری در هفته غیرعامل در خراسان جنوبی اجرا می شود

خزاعی نژاد با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۳ برنامه از طریق دستگاه های اجرایی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل به دبیرخانه پدافند غیرعامل خراسان جنوبی ارسال شده است، گفت: از این تعداد ۲۸ برنامه به صورت محوری در استان از سوم تا ۱۰ آبان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد حسین خزاعی نژاد امروز (دوم آبان) در برنامه زنده رادیویی پرسمان که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل مبحث مهم و حیاتی است که بیست سال پیش به دستور مقام معظم رهبری در هشتم آبان سال ۱۳۸۲ این نهاد تاسیس شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این سازمان با هدف رصد و پایش تهدیدات و آسیب پذیری زیرساخت ها در حوزه های مختلف تاسیس شد، گفت: کشور ما با عنایت به افتخارات نظامی و جنگ هشت ساله دفاع مقدس خیلی نمی تواند در تهاجم مستقیم دشمن قرار بگیرد لذا دشمن به سمت و سوی تهدیدات غیر نظامی روی آورده است.

خزاعی نژاد افزود: ادارات مستقر در استانداری ها، وظایف حفاظت و مراقبت از زیرساخت های کشور را در مقابل تهدیدات دشمن برعهده دارند، ما در کنار پدافند غیرعامل؛ پدافند عامل را داریم که وظیفه نیروهای نظامی است، دفاع غیر مسلحانه همان پدافند غیر عامل است که باید راهبری کنیم.

وی  با بیان اینکه یکی از اقدامات ما در استان تهیه طرح پدافند غیرعامل در استان بود، افزود: باید زیر ساخت هایی که در استان می تواند مورد نفوذ دشمن باشد از جمله حمله سایبری، شیمیایی، پرتوی و ... را بررسی کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته جنگ سایبری، جنگ های شیمیایی، ریز پرنده و جنگ بیوتروریستی نداشتیم، افزود: همه این ها در صورتی که عامل و منشاء آنها دشمن باشد مسیر و نحوه هدایت و کنترل آن بر عهده سازمان پدافند غیرعامل کشور است.

خزاعی نژاد تصریح کرد: اگر تهدیدات جنبه طبیعی همانند سیل، زلزله و طوفان ها باشد از طریق مدیریت بحران استانداری پیگیری و رصد می شود.

وی با اشاره به طرح جامع مدیریت بحران، گفت: برنامه هایی به صورت سالیانه حسب دستور استاندار خراسان جنوبی پیگیری و به دستگاه های مربوطه ابلاغ می شود، از محل اعتبارات سایبری و سایر دستگاه ها مکلف هستند یک تا دو درصد اعتبارات خودشان را صرف حوزه سایبری و زیرساخت های اصلی و حیاتی کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۵۰۳ برنامه از طریق دستگاه های اجرایی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل به دبیرخانه پدافند غیرعامل ارسال شده است که از این تعداد ۲۸ برنامه به صورت محوری در استان از سوم تا ۱۰ آبان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه شورای پدافند غیرعامل در استان با حضور استاندار و در شهرستان ها با حضور فرمانداران برگزار می شود، افزود: در شهرستان ها هم برنامه ها در قالب بهره برداری از پروژه ها؛ رزمایش، کارگاه های تخصصی و آموزشی تدارک دیده شده است.

خزاعی نژاد با اشاره به هفته پدافند غیرعامل ادامه داد: روز چهارشنبه این هفته روز پدافند سایبری و حفاظت از زیرساخت ها در جنگ زیرساختی نامگذاری شده است و برنامه محوری نواختن زنگ پدافند غیرعامل در یکی از مدارس اجرا خواهد شد.

وی افزود: آغاز به کار سیستم حفاظت الکترونیک در هفت اداره استان توسط شرکت گاز و اجرای مسیر تغییر مرسولات پستی توسط شرکت پست را خواهیم داشت.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: روز پنج شنبه تاب آوری ملی در مقابل تهدیدات زیستی نامگذاری شده است و رزمایش های تخصصی توسط شهرداری، نشت آمونیاک در سردخانه بیرجند، مانور آتش نشانی و مانور قطع برق در انبار نفت بیرجند را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مانور قطع سراسری برق به صورت سرزده و اعلام نشده در استان داریم که از برق از تهران قطع می‌شود که باید واکنش سریع داشته باشیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: در استان خراسان جنوبی به لحاظ پدافند غیرعامل و اقدامات پیشگیرانه وضعیت مطلوبی داریم و زیرساخت ها و موراد پیشگیرانه رعایت شده اما با توجه به اینکه قانون پدافند غیرعامل تازه امسال تصویب شده بسیاری از چالش هایی که در حوزه اجرا با آن مواجه بودیم مرتفع خواهد شد.

کد خبر 1730209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha