نمادسازی آمریکا به عنوان مظهر استکبار و شیطان بزرگ محصول نظام اسلامی

صالحی با بیان اینکه جوهره و ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران استکبار ستیزی است گفت: نمادسازی آمریکا به عنوان مظهر استکبار و شیطان بزرگ در میان جهانیان محصول نظام اسلامی است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_فرزانه تهجا:  «استکبار ستیزی در قرآن و روایات» هر فرد مسلمان و هر دولت اسلام بر اساس منطق و آموزه های دینی، موظف به مقابله با ظلم و استکبار جهانی است. توضیح آنکه: ۱. از نظر عقلی: نمی توان «برای حیات زیر سلطه غیر» ارزشی قائل شد زیرا «ارزش حیات به آزادی و استقلال است» ۲.از نظر شرعی : در آیات و روایات متعدد، مستضعفین یعنی کسانی که مورد ظلم و تهاجم استکبار، قرار گرفته اند، موظف به دفاع و مقابله با مستکبرین شده اند. به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید: «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» (سوره نساء، آیه ۱۴۱) «محمد رسول الله و الذین معه اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّار رُحَمآءُ بَینَهُم» (سوره فتح، آیه ۲۹) همچنین امام خمینی ره ۱۳ آبان ۱۳۴۳ به دنبال‌ افشاگری‌ امام‌خمینی(ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون و بازتاب‌ گسترده‌ آن‌ در تهران، هزاران نیروی امنیتی رژیم پهلوی امام خمینی (ره) را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ نقطه عطفی بر تاریخ مبارزات انقلابی مردم ایران بود، روزی که دانش آموزان در اعتراض به حکومت شاه با حرکت به سمت دانشگاه تهران و تجمع انقلابی موجب خشم رژیم و شهادت ۵۶ نفر از دانش آموزان شد. در همین رابطه گفتگویی با  وحید صالحی،  کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی و استاد دانشگاه  در مورد جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوی موفق ایران در این موضوع به شرح زیر ارایه می شود.

جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی را توضیح بفرمایید؟

استکبارستیزی از دو کلمه استکبار به معنای نوعی سلطه گری اقلیت محدود و زورگویی و نسل طلبی در میان خیل توده مردم است که ویژگی هایی دارد که از جمله می توان به خودبرتربینی، فخرفروشی، تحقیر مستضعفان، منفعت طلبی، چشمداشت به اموال دیگران و ایجاد خوف و دلهره اشاره کرد

با گرامیداشت ۱۳ آبان یوم الله سالروز مبارزه با استکبار جهانی و تسلیت جمع کثیری از مردم مظلوم فلسطین که در حمله وحشیانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، عرض می کنم که این حمله آخرین میخی است که به تابوت رژیم صهیونیستی و هیمنه آمریکا کوبیده شد و با این کار به فضل الهی امنیت و ثبات واقعی به خاورمیانه و چه بسا به دنیا باز می گردد.

برای آنکه بخواهیم جایگاه استکبارستیزی را در نظام جمهوری اسلامی بررسی کنیم، ابتدا باید در بحث مفهوم استکبارستیزی توضیحی را عرض کنم. استکبارستیزی از دو کلمه استکبار به معنای نوعی سلطه گری اقلیت محدود و زورگویی و نسل طلبی در میان خیل توده مردم است که ویژگی هایی دارد که از جمله می توان به خودبرتربینی، فخرفروشی، تحقیر مستضعفان، منفعت طلبی، چشمداشت به اموال دیگران و ایجاد خوف و دلهره اشاره کرد که از ویژگی های بارز گروه مستکبران است که در مقابل این گروه، گروه مستضعف قرار دارند که برخلاف مستکبران، مستضعفین گروهی ضعیف هستند که توانایی مقابله و اداره خود را ندارند و در همین راستا مولفه های استکبار در آیه های قرآن به روشنی بیان شده است. طبق آیه ۴ سوره قصص" إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفه‌ای از آنها (بنی اسرائیل) را سخت ضعیف و ذلیل می‌کرد، پسرانشان را می‌کشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده می‌گذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بد اندیش بود". مولفه استکبار را تفرقه افکنی میان مستضعفین و محرومان بیان می کند و یا بحث ترویج فساد و به فساد کشیدن مردم اشاره مستقیم دارد.

راهکارهای استکبار ستیزی را توضیح بفرمایید؟

نسبت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی در شش هدف خلاصه می شود؛ اول اسلام خواهی، دوم استکبارستیزی، سوم حفظ استقلال کشور، چهارم کرامت بخشی به انسان، پنجم دفاع از مظلوم و ششم پیشرفت علمی فنی و اقتصادی کشور

مفهوم استکبارستیزی یعنی راهکار و سیاستی که برای مقابله با حکومت های استکباری از آن استفاده می شود. استکبارستیزی راهکارهایی دارد که در قرآن به روشنی اشاره شده است. در آیه ۱۳۷ سوره اعراف " وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا ۖ وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَیٰ عَلَیٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُوا یَعْرِشُونَ و طایفه‌ای را که فرعونیان ذلیل و ناتوان می‌داشتند وارث مشرق و مغرب زمین با برکت (مصر و شامات) گردانیدیم و آن سخن و وعده نیکوی خدای تو بر بنی اسرائیل تحقق یافت به پاداش صبری که (در مصائب) کردند، و آنچه را فرعون و قومش می‌ساختند و می‌افراشتند (از صنایع و عمارات و کاخهای با عظمت) ویران نمودیم". موضوع راهکار صبر و پایداری را اشاره می کند و در آیه ۱۰ سوره حجرات " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ  به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید". این ایه  به خوبی به راهکار وحدت اشاره دارد که در برابر استکبارستیزی قرار می گیرد. در مورد جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی باید عرض کنم که نسبت انقلاب اسلامی با استکبارستیزی در شش هدف خلاصه می شود؛ اول اسلام خواهی، دوم استکبارستیزی، سوم حفظ استقلال کشور، چهارم کرامت بخشی به انسان، پنجم دفاع از مظلوم و ششم پیشرفت علمی فنی و اقتصادی کشور که تمامی این موارد را رهبر معظم انقلاب به خوبی در دیدار جمعی از دانش آموزان در ۱۹ مرداد در سال ۹۲ اشاره و ترسیم کردند.

مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را توصیح بفرمایید؟

ماهیت جمهوری اسلامی استکبارستیزی است، اصلا مهمترین و اصلی ترین دستاورد انقلاب اسلامی موضوع گفتمان استکبارستیزی است زیرا نظام انقلابی ما بر مبنای آموزه های قرآن و دین اسلام پی ریزی شده است و تفکر دینی ما اجازه نمی دهد که در برابر ظالمان بی تفاوت باشیم

وقتی نسبت و جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی توسط رهبر فرزانه انقلاب ترسیم می شود، تمام آحاد مردم و در راس آن مسئولان برای رسیدن به این اهداف تلاش می کنند. در مورد جایگاه استکبارستیزی در انقلاب اسلامی باید بگوییم که جوهره نظام جمهوری اسلامی ایران استکبارستیزی است، ماهیت جمهوری اسلامی استکبارستیزی است، اصلا مهمترین و اصلی ترین دستاورد انقلاب اسلامی موضوع گفتمان استکبارستیزی است زیرا نظام انقلابی ما بر مبنای آموزه های قرآن و دین اسلام پی ریزی شده است و تفکر دینی ما اجازه نمی دهد که در برابر ظالمان بی تفاوت باشیم. بر اساس همین آموزه ها امروز مبارزه با استکبار و استکبارستیزی از مهمترین شاخصه های دولت اسلامی است که این مهم توسط مسئولان و مردم مورد توجه قرار گرفته و جایگاه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی یک جایگاه والا و مهمی است.

جمهوری اسلامی تا چه اندازه در مبارزه با استکبار جهانی موفق بوده است؟

وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) پیروز شد در همان ابتدا توانست دو ابرقدرت شرق آمریکا و غرب شوروی که تا آن زمان ابرقدرتی برای خود بودند از مقام خود ساقط شوند که اگر فقط این یک مولفه را به عنوان یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران ذکر کنیم برای ما کافی است و در ادامه با اخراج ۵۰ هزار مستشار آمریکایی فرار هزاران کارمند آمریکایی، تسخیر لانه جاسوسی توسط جوانان انقلابی، فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی در دنیا از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

نتیجه و ماحصل گفتمان استکبار ستیزی را توضیح بفرمایید؟

گفتمان استکبارستیزی منجر به تشکیل گروه های مقاومت مانند حماس، حزب الله، حشد الشعبی و غیره شد که تمام این گروه ها محصول گفتمان استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است

گفتمان استکبارستیزی منجر به تشکیل گروه های مقاومت مانند حماس، حزب الله، حشد الشعبی و غیره شد که تمام این گروه ها محصول گفتمان استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است. از دیگر موفقیت ها موضوع شعار استکبارستیزی است که موضوع تمام شده فلسطین را یک بار دیگر احیا کرد و امروز شاهدیم که چطور مسئله فلسطین که فراموش شده بود به عنوان مسئله اول جهان اسلام ترسیم می شود و از موفقیت های دیگر موضوع نمادسازی آمریکا به عنوان مظهر استکبار و اطلاق عنوان شیطان بزرگ است که توسط امامین انقلاب بیان شد که منجر به ترویج گفتمان استکبارستیزی شد. دشمنان در این راه تلاش های زیادی کردند که روحیه استکبارستیزی را در میان مسئولان، مردم و جبهه مقاومت تضعیف کنند اما به فضل الهی و وعده الهی و رهبری امامین انقلاب و در امتداد آن هدایت رهبر فرزانه انقلاب روحیه استکبارستیزی در میان مردم بیشتر از قبل شکوفا و تقویت شود.

از دیگر موفقیت ها موضوع شعار استکبارستیزی است که موضوع تمام شده فلسطین را یک بار دیگر احیا کرد

تحریم های اقتصادی، زمانی، تهاجم های فرهنگی، فتنه هایی که در سال های اخیر از سال ۸۸ و پیش از آن و فتنه ۱۴۰۱ که همگی با درایت و هوشیاری با شکست مواجه شد و در انتها استکبارستیزی همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تعطیل پذیر نیست و نخواهد بود و این استکبارستیزی جزو مبانی انقلاب و لازمه تبعیت از قرآن است.

استکبارستیزی و گفتمان آن چگونه در جهان گسترش می یابد و آیا به یک جنبش جهانی مبدل می شود و خیزش جهانی که جمهوری اسلامی شروع آن را اعلام کرده است در جهان گسترش می یابد؟

پیام اصلی انقلاب اسلامی در طول بیش از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی به تمام جهانیان این است که چیزی جز مقابله با نظام سلطه و استکبارستیزی و مبارزه با سردمدار استکبار جهانی آمریکا و صهیونیسم وجود ندارد. این پیام به فضل الهی و رهبری حکیمانه امامین انقلاب با پشتیبانی مردم و ایمان استوار و سد انقلابی مردم شریف این مرز و بوم از مرزها فراتر رفته و به زیبایی هرچه بیشتر تحقق می یابد.

پیام استکبارستیزی برای ملت های دنیا چیست؟ ایا استکبار ستیزی به یک جنبش جهانی تبدیل شده است؟

در طول بیش از چهار دهه که از عمر مبارک انقلاب می گذرد، پرچم استکبارستیزی و عدالت خواهی را در برابر تمام ادعاهای غرب و تبلیغات آنها بیش از گذشته برافراشته خواهیم کرد و برای تمام ملت های آزاده جهان پیام صلح و دوستی را به ارمغان می آورد و تبدیل به یک جنبش جهانی می شود که در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی موفق بوده و بیش از این نیز موفق خواهد بود و توانسته به استکبار شکستی سنگین و به تعبیری غیر قابل ترمیم وارد کند؛ مانند عملیات طوفان الاقصی که شکست بزرگی برای رژیم جعلی اسراییل بود که غیر قابل ترمیم هم خواهد بود.

امروز گفتمان استکبارستیزی به یک جنبش جهانی تبدیل شده است که نظام جمهوری اسلامی به خوبی توانسته این گفتمان و جنبش جهانی استکبارستیزی را ایجاد و در آینده به فضل الهی در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی این جنبش مانند همان چیزی که در طوفان الاقصی توسط مردم مظلوم فلسطین در سرزمین آنها به بار نشست، خواهیم بود

امروز گفتمان استکبارستیزی به یک جنبش جهانی تبدیل شده است که نظام جمهوری اسلامی به خوبی توانسته این گفتمان و جنبش جهانی استکبارستیزی را ایجاد و در آینده به فضل الهی در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی این جنبش مانند همان چیزی که در طوفان الاقصی توسط مردم مظلوم فلسطین در سرزمین آنها به بار نشست، خواهیم بود که تمام این جنبش ها و خیزش ها برگرفته از گفتمان استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است و هر روز شاهد گسترش بیداری اسلامی در سراسر جهان خواهیم بود.

آیا الگوی مبارزه جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار مورد توجه کشورهای منطقه به عنوان نمونه و الگو خواهد بود؟

یکی از بهترین و موفق ترین الگوی مبارزه جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی این است که این موضوع از برکات انقلاب اسلامی و ابتکارات امامین انقلاب سرچشمه می گیرد که این الگو خود به یک گفتمان واحد تبدیل می شود به نام استکبارستیزی و در ادامه می توان از این الگو تشکیل گروه های مقاومت، حماس، جهاد اسلامی، حزب الله، حشد الشعبی، انصارالله و امثال آن را در جهان اشاره کنیم که محصول همین گفتمان استکبارستیزی که توسط جمهوری اسلامی ابداع شده است.

همین طور گسترش موضوع بیداری اسلامی که هر روز شاهدیم این بیداری وسیع تر و گسترده تر از قبل ادامه می یابد که نمونه آن را در جوانان انقلابی حزب الله لبنان که با الهام از شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران که پس از سال ها اشغال توسط اسراییل به پشتوانه همین بیداری اسلامی و قرار گرفتن جوانان انقلابی در صحنه کشور خود را از اشغال اسراییل آزاد کردند.

جوانان انقلابی حزب الله لبنان که با الهام از شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران که پس از سال ها اشغال توسط اسراییل به پشتوانه همین بیداری اسلامی و قرار گرفتن جوانان انقلابی در صحنه کشور خود را از اشغال اسراییل آزاد کردند.

شکست مفتضحانه آمریکا در سوریه نتیجه پایبندی عملی به استکبارستیزی بود. نمونه دیگری که از استکبارستیزی در جمهوری اسلامی وجود دارد که مورد توجه کشورهای منطقه قرار گرفته است، موضوع جوشش گفتمان ضد استکباری در مراسم هایی مانند نماز جمعه، حج، پیاده روی اربعین است که همگی بیانگر تعمیق گفتمان استکبارستیزی در میان ملت های مسلمان است، حتی بالاتر از این انقلاب اسلامی گفتمان استکبارستیزی را در کشورهای غیر اسلامی نیز صادر کرده است. امروز شاهدیم که در کشورهای غیر اسلامی این جنبش ها ایجاد شدند.

در امتداد استکبار ستیزی چه الگوهایی شکل گرفته است؟

الگویی دیگر که در امتداد فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی شکل گرفت، موضوع خودکفایی است؛ خودکفایی اقتصادی، نظامی که در سال های اخیر شاهد آن هستیم. از دیگر الگوهایی  که پرچمدار همین گفتمان و حرکت ها است، موضوع رهبری است که به درستی و به خوبی توسط مقام معظم رهبری فرماندهی، مدیریت می شود و در تابعیت از رهبری به عنوان یک الگوی موفق کشورهای منطقه الگوبرداری می کنند. الگوی دیگر جریان مقاومت در برابر استکبار است که ریشه های آن در منطقه، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین قوی تر می شود و کشورهای منطقه با الهام از این الگوی نظام جمهوری اسلامی و الهام از رهبری حکیم فرزانه انقلاب به عنوان یک فرمانده و مدیر توانستند هیمنه آمریکا و اسراییل را برهم بزنند و امروز شاهد افول کشورهایی هستیم که زمانی برای خود ابرقدرت منطقه و جهان بودند. در فلسطین، لبنان، سوریه و عراق هر جا که این الگو مورد استفاده و توجه قرار گرفته است، موفق بوده و مقاومت مردمی شکل گرفته و افتخارآفرین بوده است.

الگویی دیگر که در امتداد فراگیر شدن گفتمان استکبارستیزی شکل گرفت، موضوع خودکفایی است؛ خودکفایی اقتصادی، نظامی که در سال های اخیر شاهد آن هستیم از دستاوردهای این گفتمان است

سیاست های جمهوری اسلامی در برابر استکبار چگونه است؟

مردم ایران همواره در مبارزه با قدرت های مداخله گر و کشورهای مستکبر همواره پیش قدم بوده و هستند. تاریخ معاصر گواه روحیه استکبارستیزی مردم عزیز ایران است و اوج این روحیه در یوم الله ۱۳ آبان سالروز مبارزه با استکبار جهانی در تاریخ توسط همین مردم رقم می خورد. ۱۳ آبان صدای یک ملت علیه استکبار جهانی و در راس آن آمریکا و اسراییل توسط مردم همیشه در صحنه و پاسخ به جنایات رژیم کودک کش و غاصب و جعلی اسراییل و حامیان استکبار است که به طور بی رحمانه بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ نفر را در این چند روز اخیر به قتل رساندند. سیاست مردم و مسئولان و دست اندرکاران نظام همان سیاست ۴۵ ساله امامین انقلاب و در امتداد آن رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است که شعار آن استکبارستیزی است که در گفتار و عمل شاهد آن هستیم. نظام جمهوری اسلامی نمادسازی آمریکا را به عنوان مظهر استکبار و شیطان بزرگ در میان جهانیان انجام داد و انشاءالله با آرزوی پیروزی جبهه مقاومت خصوصا مردم مظلوم فلسطین و محو همیشگی استکبار جهانی آمریکا و اسراییل از صفحه روزگار را شاهد خواهیم بود، انشاءالله به امید خدا  و در ۱۳ آبان این پیروزی را به تمام جهانیان وعده خواهیم داد.

آبان صدای یک ملت علیه استکبار جهانی و در راس آن آمریکا و اسراییل توسط مردم همیشه در صحنه و پاسخ به جنایات رژیم کودک کش و غاصب و جعلی اسراییل و حامیان استکبار است

کد خبر 1731815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha