برگزاری گردهمائی و دوره آموزشی مربیان طرح تربیتی چهره به چهره و چکامه در قم

مدیر کانون شهید روحی از برگزاری گردهمائی و دوره آموزشی مربیان طرح تربیتی چهره به چهره و چکامه در  ۱۶ الی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در مجتمع یاوران حضرت مهدی عج قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، طرح تربیتی چهره به چهره  از سال ۱۳۸۰ با پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی به محضر مقام معظم رهبری کلید خورد و از تهران با ۴۰ مرکز کانون فرهنگی هنری آغاز شد. در سال های دهه ۸۰ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه تربیتی با همکاری حدود ۲ هزار و۹۰۰ مربی در سراسر کشور انجام شد و اکنون نیز در سراسر کشور این فعالیت های ادامه دارد و در ۳۰ استان کشور این فعالیت ها انجام می شود و تاکنون ۶ جلد کتاب در حوزه این طرح نوشته شده که اصول دین شامل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت توسط آقای بهشتی با عنوان کتاب کار تالیف شده و مربیان از آن استفاده می کنند.

در واقع به منظور اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر نیاز بشریت امروز به «معنویت و اخلاق» و طرح‌ های فرهنگی، تربیتی و بصیرت و افزایش سطح معرفت و بصیرت خانواده‌ها به مسائل اخلاقی، خانوا دگی، طرح چهره به چهره اجرا و کانون و مؤسسه شهید روحی در مشهدمقدس نیز مجری این طرح با عنوان «چکامه» در محلات استان خراسان رضوی شده است.

در مشهد مقدس نیز طرح «چکامه» به منظور تحقق نقش آفرینی در پیشگیری از گسترش آسیبهای اجتماعی در جامعه و با اتکاء به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «همۀ دستگاه ‌ها باید وسط میدان بیایند» به همت کانون و مؤسسه فرهنگی شهید روحی در محلات خراسان رضوی اجرا می شود.

علی اکبر روحی مدیر کانون و مؤسسه شهید روحی  مشهد در خصوص این طرح  در گفتگو با شبستان اظهار کرد: این طرح  با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و موسسه ترویج فعالیت های قرآنی؛ به منظورتحقق برنامه های خود با هدف نقش آفرینی درپیشگیری ازگسترش آسیب های اجتماعی درجامعه و با اتکا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «همه دستگاه‌ها باید وسط میدان بیایند، همۀ دستگاه‌ها باید نقش‌آفرینی کنند، هم دستگاه‌های دولتی( منظورم قوۀ مجریه است) هم دستگاه‌های غیر قوۀ مجریه» اجرا می شود.

روحی تصریح کرد: در راستای اهداف اساسی خود از جمله رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی در سال ۹۸ تلاش نمود با استفاده از زیر ساخت های تشکیلاتی موجود طرح چهره به چهره و به موازات آن با ارائه طرحی جدید با عنوان «طرح چهره به چهره برای کاهش آسیب های اجتماعی محله ها با نام اختصار«چکامه» به وزارت کشور، گامی دیگر در جهت پیشگیری ازابتلای نوجوانان به آسیب های رایج درجامعه برداشته باشد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: این طرح پس ازتصویب به علت محدودیت اعتبارات، هم اکنون با تشکیل۱۰۰ حلقه درشهرها ومناطق آسیب دیدۀ ابلاغی ازسوی وزارت کشور واقع در ۱۵استان در حال اجرا می باشد .

روحی خاطر نشان کرد: در استان خراسان رضوی۷ حلقه تربیتی به صورت آزمایشی در سال ۹۹ در محلات هدف مشهد مقدس ، محلات شهرک شهید رجائی، شهرک شهید باهنر، شهرک امام علی (نوده)، بلوار توس و محله شهید مطهری با مشارکت کانون های فرهنگی هنری  مساجد فعال تشکیل گردیده است. 

وی افزود: رویکرد این طرح پیشگیری نوجوانان ازآسیب های اجتماعی با محوریت خانواده و اعتیاد می باشد و همچنین هدف نخست آن  پیشگیری وتوانمند سازی نوجوانان ، جوانان و خانواده های آنها در برابر این آسیب ها است.

مدیر کانون و مؤسسه شهید روحی بیان کرد: به همین منظور تلاش شده است ضمن انتخاب مربیان متعهد مجرب به ویژه مربیانی که درطرح چهره به چهره فعالیت می نمایند نسبت به توانمند سازی آنها در حوزۀ  آسیب های مرتبط با خانواده و اعتیاد از طریق آموزش های لازم اقدام گردد.

روحی اضافه کرد: از این رو هریک ازمربیان درحلقه های مربوطه  ضمن توانمند سازی جوانان درحوزه های اعتقادی، معرفتی، اجتماعی  و آسیب های پیرامونی، بویژه اعتیاد و در صورت مشاهد هرگونه ناهنجاری در میان متربیان، مراتب با هماهنگی متربی به مشاورین متخصص که در کنارهرحلقه قرار دارند معرفی تا در صورت امکان  ناهنجاری مرتفع و در غیر اینصورت به مراجع درمانی مسئول معرفی گردند .

مدیر کانون و موسسه شهید روحی یادآور شد: اجرای این طرح در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل های بهداشتی منطقه ای و همچنین بهره گیری از فضای مجازی در۱۵استان  منتخب کشور آغاز گردیده است از اینرو به منظورارتقاء اثربخشی وایجاد هم افزایی در فعالیت های مجریان استانی این طرح و همچنین به منظور هماهنگی ، تبیین تفصیلی ترطرح و دستورالعمل های مربوطه ،رفع ابهامات مجریان طرح و توانمند سازی هرچه بیشتر آنها ضمن دعوت از مجریان دو طرح ملی چکامه و طرح چهره به چهرۀ طی ۵ روز، با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به برگزاری نشست مجریان درگروههای ۵ تا ۷ نفره و برگزاری یک دوره آموزشی اقدام گردید.

وی در ادامه گفت:  شبکۀ ارتباطی این طرح با استفاده از ساختار طرح چهره به چهره می باشد از اینرو لازم به یادآوری است ازاهدف اساسی این طرح ، تربیت وآموزش نوجوانان در سنین ۱۱ تا ۱۷ سالگی شهرهای کشور از طریق ارتباط مستقیم و مستمر درقالب حلقه های ( گروه های۱۵ تا ۲۰ نفره ) درحوزۀ بینشی ونگرشی و پا سخگویی به شبهات عقیدتی ، معارف دینی و تربیتی و اجتماعی متربیان فراگیران می باشد .

روحی با اشاره به لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان این دوره خاطر نشان کرد: گردهمائی و دوره آموزشی مربیان طرح تربیتی چهره به چهره و چکامه در  ۱۶ الی ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در مجتمع یاوران حضرت مهدی عج قم با حضور اساتید برجسته و همچنین با حضور ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برگزار خواهد گردید.

پایان پیام/

کد خبر 1732030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha