جنجال بر سر مسئله ممنوعیت حجاب در مدارس قزاقستان

قانون ممنوعیت حجاب در مدارس قزاقستان با اعتراض‌های مردم در این کشور رو به رو شده است و میان موافقان و مخالفان این تصمیم، بحث و جدل‌های بسیاری راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکومبس، دولت قزاقستان هفته گذشته از اجرای قانون ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور خبر داد و این خبر با بحث و جدل‌های بسیاری در کشور رو به رو شده است.

دولت بر « سکولاریسم» بودن  سیستم آموزشی تاکید کرد و این در حالی است که دانش آموزان دختر به تصمیم دولت اعتراض کرده و اعلام کرده‌اند که از رفتن به مدرسه خودداری می‌کنند.

در بیانیه دولت آمده است: شرایط لباس مدرسه حجاب را ممنوع می‌کند، این امر به دلیل عدم اجازه ترویج مستقیم یا غیرمستقیم هیچ دینی در مدارس است. اصول سکولاریسم تضمین برابری همه ادیان در برابر قانون است و اجازه سوء استفاده از دین را در مدارس نمی‎‌دهد.

در ادامه بیانیه دولت قزاقستان آمده است: این تصمیم شامل ممنوعیت حجاب معلمان نیز می شود، اما در خارج از موسسات آموزشی اعمال نمی‌شود.

دولت سکولار

ارقام رسمی نشان می دهد که تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت قزاقستان مسلمان هستند و این تصمیم باعث ایجاد اختلاف بین مخالفان و موافقان شده است. دسته موافق با این قانون می‌گویند که قزاقستان یک کشور سکولار است و این به معنای لزوم جدایی دین از دولت است و مخالفان  این تصمیم را در تضاد با اصول آزادی می‌دانند.

با وجود اعتراضات گسترده، وزیر آموزش و پرورش گفته است که از سپتامبر گذشته با اجرایی شدن این ممنوعیت، ۱۵۰ دختر تنها در منطقه آتیراو به مدرسه نرفته‌اند و گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که دو مرد یک مدیر مدرسه را به دلیل ممانعت از حضور دختران محجبه مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کنگره ملی معلمان  درباره این موضوع اظهار نظر کرد و گفت: مدرسه یک نهاد آموزشی است که مردم برای کسب دانش به آنجا می‌آیند، در حالی که اعتقادات مذهبی یک امر خصوصی  به شمار می‌رود.

وی افزود: آزادی مذهبی در کشور ما توسط قانون تضمین شده است و من فکر می‌کنم درست است که اجازه دهیم دانش آموزان وقتی بزرگ شدند خودشان تصمیم بگیرند، اما قزاقستان یک کشور سکولار بوده و خواهد ماند.

تبعیض

در نتیجه این تصمیم،  رسانه‌های اجتماعی اخبار و فیلم‌های مختلفی را منتشر کرددن که در آن دانش‌آموزان دختر برخی از کتاب‌های مدرسه را آتش زدند و بر حق خود برای پوشیدن لباس اسلامی تاکید کرده‌اند.

چهره‌های برجسته زن در کشور با انتشار تصاویری محجبه از خود در شبکه‌های اجتماعی به درخواست لغو این ممنوعیت پیوستند که از جمله آن، توگیان کوجایلی، عضو شورای اجتماعی در شهر آلماتی است که گفته است: ممنوعیت «غیرقانونی» است.

وی گفت: اول از همه باید بدانید که حجاب در واقع پوششی است که دختران قزاقستان از سن بلوغ، یعنی از سن ۱۳ سالگی به بعد از آن استفاده می‌کنند و این هیچ اهمیت مذهبی ندارد و دوم اینکه قانون حق تحصیل را تضمین می‌کند، اما ممنوعیتی که اعمال شد مانعی برای حق تحصیل دختران محجبه به شمار می‌رود.

وی به حالت تعجب و سوالی گفت: حجاب ناگهان مانعی برای پیوستن دختران مسلمان به زندگی سکولار شد؟ چرا پوشیدن صلیب یا کلاه توپتیکا ممنوع نشده است؟ این در واقع نوعی تبعیض است.

نقاب به دلیل پوشاندن صورت ممنوع است واین با مسئله حجاب سر داشتن فرق دارد.

تصمیم آگاهانه

آکپوبی چیلاسوا، پرستاری از آلماتی که از یک مدرسه اسلامی فارغ التحصیل شده است، معتقد است که بین شخصیت زنان برقع پوش و زنان با حجاب تفاوت وجود دارد.

وی افزود: «اخیراً بسیاری از دختران و زنان به ویژه در اتوبوس و مترو نقاب می‌زنند، آنها از صحبت کردن با ما امتناع می کنند و همیشه ما را سرزنش می کنند. من شک دارم که آنها نماینده اسلام واقعی باشند. معلم ما در مسجد گفت: اسلام واقعی نفرت و تعصب را رد می کند. در گذشته، زنان در قزاقستان نقاب نمی‌پوشیدند و صورت و دست‌های خود را نمی‌پوشاندند.

وی بر اشتباه سوق دادن دختران به ترک تحصیل به دلیل ممنوعیت حجاب تأکید کرد و گفت: تصمیم به حجاب تصمیمی آگاهانه از سوی دختر است که باید به آن پایبند باشد و باید آگاهانه تصمیم گرفت.

پیشنهاد مفتی

نوریزبای تاگانولی، رئیس اداره معنوی مسلمانان قزاقستان در تلاش برای دستیابی به مصالحه و راه حل پیشنهاد کرد که دخترانی که مایل به داشتن حجاب هستند باید از کلاس دهم اجازه حضور در مدارس اسلامی را داشته باشند.

وی افزود: دروس دینی و سکولار در این مدارس مطابق با استانداردهای وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی تدریس می‌شود.

مقامات رسمی به این پیشنهاد اعتراض نکردند، اگرچه ممنوعیت حجاب بدون استثنا شامل همه مؤسسات آموزشی کشور می‌شود.

کد خبر 1730347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha