در لیست برترین‌های علمی و فناوری با وجود تحریم‌های شدید

نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت یادبود شهید سید مجتبی نواب صفوی که از۲ آبان در تهران و به همت قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت مرکز بسیج وزارت نفت با همکاری مرکز آموزش راویان پیشرفت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه جامع امام حسین(ع) آغاز و (۵ آبان) به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت از ۲ تا ۵ آبان یادبود شهید سید مجتبی نواب صفوی در تهران به همت قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت مرکز بسیج وزارت نفت با همکاری مرکز آموزش راویان پیشرفت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد. قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت مرکز بسیج وزارت نفت، که مدیریت برگزاری کلاس های این دوره را به عهده دارد از برگزاری نمایشگاه کتاب و نیز بازدید از فناوری های نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه این دوره خبر داده است.

روایتگری حضرت زینب (س)  هنرمندان بود و روایت باید به قدری هنرمندانه باشد که حقانیت سخن را جبهه موافق و مخالف، هردو درک کنند

  سهیل احمدی، فعال عرصه رسانه و پژوهشگر حوزه فرهنگ، در روز سوم این همایش گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری ابزارهای تبلیغی ما از آنها بی نصیب مانده است. روایتگری حضرت زینب (س)  هنرمندان بود و روایت باید به قدری هنرمندانه باشد که حقانیت سخن را جبهه موافق و مخالف، هردو درک کنند.طبق تأکید رهبر انقلاب، منظور از جهاد تبیین آن است که مخاطب عموم مردم و قشر دانش‌آموز باشند. 

پژوهشگر حوزه فرهنگ در نظر گرفتن فطرت افراد در جهت‌دهی ایده‌ها و نگاه‌ها را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: امام خمینی و مقام معظم رهبری، فطرت مردم را در نظر می‌گیرند و طبق فطرت با مردم سخن می‌گویند. از هر تصویری چندین معنا در ذهن مردم شکل می‌گیرد که گاهی معانی کاملا مختلف هستند. در این زمینه جامعه ما در پی آن است که حقیقت را بیان کند، نه واقعیت را. روایتگری نیز باید مبتنی بر حقیقت باشد.

سخنران دیگر این همایش سرهنگ رسول نصیری، راوی دفاع مقدس و رزمنده دوران جنگ تحمیلی، بود که گفت: خداوند افرادی را برای روایتگری انتخاب می‌کند که پیشرفت‌ها را به نسل بعدی منتقل کند، آن هم در شرایطی که تبلیغات رسانه‌ای علیه کشور به طور گسترده انجام می‌شود. برخی ظرفیت‌های انسان در شرایط ضروری ایجاد می‌شود و ما باید با استفاده از آن، پیشرفت‌ها را روایت کرده و به نسل بعدی منتقل کنیم.

راوی فردی است که با داشتن توانایی‌ها و استعداد، حوادث و رویدادها را مشاهده کرده و به انعکاس دستاوردها و پیام‌ها در میان آحاد مردم به خصوص بازدید کنندگان بپردازد و این کار را  به منظور انتقال ابتکارات، خلاقیت‌ها، سازندگی و پیشرفت انجام دهد.

این راوی دفاع مقدس در معرفی راوی و روایتگری اظهار داشت: راوی فردی است که با داشتن توانایی‌ها و استعداد، حوادث و رویدادها را مشاهده کرده و به انعکاس دستاوردها و پیام‌ها در میان آحاد مردم به خصوص بازدید کنندگان بپردازد و این کار را  به منظور انتقال ابتکارات، خلاقیت‌ها، سازندگی و پیشرفت انجام دهد.

‌او به اولین خصلت در راویتگری اشاره کرد و گفت: ویژگی لازم برای هدایتگری علاقه است به این معنا که فرد به فعالیت خود علاقه داشته باشد و آن را با پشتکار ادامه دهد. 

در ادامه برنامه   ابوذر یاسری، استاد دانشگاه، گفت: ایران اولین و بزرگترین امپراطوری تاریخی در دنیا بوده و تا به امروز  تلاش‌های زیادی برای ضربه زدن به تاریخ و باورهای این سرزمین شده است.

این محقق تاریخی و پژوهشگر حوزه پیشرفت به پیشرفت علمی در زمینه مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: سابقه مهندسی در ایران حدود ۵۰۰۰ سال است. با ورود اسلام به ایران، جهش علمی تمدنی قابل توجهی در کشور ما ایجاد شد و در بسیاری از زمینه‌های  علمی به دستاوردهای مهمی رسیدیم.

یاسری به باور بسیاری از محققان خارجی درباره ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آنها بارها تاکید کرده‌اند هرچه بیشتر درباره ایران مطالعه کنند کمتر درباره آن خواهید فهمید، به این دلیل که ایران دارای گرایش‌های متنوع فرهنگی و سیاسی است و در عین حال نقطه مشترک آنها بر عرق وطن پرستی و میهن دوستی قرار گرفته است.

بنابراین گزارش قریشی، دبیر قرارگاه راویان پیشرفت و خدمت صنعت، گفت: پیشرفت صنعت نفت یعنی رضایت پیشرفت انقلاب اسلامی چون هفتاد درصد پیشرفت کشور در این حوزه اتفاق افتاده است.  راهیان پیشرفت یکی که از بخش‌های جدید در صنعت نفت است تا پیشرفت‌های ایجاد شده در طول ۴۴ سال را روایت کنیم. فعالیت قرارگاه به تازگی شروع شده و برنامه‌های بسیاری پیش رو داریم.

در لیست برترین‌های علمی و فناوری با وجود تحریم‌های شدید

 در ادامه این همایش رضا قیومی‌پور مؤلف کتاب ایران ۲۰ و آمریکا منفی ۲۰ و  دانش‌آموخته رشته هوافضا و دانشجوی دکتری آینده پژوهشی در نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت، با تأکید بر چیستی و چگونگی جهاد تبیین و مخاطب شناسی اظهار داشت: دشمن در برابر جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب ناظر به زمان و تاریخ و اقتضائاتی که هر دوره از ۴۴ سال گذشته داشته است، یک راهبردی را در پیش می گرفته است.اولین راهبرد دشمن، تغییر اصل نظام و سرنگونی آن و جایگزینی نظامی دیگر بوده است که در این مسیر از استعمار نو و از جنگ و نظامی و کودتا و اقدامات مختلفی بهره بده است.

دشمن می خواهد یک تصویر غیر واقعی از ایران به مردم ایران و دنیا و یک تصویر غیر واقعی از خود به دنیا نشان دهد؛ یعنی جنگ تصویر سازی عرصه اصلی تهاجم دشمن است که در بیانیه گام رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است

قیومی‌پور اضافه کرد: راهبرد دومی که اینها در دهه های بعدی در پیش گرفتند، مهار حرکت جمهوری اسلامی ایران با سیاستهای و حرکتهای مختلف بود.سومین راهبرد دشمن که در حال حاضر وجود دارد؛ این است که دشمن می خواهد یک تصویر غیر واقعی از ایران به مردم ایران و دنیا و یک تصویر غیر واقعی از خود به دنیا نشان دهد؛ یعنی جنگ تصویر سازی عرصه اصلی تهاجم دشمن است که در بیانیه گام رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است.

مؤلف کتاب ایران ۲۰ و آمریکا منفی ۲۰ تصریح کرد: به گفته رهبر انقلاب ما امروز در عصر تبلیغاتی هستیم که نقاط قوت ما را در عرصه های مختلف به عنوان نقطه ضعف نشان می‌دهند. می گویند جمهوری اسلامی رو به سقوط است و دلیل آن را اینگونه بیان می کنند که شما به جای پارادیم ملت، روی پارادایم امت متمرکز شده اید.

در لیست برترین‌های علمی و فناوری با وجود تحریم‌های شدید

وی ادامه داد: مرحله بعد این است که به طرق مختلف از جمله رسانه‌ها، قدرت ما به تمسخر می گیرد و ضعفها را پررنگ جلوه می دهد.پس به گفته رهبر معظم انقلاب، جهاد نخستین و ریشه های ما در هر حوزه ای که هستیم باید مبارزه با این محاصره تبلیغاتی باشد.به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی ما به موازات جریان تحریم، جریان تحریف را داریم که واقعیتها را وارونه جلوه می دهد، به دنبال این است که روحیه مردم را تضعیف و تحرک را از جامعه بگیرد که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعا شکست خواهد خورد. رهبر معظم انقلاب می فرمایند، امروز بیشترین تحرکات دشمن علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه ای است.

مؤلف کتاب ایران ۲۰ و آمریکا منفی ۲۰ با طرح سؤالی گفت: چرا جنگ رسانه‌ای، جنگ تبلیغات و جنگ روایتها اینقدر مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری است؟ معرفت و شناختی که برای یک فرد یا یک جامعه از یک رویداد یا فرد یا دوره تاریخی ایجاد می شود، از تصویرها و روایتها به ذهن وارد می شود و این معرفت و شناخت است که اراده و حرکت آن شخص یا جامعه را رقم می زند و هیچ موضوعی مهمتر از اراده و حرکت وجود ندارد.مهمترین آرمان انقلاب اسلامی ایران، از جمله آزادی، استقلال و تمدن نوین اسلامی و ... نیز بدون حرکت و اراده عمومی ملت امکانپذیر نیست.

وی تأکید کرد: پس دلیل اهمیت جنگ روایتها این است که روایت روی حرکت یک ملت و اراده و آرمانهای آن اثر گذار است.اگر روایت تکرار پذیر باشد و به مرحله گفتمان‌سازی بیاید، تأثیر فوق العاده‌ای دارد.

همچنین  "ابوذر یاسری" عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: ایران اولین و بزرگ‌ترین امپراطوری تاریخی در دنیا بوده و تا به امروز تلاش‌های زیادی برای ضربه زدن به تاریخ و باورهای این سرزمین شده است.

او با طرح این پرسش که «آیا می‌توان زمانی را برای احیای امپراطوری پارس در نظر گرفت؟» اظهار داشت: کسینجر، تاریخ‌شناس و پژوهشگر سیاسی آمریکا، تصریح می‌کند: اگر قرار باشد پایان داعش را نیروهای سپاه ایران رقم بزنند، کمربندی از قدرت شیعی ایران از تهران تا لبنان و سوریه شکل خواهد گرفت».

بر اساس نظریه کیسینجر امروز ایران جزء ۵ قدرت برتر دنیاست و جمهوری اسلامی جزء چالش‌های اصلی ایالات متحده در سطح کلان است.در لیست برترین‌های علمی و فناوری با وجود تحریم‌های شدید

این محقق تاریخی و پژوهشگر حوزه پیشرفت با اشاره به این‌که ایران نقطه آغاز تمدن بر روی کره زمین است، تصریح کرد: بر اساس نظریه کیسینجر امروز ایران جزء ۵ قدرت برتر دنیاست و جمهوری اسلامی جزء چالش‌های اصلی ایالات متحده در سطح کلان است.سابقه مهندسی در ایران حدود ۵۰۰۰ سال است. با ورود اسلام به ایران، جهش علمی - تمدنی قابل‌توجهی در کشور ما ایجاد شد و در بسیاری از زمینه‌های علمی به دستاوردهای مهمی رسیدیم.

وی به باور بسیاری از محققان خارجی درباره ایران اشاره و اظهار کرد: آن‌ها بارها تاکید کرده‌اند، هرچه بیشتر درباره ایران مطالعه کنند کمتر درباره آن خواهید فهمید، به این دلیل که ایران دارای گرایش‌های متنوع فرهنگی و سیاسی است و در عین حال نقطه مشترک آنها بر عرق وطن‌پرستی و میهن‌دوستی قرار گرفته است.جنگ شناختی باعث شده، برخلاف داشتن تمدن و فرهنگ پیشرفته‌ی ایرانی، برخی تصور ضعف داشته باشند.

وی به نقاط اوج پیشرفت در تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: اوج تمدن و پیشرفت ایران در دوران صفوی است و دوره برجسته صفوی، دوره شاه‌عباس است که از لحاظ علمی، فرهنگی، امنیت شغلی، تولید محصولات و اکتشاف و هدایت آب، پیشرفت‌های مهمی حاصل شد. اولین کسانی که از نور سخن گفتند، ایرانی‌ها هستند و معنویت از این سرزمین بر جهان تابید.در حال حاضر پرچم خداوند در عالم، پرچم جمهوری اسلامی ایران است. چون به تعبیر قرآن، به کتاب‌های ادیان پیشین ایمان آوردند.

این مدرس دانشگاه همچنین به موقعیت استراتژیک ایران در جهان اشاره کرد و گفت: از لحاظ جغرافیایی ایران در تقاطع کریدور شرقی - غربی و شمالی - جنوبی جهان قرار گرفته است. از این لحاظ ایران می‌تواند از راه ترانزیت درآمد قابل‌توجهی داشته باشد.

 محسن حقیقی مقدم، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، در روز چهارم و پایانی این همایش طی سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری درباره واژه مستضعف فرمودند این واژه را حضرت امام خمینی ره وارد ادبیات سیاسی ما وارد کردند. زمانی که واژه مستضعف وارد ادبیات سیاسی ایران شد تنها منظور مسلمین نبودند، بلکه امام خمینی ره همه کشورهای مستضعف دنیا را مورد خطاب قرار می‌دادند.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت یادآوری کرد: ملت رشد کرده اما برخی از قشر جوان ما به خودباوری نرسیده‌اند؛ جوانان ما احساس می‌کنند گویا در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی هیچ پیشرفتی ایجاد نشده. بنابراین امروز زمان جهاد روایتگری است و باید دستاوردها را بازگو کنیم. آنچه در طول ۴۰ سال ما را رشد داد، ایمان اصیل انقلابی بود که ما را به سمت فتح قله‌های علمی گسیل داد.

خوشبختانه در روایت دوران هشت ساله جنگ تحمیلی فیلم‌های زیادی ساخته شد اما متأسفانه برای روایت تلاش‌ها و دستاوردهای دوران ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی غفلت کردیم امروز باید این موضوع را با تلاش جهادی خود جبران کنیم.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت بر ضرورت فعالیت جهادی در روایتگری تأکید کرد و گفت: در این میان، نباید به گونه‌ای باشد که به دلیل زحماتمان خود را طلبکار از انقلاب و نظام بدانیم. بلکه باید با روحیه جهادی به تلاش خود ادامه دهیم.  خوشبختانه در روایت دوران هشت ساله جنگ تحمیلی فیلم‌های زیادی ساخته شد اما متأسفانه برای روایت تلاش‌ها و دستاوردهای دوران ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی غفلت کردیم امروز باید این موضوع را با تلاش جهادی خود جبران کنیم.

وی در مورد تبیین جایگاه روایتگری پیشرفت و اهمیت آن اظهار داشت: گاهی با روایت شما از پیشرفت‌های کشور، مسیر زندگی یک جوان یا نوجوان تغییر می‌کند و ارزش این کار در بارگاه الهی بسیار زیاد است.هرچند برخی مسئولان در مسیر روایتگری پیشرفت ما را یاری نکنند، اما نباید ناامید شویم.

در ادامه این همایش، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به چشم طمع دشمنان نظام جمهوری اسلامی به کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ویژه قرار دارد و در عین حال دارای منابع نفتی و معدنی بسیاری است.به همین دلیل دشمنان چشم بسیاری به این سرزمین دوختند. اما از آنجا که اراده الهی بر موفقیت شیعیان قرار گرفته است انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید.

معاون وزیر به سابقه استعمار در کشور اشاره کرد و گفت: اولین چاه نفت توسط ویلیام دارسی در کشور ما حفر شد و حضور چنین شخصی در صنعت نفت ما نشان دهنده تلاش استعمار برای بهره‌کشی از ملت ایران است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رشد این صنعت در شرایط فعلی کشور یاد کرد و گفت: در دوران انقلاب اسلامی شاهد رشد روزافزون در حوزه نفتی بودیم و این موارد باید برای مردم تبیین شود.اولین مجتمع نفتی در سال ۴۲ در منطقه مرودشت با تولید کود شیمیایی راه‌اندازی شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی رشد بسیاری در صنعت نفت داشتیم.

در حالیکه شدیدترین تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی وضع شده، اما نام کشور در لیست برترین‌های حوزه‌های علمی و فنآوری قرار دارد

شاهمیرزایی با بیان اینکه خودباوری آموزه‌ای از امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به ما یاد دادند بعد از دوران جنگ باید روی پای خود بایستیم و عرصه فکری به نسل جوان و مومن انقلابی سپرده شود. در حالیکه شدیدترین تهدیدها علیه نظام جمهوری اسلامی وضع شده، اما نام کشور در لیست برترین‌های حوزه‌های علمی و فنآوری قرار دارد.

جلسه پرسش و پاسخ و ارائه پیشنهاد بخش دیگری از برنامه‌های آخرین روز همایش روایت پیشرفت و خدمت صنعت نفت بود که با استقبال و حضور گسترده شرکت‌کنندگان و نمایندگان دفتر استان‌ها مواجه شد.

نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت یادبود شهید سید مجتبی نواب صفوی که از دوم آبان در تهران و به همت قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت مرکز بسیج وزارت نفت با همکاری مرکز آموزش راویان پیشرفت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه جامع امام حسین(ع) آغاز شده بود، امروز (۵ آبان) به کار خود پایان داد و در پایان این مراسم از شرکت‌کنندگان حاضر در همایش با اهدای لوح و تندیس شهید نواب صفوی، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر 1730741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha