در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه صحرایی، وزیر آموزش و پرورش،علی‌مددی، معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت، سه‌شنبه، دوم آبان‌ماه با حضور رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، مرتضی شاهمیرزایی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت، مهدی علی‌مددی، معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و جمعی از مدیران و خانواده شهدا در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی شرکت ملی نفت (باشگاه کوشک) برگزار شد.

هیچ ابایی نداریم که بگوییم در خیلی از حوزه‌ها دنباله‌رو قله‌های علمی هستیم / روایت پیشرفت ما روایت امید و سازندگی ،واقعیت زندگی و خوداتکایی یک ملت است

در ابتدای آیین افتتاحیه، سید محمدتقی قریشی دبیر قرارگاه راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت، در این نشست ضمن توضیح برنامه ها و اهداف این دوره، تصریح کرد: روایت پیشرفت ما روایت امید و سازندگی است و این حس امید نه کاذب است و نه تخدیری؛ روایت حرکت جمعی یک ملت است. روایت واقعیت زندگی و خوداتکایی یک ملت است. روایت خواستن و تلاش برای تحقق «ما می‌توانیم» است.

وی ادامه داد: روایت دانشمندان و نخبگان جوانی که مثل دانشمندان خیلی از کشورهای دیگر جهان در مسیر شدن و ساختن هستند و هیچ ابایی هم نداریم که بگوییم در خیلی از حوزه‌ها دنباله‌رو قله‌های علمی هستیم، ولی لذت و افتخار ساختن و روی پای خود ایستادن هم لازمه حیات انسانی ماست.

وی با بیان اینکه روحیه و انگیزه امروزین جوان و نوجوان ایرانی آینه آینده کشور است اظهار کرد: اگر باور تلخ «اینجا جای ماندن نیست» در ذهن فرزندانمان ریشه بدواند و نهادینه شود هیچ انگیزه‌ای برای نسل‌های آتی نخواهد ماند، ولو انگیزه کاشت تک نهالی در خاک ایران. جوان و نوجوان ایرانی آینده ایران است و قبل از آنکه دیر شود باید آینده را دریابیم.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

قریشی تصریح کرد: برای ساخت آینده ایران ضرورتی به جعل امید نیست تنها کافیست همین هست ها را با قالب‌های مختلف هنری روایت کنیم و از فرصت مشاهده و بازدید بهره ببریم. در تمامی شهرهای کشور مجموعه‌های علمی و تاسیسات فناورانه پرشماری وجود دارد که صرف دیدن و شنیدن روایت رشدشان؛ نهال امید را در دل جوانان و نوجوانانمان بارور می‌کند.

دبیر قرارگاه راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت اظهار کرد:  پیشرفت یک ملت بدون روایت فتح قله‌هایش امکان ندارد  رمز حرکت ملت زنده نگه‌داشتن لحظات تاریخی و شکوهمندی است که پشت سر گذاشته است؛ لحظاتی مثل عملیات والفجر هشت. ادعا نیست اگر بگوییم مناسبات دنیا با ایران و ملت ایران به قبل و بعد از عملیات والفجر ۸  تقسیم می‌شود؛ یعنی بعد از انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی و فتح خرمشهر هر چه جلوتر می‌آییم مطلعی باهیمنه‌تر و پرشکوه‌تر و حیاتی‌تر از والفجر هشت نمی‌توانیم پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید به داشته‌هایمان برگردیم؛ روایت والفجر هشت می‌تواند روایت جذاب و زیبا و الهام‌بخش برای جوان ایرانی بشود خاطر نشان کرد: کارگردان ما، هنرمند ما، فناور ما و از همه مهم‌تر استاد و معلم امروزی ما اگر می‌خواهد برای نسل جوانمان از اعتمادبه‌نفس حرف بزند و از خودباوری و اتکا به خدا بگوید، کافی است داستان والفجر هشت‌ها را برای انها روایت کنیم.  

وی با بیان اینکه یکی از ظلم‌ها و جفاهای نظام رسانه‌ای غرب و دنباله‌روهای آنها در داخل کشور ما و سایر کشورهای غیرهمسویشان به استثمار بودن مفهوم و جایگاه دانشمند است گفت: آنها تلقی و تصویری برای ما ساخته‌اند که تا اسم دانشمند می‌آید تصویرسازی ذهنی ما یاد آمریکا، انگلیس، آلمان و چند کشور دیگر می‌افتیم که غیر از موجود غربی دیگر کسی دانشمند نیست.

قریشی گفت: در دهه پنجم انقلابمان با ده‌ها مسئله مرتبط با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی مواجه هستیم، پرسش‌های مهمی همچون در باب اینکه آیا اصلاً پیشرفت و حرکت رو به جلویی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری داشته‌ایم؟ و صدها سؤال، ابهام و انکار دیگر را باید در مقابل کوه رفیع پیشرفت‌های کشور گذاشت.

دبیر قرارگاه راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت اظهار کرد: روایت پیشرفت ما روایت امید و سازندگی است و این حس امید نه کاذب است و نه تخدیری؛ روایت حرکت جمعی یک ملت است. روایت واقعیت زندگی و خوداتکایی یک ملت است. روایت خواستن و تلاش برای تحقق «ما می‌توانیم» است. روایت دانشمندان و نخبگان جوانی که مثل دانشمندان خیلی از کشورهای دیگر جهان در مسیر شدن و ساختن هستند و هیچ ابایی هم نداریم که بگوییم در خیلی از حوزه‌ها دنباله‌رو قله‌های علمی هستیم، ولی لذت و افتخار ساختن و روی پای خود ایستادن هم لازمه حیات انسانی ماست.

وزارت نفت باید حامی اقتصاد کشور باشد

در این همایش سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز ما در جنگ اقتصادی و نرم هستیم  و یکی از عاملان آن آمریکاست، وزیر خزانه داری این کشور می‌گوید ۴۴ سال است که با ایران در جنگیم اما یک پیروزی به‌دست نیاورده‌ایم. هرکس در هر جایی باید تکلیف خود را بشناسد و آن را به‌خوبی انجام دهد و اگر به تکلیف خود عمل نمی‌کردیم شاهد چنین پیشرفتی پس از انقلاب نبودیم، ما در بحث توانمندی‌های اقتصادی، رسانه‌ای، نظامی، سیاسی و...  هنوز راه داریم تا به رتبه یک دنیا برسیم.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

وی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس ۸۷ کشور به‌طور رسمی اعلام کردند با ایران جنگیدند و شکست خوردند تصریح کرد: واقعیت انقلاب اسلامی برای دشمن مهم نیست و تصویری از انقلاب اسلامی می‌سازد که منافع خودش در آن باشد و این تصویرسازی یک توانمندی و یک هنر است. امروز کشور در موضوع اقتصاد مشکل دارد، چون پای کار اقتصاد بر مبنای آنچه خدا گفته است نرفته‌ایم؛ اقتصاد و معیشت موضوع ۲۴ ساعته مردم است و مهم‌ترین موضوع در کشور به شمار می‌آید و وزارت نفت باید حامی اقتصاد کشور باشد.

سردار فدوی گفت: به گفته امام خمینی (ره) باید خام‌فروشی را در همه مسائل کنار بگذاریم  خام‌فروشی هنوز در کشور وجود دارد و با توجه به اختلاف قیمت بین مواد اولیه و با ارزش باید جلو این کار گرفته شود.

بیش از ۱۰۰ طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست/تمامی بخش‌های صنعت نفت از جایگاه‌های سوخت تا مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و سکوهای نفتی و گازی در آب‌های خلیج فارس آماده برنامه‌ریزی برای ترویج و آموزش دستاوردها و پیشرفت‌های کل صنعت نفت به جوانان کشور است

در بخش دیگری از این همایش مرتضی شاهمیرزایی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت اظهار کرد: نخستین پتروشیمی کشور در سال ۱۳۴۲ در شیراز احداث شد صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت بسیار بالایی کرده است. باید درهای همه صنایع و نه‌تنها صنعت نفت برای شناخت جوانان از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور باز شود.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ طرح پتروشیمی در کشور در حال اجراست که اینها همه از ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای شناخت هرچه بیشتر پیشرفت‌های کشور به جوانان از آنها استفاده کرد. درهای صنعت نفت به سمت متخصصان و جوانان ایرانی باز است، پیش از انقلاب هرگز تصور نمی‌شد ایران حفاری دریایی یا طراحی و اجرای مجتمع‌های پتروشیمی را به‌دست متخصصان خود انجام دهد.

وی گفت: تمامی بخش‌های صنعت نفت از جایگاه‌های سوخت تا مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و سکوهای نفتی و گازی در آب‌های خلیج فارس آماده برنامه‌ریزی برای ترویج و آموزش دستاوردها و پیشرفت‌های کل صنعت نفت به جوانان کشور است.

بنابراین گزارش عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در ادامه این همایش گفت: مطالعه و تحقیق عالمانه و انجام پژوهش‌های علمی در عملکرد ۴۰ سال گذشته، نشان می‌دهد از دل تحریم‌ها به موفقیت‌های بزرگ‌ دست یافتیم و این موفقیت‌های جهادی در جای جای مختلف کشور به‌ویژه صنعت نفت خود را نشان می‌دهد. صنعت پتروشیمی پیشران و تکمیل‌کننده زنجیره صنعت نفت و ایجادکننده ارزش افزوده است.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

بیات گفت: بسیجیان کشور در این مقطع در تدوین، ترویج و نهادینه کردن کار و روحیه جهادی در صنعت نفت نقشی بسزا دارند. مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت یک مجموعه غیردولتی است و افزون بر واحدهای تولیدی، توسعه‌ای و فرآیندی بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌کاره خود دارد.

از دل تحریم‌ها به موفقیت‌های بزرگ‌ دست یافتیم/ تهیه هزار و ۸۷ مظهر پیشرفت قابل ارائه در سازمان اطلاعات سپاه

بنابراین گزارش سردار مجید سوری دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج اظهار کرد: در دو سال گذشته بحث راویان پیشرفت را در همه اقشار به‌صورت جدی دنبال کرده‌ایم، اردوهای پیشرفت با اولویت بسیج دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون حدود هزار و ۸۷ مظهر پیشرفت قابل ارائه در سازمان اطلاعات سپاه تهیه شده است، همچنین بخش اردوی پیشرفت در راهیان بسیج آغاز به‌کار کرده تا با استفاده از نخبگان در این حوزه که جامعه هدف هستند روایت صحیحی از مظاهر پیشرفت داشته باشیم و آن را به مخاطبان عرضه کنیم.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

وی با بیان اینکه مظاهر پیشرفت از دل تحریم‌ها ایجاد شده و تدوین این مظاهر با وجود تحریم بوده است گفت: سعی می‌کنیم امسال هم بحث توانمندسازی راویان را پیگیری کنیم و در زمینه روایت تولید در صنعت نفت، پیشرفت داشته باشیم.

سردار سوری با بیانه اینکه با پشتیبانی وزارت نفت از اردوهای راهیان نور با هدف بازدید از مظاهر پیشرفت وزارت نفت در خوزستان مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این اردوها ثمربخش خواهد شد افزود: امسال اردوی راهیان پیشرفت در همه اقشار به‌صورت تخصصی در راهیان نور و راهیان پیشرفت برگزار می‌شود. تفاهم‌نامه‌ای با صنعت نفت داریم تا کارکنان این سازمان نیز از پیشرفت در حوزه‌های دیگر آگاه شوند.

مشکل نسل جوان نداشتن شناخت از صنایع نیست، بلکه نسل جوان نمی‌داند در چه شرایطی به این صنایع دست یافتیم

مجتبی اصغری مسئول سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن کشور در این همایش گفت: صنعت نفت یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌هایی ‌است که رشد، پیشرفت، شکوفایی و بالندگی آن افتخارآفرین است، این بخش به‌تنهایی قسمت عمده‌ای از پیشرفت‌های موجود کشور در حوزه‌های مختلف را به‌عنوان صنعتی راهبر به‌ پیش می‌برد.

وی گفت: تمام اتفاقی که قرار است در جهاد تبیین و مجموعه راهیان پیشرفت روی دهد این است که با کمک یکدیگر بتوانیم به نسل جوان کشور این پیام را برسانیم که ما در چه حوزه‌هایی و در چه شرایطی چه توفیق‌هایی به‌دست‌ آورده‌ایم که در گذشته تنها آرزوی آن را داشته‌ایم.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

اصغری با تأکید بر اینکه این شرایط تحریمی اگر برای هر کشور دیگری نیز اتفاق بیفتد تمام شاخص‌های اقتصادی آن کشور را به‌ هم می‌ریزد، گفت: تمام بخش‌های وزارتخانه‌های صنعت و معدن کشور در این شرایط تحریمی طاقت‌فرسا در حال رشدند، از این رو در همه‌ حوزه‌ها گام نخست برای جهاد تبیین و راهیان پیشرفت تشریح کامل وضع موجود و شرایط از لحاظ دسترسی به فناوری و تأمین مالی است.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را باید جدی بگیریم و این جنگ تمام ابعاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یادآور شد: مشکل نسل جوان نداشتن شناخت از صنایع نیست، بلکه نسل جوان نمی‌داند در چه شرایطی به این صنایع دست یافتیم.

از اکتشاف تا فروش نفت را بدون کمک مستشاران خارجی انجام می‌دهیم

 همچنین در این همایش مهدی علی‌مددی معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تصریح کرد: صنعت نفت از ابتدای انقلاب اسلامی پایگاه و پشتیبان اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، در دوران جنگ تحمیلی و زمان وزارت وزیر شهید، محمدجواد تندگویان که در حقیقت کمتر از چهار ماه به طول انجامید، بیش از ۴۰ بار وی به مناطق عملیاتی صنعت نفت در جنوب کشور سفر و تصمیم‌های سازنده‌ای در همان زمان اتخاذ کرد.

در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت چه گذشت

وی با بیان اینکه تصمیم‌هایی که شهید تندگویان در آن دوران گرفت در حقیقت پایه استمرار صادرات نفت خام ایران را فراهم کرد اظهار کرد: این انگیزه و تفکر نشأت‌گرفته از رهنمودهای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) است که به ما یاد داد روی پای خودمان بایستیم، از این رو هم‌اکنون ما از اکتشاف تا فروش نفت را بدون کمک مستشاران خارجی انجام می‌دهیم.

علی‌مددی با اشاره به اینکه کارکنان صنعت نفت ایران به‌دلیل حضور در شرایط سخت آب و هوایی و حفظ استمرار تولید و صادرات نفت و گاز به نوعی ایثار می‌کنند، اظهار کرد: این کارکنان با وجود تحریم‌های فلج‌کننده کشورهای غربی همواره توانسته‌اند به تکالیف خود عمل کنند.

کد خبر 1730356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha