مساجد در فرآیند جامعه‌سازی مطابق اصول بیانیه گام دوم ایفای نقش کنند

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کشور را وارد فاز جدیدی از جامعه‌سازی کرده و مساجد نقش مهمی در این جامعه‌سازی دارند و باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

سردار عبدالرضا آزادی، رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان، با اشاره به نقش مساجد در تبیین دقیق بیانیه گام دوم و آشناسازی جوانان با محورهای این بیانیه اظهار کرد: بیانیه گام دوم در حقیقت یک نگاه واقع‌بینانه و در عین حال افتخارآمیز است و توصیف آینده انقلاب اسلامی می‌پردازد.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک افقی را پیش روی ملت عزیز ایران باز کرده و در راستای فردسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اثربخش و مهم است. این بیانیه با اتکا به دستاوردهای چهل سال اول انقلاب اسلامی، مسیر و اقداماتی که باید در چهل سال دوم طی و یا انجام شود را تبیین می‌کند.

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان اینکه محور و موتور محرک گام دوم را جوانان این کشور تشکیل می‌دهند، گفت: می‌توان گفت بار اصلی حرکت انقلاب در گام دوم بر دوش جوانان گذاشته شده و در این راستا مساجد نقش مهم و محوری را برعهده دارند و همانطور که در دوران دفاع مقدس و پیش از آن در بسیج جوانان و هدایت آنها اثرگذار بودند، امروزه هم مساجد در آموزش و تربیت نسل جوان انقلابی اثرگذار هستند.

نقش بی‌بدیل مساجد در افتخارآفرینی برای انقلاب

سردار آزادی بیان کرد: مساجد نقش بی‌بدیلی را در کسب افتخارات چهل سال اول برعهده داشتند و به جرئت می‌توان گفت مساجد هم پایگاه انقلاب بودند و هم پایگاه دفاع مقدس. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کشور را وارد فاز جدیدی از جامعه‌سازی کرده و مساجد نقش مهمی در این جامعه‌سازی دارند و باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه اهالی مسجد باید احساس کنند در گام دوم انقلاب اثرگذارند و این احساس زمانی به وجود می‌آید که نسبت به بندهای آن توجیه شده باشند، افزود: اگر می‌خواهیم نسل جوان و اهالی مسجد با بیانیه گام دوم و وظایفی که برای آنها مشخص شده آشنا شوند لازم است ائمه جماعت و کانون‌های موجود در مساجد جهاد تبیین را مدنظر قرار دهند و این حلقه به صورت زنجیره‌وار ادامه یابد و نسل جوانی که این بیانیه را به خوبی فرا گرفته به دیگران هم بشناسانند.

رئیس مرکز آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج معتقد است؛ تبیین بیانیه گام دوم ضرورتی انکاناپذیر بوده و اگر مساجد به این موضوع هنوز ورود پیدا نکرده‌اند لازم است از این به بعد ورود جدی پیدا کنند.

نقش مساجد در تبیین بیانیه گام دوم

سردار آزادی تأکید کرد: مجموعه‌هایی که در مساجد فعال هستند مانند کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج و هیئات مذهبی بهتر است به میزانی که می‌توانند برنامه‌های فرهنگی، جذاب و جوان‌پسند تولید کنند و ارائه دهند. به عبارت بهتر این کانون‌ها باید متناسب با شرایط روز جامعه دست به تولید محتوا و تبیین بیانیه گام دوم بزنند. لازم است بدین منظور تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری ابتدا روح بیانیه را خودشان بشناسند یعنی بدانند و بفهمند که بیانیه چه می‌خواهد و چه افقی را ترسیم کرده و سپس دست به هدایت و تبیین بزنند چون اگر اشراف کامل نداشته باشند هراقدامی کم‌اثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: بعد از حدود سه سال که از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد باید هم به تبیین و هم پیاده‌سازی فکر کرد و این واقعاً وظیفه سنگینی بر دوش عزیزانی است که در مساجد فعال هستند.

وی گفت: به هر میزانی که ظرفیت‌سازی شود و محتواهای مفید تولید شوند قطعاً به همان میزان جاذبه ایجاد خواهد شد ولی اگر ضعف داشته باشیم حتی ممکن است دافعه هم ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1730963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha