امربه معروف و نهی از منکر ۲ واجب زیرساختی و بستر ساز دیگر واجبات هستند

حجت الاسلام روزبهانی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر ۲ واجب زیرساختی و بستر ساز دیگر واجبات هستند، گفت: باید اینها باشند تا بقیه اخلاقیات در جامعه به وجود بیایند و اگر ترک شوند جامعه بسوی تباهی می رود.

حجت الاسلام روزبهانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، در رابطه با اهمیت فریضه واجب امربه معروف و نهی از منکر، با اشاره به خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه، اظهارداشت: در این خطبه امیرالمومنین می فرمایند: امربه معروف و نهی از منکر ۲ فریضه واجب و دو خلق از  خلق های خداوند تبارک جزیی از ذات اوست.

فعال فرهنگی، پژوهشگر  و امام جماعت مسجد النبی خرم آباد با اشاره به اینکه برخی افراد می گویند امربه معروف و نهی از منکر می تواند تبعات منفی برای آمرین به معروف و ناهیان از منکر در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین در این رابطه می فرمایند بدانید که امربه معروف و نهی از منکر قطعا عجل شما را نزدیک نمی کند بلکه انسان با پایبندی به واجبات الهی در عمر او برکت می افتد.

حجت الاسلام روزبهانی ادامه داد: امیرالمومنین می فرمایند: کسی که در این راه قدم بر می دارد خداوند روزی حتمی برای او مقرر کرده است و این تضمین وجود دارد که رزق او حتمی است و اگر در این راه ریالی هزینه کند، بهتر از آن برایش جبران می شود.

وی با اشاره به اینکه خطبه ۱۵۶ نهچ البلاغه قبل از بحث امربه معروف و نهی از منکر درباره قیامت صحبت می کنند، بیان کرد: در این خطبه آمده است که در روز قیامت بدن ها از قبر خارج و به سمت منزل نهایی حرکت می کنند، بعضی ها به سمت دوزخ و بعضی هم به سمت بهشت می روند و امیرالمومنین می فرمایند ۲ راه رهایی از دوزخ قیامت وجود دارد که اولین آن امربه معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام روزبهانی بیان کرد: انسان اگر می خواهد برای قیامت برنامه ریزی کند، دومین راه رهایی از دوزخ اهمیت به قرآن کریم است که قرآن کریم نیز مجموعه ای از امربه معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه در هر جامعه ای اگر امربه معروف و نهی از منکر نباشد جامعه رو به تباهی می رود، گفت: گسترش فساد اخلاقی و رفتاری در جامعه، فروپاشی خانواده ها، افزایش آمار طلاق، اعتیاد، دزدی و فقر از نتایج ترک امربه معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام روزبهانی ادامه داد: این ۲ واجب زیرساختی و بستر ساز بقیه واجبات هستند، باید اینها باشند تا بقیه اخلاقیات در جامعه به وجود بیایند و اگر اینها ترک شود افراد نسبت به هم احساس مسئولیت نمی کنند و جامعه از یک جامعه انسانی فاصله می گیرد.

کد خبر 1731489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha