ائمه جمعه و جماعت باید بتواند اسلام اصیل و ناب را برای مردم معرفی کند

حجت الاسلام غفوری گفت: مهمترین وظیفه ائمه جمعه و جماعت در جامعه آن است که بتواند اسلام اصیل و ناب را برای مردم بیان کند تا آنان بدانند چه مکتب و دینی دارند و با مراجعه به قرآن و عترت چه تکالیف و دستوراتی را باید انجام دهند.

حجت الاسلام حبیب الله غفوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به نقش ائمه جمعه و جماعات در جامعه، گفت:  مسجد یک پایگاه است، پایگاهی برای اعتلای اسلام و مسلمین است لذا  با توجه به محل قرار گرفتن آن و اوضاع و شرایط مردم آن محل، می‌توان کارکردهای مختلفی برای آن متصور بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: مساجد قبل از انقلاب پایگاه مبارزاتی و سیاسی مردم علیه نظام طاغوتی شاه بوده و در زمان ۸ سال دفاع مقدس، پایگاه مردمی، هم برای محافظت از جان مردم و هم برای پشتیبانی و خدمات رسانی به رزمندگان شده بود همچنین در سال‌های اخیر هم، از ظرفیت‌های دیگر مساجد نظیر پایگاه‌های تابستانی آموزشی، پایگاه تبلیغی و فرهنگی و هنری بهره‌برداری شده است.

وی خاطر نشان کرد:میزان نزدیکی مردم با ائمه و امامان جماعات، نه تنها یکی از بسترهای حضور بیشتر آن‌ها در مساجد و صف‌های نماز جمعه است، بلکه اعتماد و اطمینان بیشتر اقشار مختلف اجتماعی در مورد تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های نظام را افزایش می‌دهد. میزان نزدیکی مردم بسته به چگونگی تصویری است که امامان و خطیبان از خود ارائه می‌دهند. در این میان، انتخاب سبک زندگی منطبق با الگوهای اسلامی و هم‌سطح عامه مردم، از جمله عواملی است که به این مهم کمک می‌کند.

حجت الاسلام غفوری تصریح کرد:داشتن بینش و آگاهی نسبت به مسائل مهم و اساسی جامعه، یکی از اصول مهمی است که ائمه جماعات باید لحاظ کنند یک امام جماعت موفق ، باید نسبت به مسائل مهم جامعه خود آگاهی و دانش داشته باشد تا بتواند پاسخ پرسش ها و گاه رفتارهای مردمی را که به او اقتدا می‌کنند بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه  اظهار کرد: امامان جماعت، با مطالعه در مسائل مهم روز از قبیل مسائل فرهنگی و علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و با روش‌های جذاب و خلاقانه در تحکیم پیوند دیرینه مردم با مساجد بکوشند. پرهیز از خود بزرگ بینی و تکبر و رفتار صمیمانه و در عین حال مدبرانه امام جماعت، می‌تواند صفوف به هم پیوسته و دست‌های درهم گره خورده جوانان مسلمان و نمازگزار را تقویت نموده و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را تحقق ببخشد.

وی گفت: مسجد مرجعی برای حل اختلافات و نیز مرکزی برای اجتماعات مردمی است و امام جماعت به عنوان مرکزی‌ترین شخصیت محله می‌تواند نقش بسزایی در حل مشکلات و اختلافات خانوادگی ایفا کند  لذا امام جماعت باید بتواند مسجد را محور رفع معضلات اجتماعی و حل اختلافات کند در این صورت می‌توان شاهد کاهش طلاق و پرونده‌های قضائی در دادگاه‌ها بود.

کد خبر 1730804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha