تخلف از اجرای قانون جوانی جمعیت پیگرد حقوقی دارد

صالح قاسمی گفت: ماده ۷۱ قانون به صراحت اعلام می کند که مدیر، کارمند و یا هر کسی که تکلیفی در قانون دارد اگر از اجرای قانون جوانی جمعیت استنکاف کند مستوجب پیگیری حقوقی و در واقع مستوجب تشکیل پرونده حقوقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، همایش تبیین تهدیدات در حوزه باروری و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.

صالح قاسمی در این همایش، با بیان اینکه مقوله جمعیت به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده، گفت: تمام شاخص های جمعیت شناختی کشور رکورد ثبت کردند، متاسفانه رکوردهای حداقلی که ما را به لب پرتگاه می برد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: رکوردهایی که در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده اند و این مهم را جامعه نخبگان و عموم مردم باید توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه کوتاهی ها و فرصت سوزی هایی شد اما ما امروز یک قانون به نام قانون جوانی جمعیت داریم که ذیل سیاست‌های کلی جمعیت تعریف می شود.

قاسمی اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت علی رغم نقایص و اشکالاتی که دارد قانون قابل دفاعی است و امروز همه ما باید در اجرای این قانون هم رای و نظر باشیم.

مشاور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه جمعیت ابراز کرد: این قانون که ۷۳ ماده دارد باید به طور کامل اجرا شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه اهتمام و جدیت در مدیران و مسئولان کشور ایجاد شود، موضوع را کاملا فهم کنند و اشراف داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان باید کار ویژه، رسالت و کار اختصاصی خود در حوزه جمعیت را درک کرده و به آن عمل کنند.

قاسمی تصریح کرد:کار ویژه دانشگاه های علوم پزشکی، رسانه ها و غیره در قانون مشخص است و امیدواریم در دهه آینده با ارتقای برخی شاخصه ها، از بحران جمعیت خارج شویم.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور در پاسخ به چرایی عمل نکردن برخی دستگاه ها به قانون جوانی جمعیت به ویژه بانکها، ابراز کرد: قانون جوانی جمعیت جزء معدود قوانینی است که ضمانت اجرائی آن هم در خود قانون است.

وی ادامه داد: ماده ۷۱ قانون به صراحت اعلام می کند که مدیر، کارمند و یا هر کسی که تکلیفی در قانون دارد اگر از اجرای قانون جوانی جمعیت استنکاف کند مستوجب پیگیری حقوقی و در واقع  مستوجب تشکیل پرونده حقوقی است.

قاسمی تاکید کرد: پیگیری حقوقی را باید دستگاه های نظارتی انجام دهند یعنی مجلس و به طور ویژه و خاص سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه وظیفه دارد و در نشست ها و جلساتی که با سازمان بازرسی  داشتم مشخص شد که اگر دستگاهی تخلف و استنکاف از اجرای این قانون کند باید تخلفات گزارش شود.

مشاور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه جمعیت گفت: مردم می توانند تخلفات طرح جوانی جمعیت را از طریق سامانه 136.ir که شماره بازرسی کل کشور است را در بخش گزارشات و شکایات پنجره پیگیری قانون جوانی جمعیت کلیک کنند.

وی تاکید کرد: تخلفاتی که معمولا دستگاه‌ها انجام می دهند در این سامانه لیست شده و مردم می توانند گزارش کنند و سازمان بازرسی کشور بر اساس تکلیف  قانونی و تعهدی که داده با جدیت پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 1730824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha