پایان فاز اول مرمت بقاع تاریخی روستای انجدان اراک

محمودی از پایان مرحله اول مرمت بقاع تاریخی شاه قلندر و شاه غریب در روستای تاریخی انجدان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حسین محمودی امروز،  شنبه (۶ آبان ) با اشاره به پایان مرحله اول مرمت بقاع تاریخی روستای انجدان گفت: این عملیات مرمتی شامل: سبک سازی بام، عایق کاری، اندودکاری، محوطه سازی، تزئینات بقاع است.

 معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: برای هر دو بنای تاریخی شاه قلندر و شاه غریب با اختصاص اعتباری جمعا به مبلغ  ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به اتمام رسید و فاز دوم مرمت شامل کف‌سازی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بنای تاریخی بقعه شاه‌قلندر به شکل هشت‌ضلعی است که برای ساخت گنبد آن پس از بالابردن دیوارها به شانزده ضلعی تبدیل شده و گنبد بر فراز آن احداث شده است، ادامه داد: در تشکیل این بنا صرف وقت و هنرنمایی بسیاری صورت گرفته و از چهار سمت دارای چهار رواق است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه بنای شاه غریب نیز در روستای تاریخی انجدان واقع شده است، افزود: این بنای تاریخی یادگار دوره صفویه  و مقبره‌ای است هشت‌ضعلی که به سبک بناهای چهارتاقی ساخته شده و شامل دو طبقه است.

پایان فاز اول مرمت بقاع تاریخی روستای انجدان اراک

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطر نشان کرد: طبقه زیرین سردابه‌ای است که ارتفاع فعلی آن یک متر از سطح محوطه باغ پایین‌تر است. پلان داخلی طبقه اول ‌ همکف ‌مربع‌شکل است.

محمودی ادامه داد: روستای انجدان از روستاهای هدف گردشگری با قدمتی هزار ساله است که هرساله گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بقعه شاه غریب و شاه قلندر در ۱۹ مهر ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۵۳ و ۲۴۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 1730773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha