روزشمار و برنامه های هفته مازندران تشریح شد

آهنگر با بیان اینکه «مازندران دیار نام آوران پاک آئین» شعار محوری هفته مازندران است، گفت:چهاردهم آبان ماه ویژه برنامه روز مازندران با تولیت اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نوشهر در روستای صالحان کجور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، احسان آهنگر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست شورای فرهنگ عمومی مازندران با محوریت گرامیداشت روز مازندران که به یمن سالروز تشکیل اولین حکومت علویان در منطقه صالحان کجور شهرستان نوشهر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه فرارسیدن روز چهاردهم آبان ماه سالروز آغاز حکومت علویان در این خطه از شمال کشور قرار داریم امید می رود با همکاری اعضای ستاد نکوداشت روز مازندران به بهترین شیوه ممکن این مناسبت تاریخی معرفی و تبیین شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۹۵سال پیش مردمان مازندران سنگ بنای نخستین حکومت شیعی را در مازندران بنا نهادند، افزود: ترویج فرهنگ شیعی و علوی، معرفی توانمندها، ظرفیت ها، احیای هویت بومی، انتقال فرهنگ بومی به نسل های آینده، تقویت احساس تعلق و افتخار بین نسل نو و تقویت و توسعه گردشگری و ... را از جمله اهداف ستاد نکوداشت روز مازندران است.

آهنگر با بیان اینکه «مازندران دیار نام آوران پاک آئین» شعار محوری هفته مازندران است، گفت: تلاش داریم گستردگی جغرافیایی در برنامه های گرامیداشت روز مازندران مورد توجه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان کرد: نامگذاری روز ۱۴ آبان به نام روز مازندران بر اساس یک اتفاق بسیار و به یاد ماندنی محقق شده که شایسته است همه جامعه ایران به احترام آن، بایستد و نظاره گر یک تاریخ پر از شکوه و افتخار که مردمان صالحان در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند،  باشند.

آهنگر با بیان اینکه برنامه های هفته مازندران از ۱۳آبان آغاز و تا ۲۰آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت، افزود: روز ۱۳آبان با عنوان مازندران، ایستادگی و مقاومت، روز ۱۴آبان با عنوان مازندران، تشیع و ولایت پذیری، روز ۱۵آبان با عنوان مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز، روز ۱۶آبان با عنوان مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، روز ۱۷آبان با عنوان مازندران، رسوم و سنت هابی تعالی بخش، روز ۱۸آبان با عنوان مازندران، پهلوانان و قهرمانان، روز ۱۹آبان با عنوان مازندران، دانش و پژوهش و روز ۲۰آبان با عنوان مازندران، شعر و ادب تبری نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه جشن های محله محور، تولید محتوا و ... در هفته مازندران مورد توجه است، افزود: راهبرد اصلی ستاد نکو داشت هفته مازندران، مردمی کردن گرامیداشت روز مازندران می باشد.

آهنگر با بیان اینکه چهاردهم آبان ماه ویژه برنامه روز مازندران با تولیت اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نوشهر در روستای صالحان کجور برگزار می شود، یاد آورشد: همزمان با هفته مازندران برگزاری آئین اختتامیه جشنواره رسانه ای خزر، همایش نام آوران پاک آئین در مرکز استان، جشنواره های بومی محلی، جشنواره غذاهای سنتی و صنایع دستی، جشنواره ادبی تبری سرایان، مازندران گردی دانش آموزی، اجتماع باستانی کاران، همایش تخصصی نقش مازندران در گسترش تشیع، مازندران در گذر تاریخ، اجرای موسیقی محلی، پویش قصه گویی با گویش بومی، همایش مازندرانی های مقیم تهران، همایش زبان مازندرانی و... نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 1730499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha